خواص پای مرغ؛ ابرغذای کامل برای پوست و مفاصل

خواص پای مرغ

فهرست مطالب

پای مرغ که اغلب نادیده گرفته شده و دور انداخته می‌شود، امروزه به عنوان یک منبع تغذیه‌ای ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.

پای مرغ سابقه‌ای غنی در سنت‌های آشپزی  سراسر جهان دارد و بیش از یک غذای معمولی است. این ماده غذایی منبعی از مواد مغذی تقویت کننده سلامتی است که خواص مختلفی از جمله تقویت پوست و مفاصل دارد.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به خواص پای مرغ می‌پردازیم و با فواید آن برای استخوان‌ها و تامین مواد معدنی ضروری بدن آشنا می‌شویم.

سوالات متداول

پای مرغ را چگونه بپزیم؟
از پای مرغ بیشتر برای تهیه سوپ و خورش استفاده می‌شود و ممکن است به عنوان میان وعده سرو شود. با این حال می‌توانید دستورالعمل‌های بی شماری برای پخت پای مرغ پیدا کنید، از یک سوپ کلاسیک گرفته، تا سالاد پای مرغ یا پیش‌غذای سرخ شده
اگر بعد از خواندن این مقاله ترغیب شده‌اید که پای مرغ تهیه ‌کنید، می‌توانید آن را به صورت عصاره پای مرغ تهیه و آماده سازی کنید که می‌تواند به عنوان یک روش مغذی و سالم برای بهره‌مندی از خاصیت‌های پای مرغ باشد.
فواید پای مرغ چیست؟
پای مرغ در نوع خود یک غذای کامل است که فواید سلامت‌بخش زیادی به همراه دارد. این غذای کامل، منبع یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موردنیاز بدن یعنی کلاژن است و به واسطه آن به سلامت استخوان‌ها، مفاصل، پوست و غضروف‌سازی کمک می‌کند.
همچنین، وجود مواد معدنی از قبیل مس، منیزیم، زینک و فسفر برای سلامت بدن ضروری است که در پای مرغ به میزان زیادی وجود دارند.
خواص پای مرغ برای کودکان چیست؟
پای مرغ شامل ترکیباتی مثل انواع آمینو‌اسیدهای ضروری از قبیل گلایسین و پرولین است که برای رشد استخوان و ناخن‌های کودکان مفید است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف برای کودکان در حال رشد می‌تواند موثر باشد. بهتر است که در هنگام تهیه پای مرغ برای کودکان از تمیز بودن آن آگاهی داشته باشید و مطمئن باشید که پای مرغ‌ها دارای استخوان‌های ریز نباشند.
خواص پای مرغ برای پوست صورت چیست؟
پای مرغ به دلیل داشتن محتوای کلاژن بالا به جوانسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و مانع از آسیب به بافت آن می‌شود. همچنین به افزایش الاستیسیته پوست کمک می‌کند و به این دلیل مانع از ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

خواص پای مرغ چیست؟

پای مرغ یک خوراکی لذیذ است که در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان از آن لذت می‌برند و به دلیل بافت و طعم منحصر به فردش شناخته شده است.

پای مرغ بیشتر در سوپ و خورش استفاده می شود، پای مرغ سرشار از کلاژن است که اعتقاد بر این است که مزایای سلامتی زیادی مانند بهبود عملکرد مفاصل و خاصیت ارتجاعی پوست را ارائه می‌دهد. در ادامه به بعضی از خواص مهم پای مرغ اشاره می‌کنیم:

بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن

پای مرغ غذای مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ این مسئله به دلیل وجود مواد معدنی مختلف در پای مرغ است. مهم‌ترین مواد معدنی موجود در پای مرغ عبارتند از مس،منیزیم، فسفر، روی و کلسیم.

بعضی از این مواد معدنی می‌توانند از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کنند از این رو وجود پای مرغ در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود کارکرد سیستم ایمنی و افزایش سلامتی بدن کمک کند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

افزایش سلامت پوست

امروزه داشتن پوستی سالم و شاداب دغدغه خیلی از افرادی است که به دنبال روش‌های طبیعی برای حفظ سلامت پوست یا جوانسازی آن هستند.

پای مرغ دارای کلاژن بالایی است که به بازسازی سلول‌های پوستی و جلوگیری از آسیب به آن کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد، کلاژن با افزایش سطح هیالورونیک‌اسید که مولکول نگهدارنه آب است، به هیدراتاسیون و افزایش تراکم پوستی کمک می‌کند که باعث جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک می‌شوند.

سرعت بخشیدن به بهبود زخم

محتوای کلاژن در کنار پروتئین‌ها و آمینواسیدهایی مثل آلبومین، باعث سرعت بخشیدن به بهبود زخم می‌شوند.

علاوه بر این موارد، مصرف پای مرغ باعث جایگزینی سلول‌های آسیب دیده با سلول‌های جدید می‌شود و همچنین از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

خواص پای مرغ

کم کردن فشارخون

برای فشار خون بالا چه بخوریم؟ کلاژن نوعی پروتئین است که مقدار آن در پای مرغ بیشتر از مقدار آن در قسمت‌های دیگر مرغ مثل سینه و ران است. این مقدار کلاژن، عملکرد قابل ملاحظه‌ای در کاهش فشار خون دارد.

کلاژن با کم کردن سطح رنین پلاسما از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در پای مرغ، برای افرادی که دچار فشارخون بالا هستند مفید است.

بهبود سلامت روده و سیستم گوارش

دیگر خواص پای مرغ چیست؟ تهیه سوپ پای مرغ کمک می‌کند که تمام مواد پای مرغ از قبیل پروتئین‌ کلاژن، گلوکزآمین و کندروئیتین در این سوپ وجود داشته باشند که این ترکیبات مغذی به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کنند.

افزایش سلامت استخوان

با افزایش سن، بدن کمبود کلسیم و فسفات مورد نیازش را از طریق استخوان‌ها جبران می‌کند، این مسئله می‌تواند باعث شکنندگی و ضعیف شدن استخوان‌ها شود.

کلاژن نقش مهمی در جذب کلسیم مواد غذایی برای بدن دارد و از داشتن استخوان‌های شکننده و ضعیف جلوگیری می‌کند.

کندروئیتین و گلوکزآمین که از دیگر ترکیبات مهم پای مرغ هستند، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

داستان لاغری علیرضا آماده
بیشتر بخوانید:

ترمیم کننده مفاصل

برای درمان استخوان درد و کاهش درد مفاصل چه بخوریم؟ یکی از شکایت‌های افراد مسن این است که نمی‌توانند به خوبی راه بروند؛ که این مسئله بیشتر به دلیل کمبود کلاژن مفاصل است. وجود کلاژن در بدن، درد و التهاب مفاصل کم می‌کند و همچنین اسیدهای آمینه موجود در کلاژن می‌توانند نقش اساسی در ترمیم غضروف داشته باشند.

کاهش‌ دهنده التهاب

پروتئین موجود در پای مرغ پخته شده خاصیت ضد التهابی بالایی دارد. این پروتئین پخته شده که ژلاتین نام دارد، به متعادل کردن میزان آمینو‌اسیدهایی که وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند.

خواص پای مرغ

کاهش اضطراب و افزایش کیفیت خواب

کلاژن دارای آمینواسیدی به نام گلایسین است که اثرات کاهش دهنده اضطراب دارد. گلاسین به دلیل اینکه یک انتقال دهنده عصبی مهاری است، از سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می‌کند و به این صورت به عنوان یک کاهش دهنده هضطراب عمل می‌کند.

همچنین با متعادل کردن سطح الکترولیت‌ها، به کنترل تکانه‌های عصبی کمک می‌کند که این شرایط به بهبود کیفیت خواب شبانه منجر می‌شود و از خواب آلودگی و خستگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

افزایش سلامت لثه‌ها

داشتن لبخندی سالم و زیبا فقط نمی‌تواند از طریق روش‌های زیبایی امروزی تامین شود؛ داشتن تغذیه مناسب، به این مسئله کمک زیادی می‌کند.

کلاژن با افزایش سلامت لثه‌ها و درخشندگی دندان‌ها لبخند شما را زیباتر می‌کند.

متعادل کردن سطح هورمون‌های بدن

کلاژن نقش تاثیرگذاری در تعادل سطح هورمون‌هایی مثل انسولین، استروژن، کورتیزول و پروژسترون دارد.

وجود میزان متعادلی از اسیدهای‌آمینه نقش مهمی در کنترل عملکرد متابولیک تیروئید و تولید هورمون دارد که کلاژن موجود در پای مرغ این شرایط را تامین می‌کند.

خواص پای مرغ

کمک به سلامت کبد

گلایسین موجود در کلاژن از طریق کم کردن اثرات ترکیبات سمی که از طریق غذاهای فرآوری شده، الکل و سموم گیاهی وارد بدن می‌شوند، خطر آسیب به بافت کبد را کم می‌کند.

  • کم کردن سلولیت و جلوگیری از به وجود آمدن خطوط چین و چروک؛
  • افزایش سلامت قلب؛
  • فزایش سلامت ناخن؛
  • بهبود جریان خون
  • و کمک به حفظ وزن بدن در شرایط نرمال،

از فواید دیگر پای مرغ است.

ضررهای پای مرغ چیست؟

بیشترین مواردی که درباره ضررهای مرتبط با پای مرغ عنوان شده است، مسائلی از قبیل تمیز و بهداشتی بودن پای مرغ‌ها روش‌های آماده‌سازی آن و خطرات خفگی است.

در ادامه با بعضی از ضررهای پای مرغ آشنا می‌شویم:

وجود اسیدهای چرب اشباع

معمولا پای مرغ در بیشتر مواقع به صورت سرخ کرده آماده می‌شود که برای این منظور از روغن‌هایی استفاده می‌شود که چربی ترانس بالایی دارند، این موضوع باعث زیر سوال بردن تمام خواص مفید پای مرغ می‌شود.

اسیدهای چرب اشباع می‌توانند باعث افزایش مشکلات قلبی، التهاب بدن و افزایش تری‌گلیسیریدها شوند.

خواص پای مرغ

تمیز بودن و خطرات خفگی

زمانی که پای مرغ تهیه می‌کنید از بهداشتی بودن آن اطمینان کامل داشته باشید. آن‌هایی که کثیف به نظر می‌رسند یا دارای پوست سوخته آمونیاکی هستند نشان دهنده غیر بهداشتی بودن‌شان است.

همچنین پای مرغ دارای قطعات استخوانی بسیار ریزی است و می‌تواند خطر خفگی برای کودکان و سالمندان داشته باشد. بهتر است که در زمان پختن و پاکسازی پای مرغ به این موارد دقت کنید.

چه افرادی نباید پای مرغ بخورند؟

مصرف پای مرغ می‌تواند در کنار فواید مختلفی که برای سلامتی بدن دارد، باعث افزایش مشکلاتی در افراد زیر شود و بهتر است که این افراد از خوردن آن اجتناب کنند یا میزان مصرف آن را کمتر کنند:

  • افرادی که کلسترول خون دارند به دلیل شرایط پخت پای مرغ؛
  • کودکان و سالمندان، به دلیل داشتن قطعات ریز؛
  • و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، در صورت مصرف پای مرغ آلوده به سالمونلا ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند.

خواص پای مرغ

نظر طب سنتی در مورد مصرف پای مرغ چیست؟

در طب سنتی از خاصیت پای مرغ برای سرماخوردگی و از بین بردن ضعف شدید استفاده می‌شود.

همچنین پای مرغ به دلیل داشتن کلاژن، برای غضروف‌سازی، سلامت مفاصل و بهبود کمردرد موثر است.

کلسیم پای مرغ از نظر طب سنتی چندین برابر بیشتر از کلسیم موجود در سنجد است که باعث قوام و استحکام استخوان می‌شود.

اگر می‌خواهید پوستی سالم و شاداب و با الاستیسیته بالا داشته باشید بهتر است که پای مرغ را وارد رژیم غذایی‌تان کنید.

کلام پایانی

پای مرغ از استخوان‌های غضروفی، پوست و تاندون تشکیل شده است که دارای مقدار زیادی کلاژن است. کلاژن فواید زیادی برای بدن دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش استحکام استخوان و مفاصل، غضروف سازی و سلامت پوست اشاره کرد.

اگر می‌خواهید از فواید سلامت بخش پای مرغ بهره‌مند شوید بهتر است که آن را به روش‌های ساده مثل تهیه سوپ استفاده کنید و از سرخ کردن آن اجتناب کنید.

هنگام خرید پای مرغ از بهداشتی بودن آن اطمینان کامل داشته باشید. به یاد داشته باشید که مصرف مواد غذایی سالم در کنار رژیم‌‌‌های غذایی سالم، مثل رژیم غذایی مزوبولیک، به سلامت بدن شما کمک می‌کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب