خواص روغن کنجد؛ از کمک به دیابت تا کاهش استرس

خواص روغن کنجد برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌های خوراکی و  گیاهی بسیار خاص و قابل توجه است که از دانه کنجد تهیه می‌شود. مزه آجیلی و عطر ویژه‌ای که دارد این روغن را به یکی از مواد اصلی آشپزی در دنیا تبدیل کرده است.

این ترکیب جادویی فقط در آشپزخانه کاربرد ندارد؛ در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی ما را همراهی کنید تا با تاثیرات شگفت‌انگیز این روغن ارزشمند برای پوست و مو و سلامت بدن آشنا شویم. با دیگر خواص بی‌نظیر این روغن آشنا شویم و بدانیم که به چه صورت تهیه و مصرف می‌شود.

سوالات متداول

آیا روغن کنجد پوست را تیره می‌کند؟
خیر. روغن کنجد روغنی است که عوارض خاصی برای پوست ایجاد نمی‌کند. در حقیقت روغن کنجد دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است و کمک می‌کند که نقاط تیره شده پوست به مرور زمان روشن‌تر شوند. اما اگر به کنجد حساسیت داشته باشید می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
آیا روغن کنجد برای سوختگی خوب است؟
تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که روغن کنجد به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و خواص ضدباکتریایی ویژه، می‌تواند به بهبود و درمان سوختگی کمک کند. همچنین باعث افزایش گردش خون در محل سوختگی می‌شود که این مسئله به بازسازی مجدد سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.
آیا روغن کنجد برای کبد چرب خوب است؟
روغن کنجد خواص درمانی زیادی داردو و یکی از این فواید تاثیرات مثبت آن بر روی بیماری‌های کبد مثل کبد چرب است. پیشنهاد می‌شود که به میزان متعادلی از این روغن در رژیم غذایی خود قرار دهید و حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
آیا روغن کنجد باعث یبوست می‌شود؟
خیر. روغن کنجد یکی از روغن‌هایی است که به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند و علاوه بر اینکه به صورت یک روان‌کننده طبیعی عمل می‌کند به حرکات روده‌ای کمک می‌کند و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای سلامتی

روغن کنجد چطور تهیه می‌شود؟

روغن کنجد با پرس کردن دانه‌های روغنی کنجد برشته شده تهیه می‌شود. همچنین این روغن می‌تواند بدون برشته کردن دانه‌های کنجد تهیه شود که در این صورت به عنوان روغن بکر به فروش می‌رسد. روغن تصفیه شده کنجد برای تهیه سالاد، پخت غذاها و سرخ کردن کاربرد دارد.

روغن کنجدی که از دانه‌های برشته شده تهیه می‌شود رنگ تیره‌تری دارد و در ظرف روغن به رنگ کهربایی دیده می‌شود و بوی قوی کنجد دارد. روغن کنجد معمولی رنگ زرد روشن دارد و نقطه دود آن متوسط رو به بالا است.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ چند غیراشباع است، این اسیدهای چرب ترکیباتی مهم و ضروری برای جلوگیری از بروز بیشتر بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

همچنین عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. در ادامه با خواص روغن کنجد بیشتر آشنا می‌شویم:

1. سلامت قلب

روغن کنجد مقادیر متعادلی از اسیدهای چرب امگا 3، امگا ۶ و امگا ۹ دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ اسیدهای چرب چند غیراشباع هستند و تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی حاوی این اسیدهای چرب از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

از طرف دیگر مصرف روغن کنجد باعث کاهش سطح LDL و تری‌گلیسیرید می‌شود.

فواید روغن کنجد

2. دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی

یکی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن کنجد سزامین است که فیبر لیگنینی است و بافت گیاهان را تشکیل می‌دهد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با اسیدهای چرب آزاد مبارزه می‌کنند که این کار نقش اصلی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان و دیابت دارد.

3. درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

روغن کنجد علاوه بر اینکه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف مصرف می‌شود، می‌تواند برای درمان زخم‌ها و سوختگی هم کاربرد داشته باشد. مطالعات حیوانی متعدد نشان داده‌اند که استفاده از روغن‌هایی مثل روغن کنجد در کنار اوزون که روغن اوزونه شده نام دارد می‌تواند زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان کند و با بازسازی کلاژن در ارتباط است.

این روغن همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی است که این ویژگی به درمان زخم‌ها کمک می‌کند.

4. کاهش التهاب

روغن کنجد در بسیاری از کشورها به دلیل خاصیت ضد التهاب بودن آن کاربرد دارد. این روغن برای درمان دردهای مفاصل، دندان درد، بریدگی‌ها، دردهای دوران قاعدگی و خراش‌های پوستی کاربرد دارد.

خواص روغن کنجد

5. کنترل سطح قند خون

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روغن کنجد در افراد بزرگسال به کاهش سطح خون قند خون ناشتا کمک می‌کند و همچنین قند خون ۲ ساعت بعد را هم کاهش می‌دهد.

6. کمک به کاهش استرس

روغن کنجد به دلیل داشتن آمینواسیدی به اسم تیروزین می‌تواند به افزایش ترشح سروتونین کمک کند. این هورمون نقش اساسی در کاهش استرس و احساس افسردگی دارد.

7. سلامت مو

سزامین و ویتامین E موجود در روغن کنجد می‌توانند برای داشتن موهای سالم به شما کمک کنند. این روغن می‌تواند باعث افزایش استحکام و درخشش موها شود.

8. اثرات مفید برای پوست

روغن کنجد به دلیل داشتن لینولئیک‌اسید و ویتامین B به صورت یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند و با تشکیل یک لایه حفاظتی روی پوست مانع از خروج آب پوست و خشک شدن آن می‌شود.

فواید روغن کنجد

9. محافظت در برابر اشعه UV

تحقیقات نشان می‌دهند که روغن کنجد می‌تواند نقش حفاظتی در برابر اشعه مضر UV داشته باشد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. این خاصیت می‌تواند به دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در روغن کنجد باشد.

ادعا می‌شود که روغن کنجد می‌تواند تا ۳۰ درصد از اشعه‌های فرابنفش را کنترل کند در حالی که روغن‌های دیگر مثل روغن نارگیل تا ۲۰ درصد می‌توانند اثر محافظتی در برابر اشعه UV داشته باشند.

از دیگر خواص روغن کنجد می‌توانیم به تقویت حافظه، حفظ سلامت دندان، بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش بینایی اشاره کنیم.

خواص روغن کنجد برای سلامتی

ضررهای روغن کنجد

در حالی که روغن کنجد دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است، می‌تواند گاهی اوقات ضررهایی هم داشته باشد که به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم:

آلرژی

کنجد جزء ۸ ماده غذایی اصلی آلرژی‌زا طبقه‌بندی می‌شود. واکنش‌های آلرژیک افراد به روغن کنجد می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متفاوت باشد و می‌تواند باعث آنافلیکسی شود.

اگر به کنجد حساسیت داشته باشید ممکن است نیاز به تزریق اپی‌نفرین داشته باشید.

افزایش وزن

اگرچه روغن کنجد دارای اسیدهای چرب سلامت‌بخش امگا ۳ و ۶ است، دارای کالری بالایی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

تداخل دارویی

روغن کنجد می‌تواند باعث بهبود سطح قند خون و فشار خون شود اما اگر مبتلا به فشار خون یا دیابت هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید مصرف همزمان آن با روغن کنجد می‌تواند باعث افت شدید قند خون و فشار خون شود.

خواص روغن کنجد برای مردان

روغن کنجد در کنار خواص سلامت‌بخش زیادی که برای بدن دارد برای مردان هم خاصیت‌های ویژه‌ای دارد از جمله فواید روغن کنجد برای مردان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت قوای جنسی
  • کمک به درمان ناباروری
  • جلوگیری از واریکوسل

خواص روغن کنجد برای مردان

خواص روغن کنجد در طب سنتی

روغن کنجد روغنی است که پایداری و ماندگاری بالایی در برابر حرارت دارد. طبع روغن کنجد در طب سنتی گرم و تر است و به دلیل این ویژگی در طیف وسیعی از موارد قابل استفاده است.

مصرف مرتب آن مانع از استرس و افسردگی می‌شود همچنین اگر دچار سرگیجه و کم خونی هستید می‌تواند بهترین گزینه برای اضافه کردن به رژیم غذایی‌تان باشد.

تفاوت روغن کنجد پرس سرد و گرم

در فرایند استخراج روغن کنجد به روش پرس سرد از گرما یا ترکیبات شیمیایی کمک کننده به فرایند استخراج، استفاده نمی‌شود. در این صورت روغن طعم طبیعی، عطر و مواد مغذی خود را حفظ می‌کند.

روغن کنجد تهیه شده به روش پرس سرد مواد مغذی بیشتری دارد اما نقطه دود پایین‌تری دارد و برای سرخ کردن و پخت و پز عمیق توصیه نمی‌شود.

برای استخراج روغن کنجد به روش پرس گرم از ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند تا روغن از بافت کنجد خارج شود. این روغن نقطه دود بالایی دارد و برای سرخ کردن و پخت و پز عمیق قابل استفاده است.

روغن پرس گرم عطر و بوی کمی نسبت به روغن کنجد تهیه شده با پرس سرد دارد.

خواص روغن کنجد برای زنان

چرا روغن کنجد تلخ می‌شود؟

روغن کنجد جزء روغن‌های با ماندگاری بالا به حساب می‌آید اما باید انبارمانی آن کاملا صحیح باشد. تا دچار رنسیدیتی یا فساد روغنی نشود.

یکی از نشانه‌هایی که روغن کنجد فاسد شده است و قابلیت استفاده ندارد تلخ شدن طعم آن است. روغن کنجد در حالت عادی طعم آجیلی خاصی دارد ولی اگر از کنجدی تهیه شود که دچار تلخی و فساد شده باشد رنگ تیره‌تری نسبت به حالت عادی پیدا می‌کند و طعم آن تلخ خواهد شد.

نحوه استفاده از روغن کنجد برای مو

برای اینکه بتوانید از خواص سلامت‌بخش روغن کنجد برای موی خود استفاده کنید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • روغن کنجد را روی کف دستتان بریزید و دست‌هایتان را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود سپس ساقه مو را با کف دستتان ماساژ دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موها را با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.
  • برای ماساژ عمیق می‌توانید از ترکیبی از روغن کنجد و روغن بادام یا نارگیل استفاده کنید و موهایتان را ماساژ بدهید و بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه موها را بشویید.
  • برای تمیز کردن پوست سر مقدار مساوی از روغن کنجد را به همراه روغن چیریش مخلوط کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی موهایتان بگذارید و در آخر با یک شامپوی ملایم موها را آبکشی کنید.

توصیه می‌شود که همه موارد گفته شده طبق نظر پزشک متخصص پوست و مو انجام شود تا دچار عوارض خاص و احتمالی نشوید.

خواص روغن کنجد برای مو

آیا روغن کنجد برای آشپزی مناسب است؟

روغن کنجد تصفیه شده روغن مناسبی برای آشپزی است. این روغن می‌تواند مثل روغن‌های دیگر برای پخت انواع غذاهای مختلف استفاده شود:

برای تفت دادن گوشت و سبزیجات گزینه خوبی است و باید دقت کنید که روغن کنجد تصفیه شده با رنگ زرد روشن برای این منظور استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای سرخ کردن هم از روغن کنجد استفاده کنید. از دیگر کاربردهای آن در آشپزی می‌توانیم به مرینیت کردن گوشت و تهیه سالاد اشاره کنیم.

خواص روغن کنجد برای چاقی صورت

روغن کنجد یکی از انواع روغن‌هایی است که ادعا می‌شود برای چاقی صورت مفید است اما شواهد و تحقیقات کمی در این مورد صورت گرفته است و بیشتر در طب سنتی کاربرد دارد.

برای اینکه بتوانید از روغن کنجد برای چاقی صورتتان استفاده کنید می‌توانید پوست صورتتان را با این روغن ماساژ دهید یا آن را به صورت خوراکی مصرف کنید اما به دلیل اینکه شواهد علمی کمی در مورد این ویژگی روغن کنجد در دسترس است انتظار معجزه نداشته باشید و حتماً با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

فواید روغن کنجد برای چاقی صورت

کلام پایانی

روغن کنجد روغن سالم و خوشمزه‌ای است که به راحتی می‌توانید آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین به لطف داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضدالتهابی آن، اثرات مثبتی بر روی پوست و مو و سلامت کل بدن دارد.

می‌توانید با اضافه کردن روغن کنجد به وعده‌های غذایی خود و در کنار رژیم‌های غذایی سالم و متنوع تجربه شادتری از زندگی داشته باشید. سایت لیمومی با رژیم‌های غذایی مختلفی که دارد، در کنار شما است تا این مسیر را با آسودگی شروع کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

PubChem

Oil Mill Machinery

WebMD

Healthline

MedicalNewsToday

PharmEasy

MyGlamm

Nikura

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب