طرز تهيه كشك بادمجان دلپذیر و خوشمزه

طرز تهيه كشك بادمجان

فهرست مطالب

یکی از اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی و مدیترانه‌ای که عطر غذاهای دل انگیز خانه مادربزرگ را یادآور می‌شود «کشک و بادمجان» است. این غذا با ریزه‌کاری‌های خاص و مواد اولیه ساده، طعم بی‌نظیر و ارزش غذایی بالایی دارد.

بادمجان یکی از محصولات محبوب و پرمصرف در آشپزی مدیترانه‌ای است که به‌دلیل طعم و مزه خاصی که دارد، در انواع غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از سویی دیگر، کشک ماده‌ای لذیذ است که با طعم خنک و خاص خود، به‌عنوان مکمل مهم در بسیاری از غذا‌های محلی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی می‌خواهیم طرز تهیه كشك بادمجان را به شما آموزش دهیم.

سوالات متداول

برای پخت کشک و بادمجان، از بادمجان چگونه باید استفاده کرد؟
بادمجان یکی از مواد اصلی در بسیاری از غذا‌های خوشمزه است. برای تهیه غذا‌هایی مانند کشک و بادمجان، بادمجان‌ها را پس از خرد کردن یا پختن با ادویه‌ها ترکیب کنید تا طعم متفاوت‌تری پیدا کنند.
چه نکاتی را در تهیه کشک و بادمجان باید مد نظر قرار داد؟
برای داشتن بهترین طعم در کشک و بادمجان حتماً از «مواد تازه و با کیفیت» استفاده کنید.
آیا می‌توان به کشک و بادمجان، ترکیبات بیشتری را اضافه کرد؟
بله، برای طعم بهتر کشک و بادمجان می‌توانید از ادویه‌ها، سبزیجات و مواد خوراکی دیگری که با طعم این دو مواد هماهنگ هستند؛ به سلیقه خود استفاده کنید.
برای از بین بردن تلخی بادمجان چه کار باید کرد؟
بدین منظور کافی است 10 تا 15 دقیقه بادمجان‌ها را پس از پوست گرفتن در آب نمک خیس کنید.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان برای ۴ نفر

  • ۵ عدد بادمجان
  • ۱ عدد پیاز درشت
  • ۳ حبه سیر
  • ۱/۲ پیمانه کشک
  • ۱/۲ پیمانه گردو خرد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل به مقدار دلخواه
  • ۱ عدد گوجه فرنگى نگینى شده

طرز تهيه كشك بادمجان کبابی

بذای تهیه کشک بادمجان کبابی خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید:

v   مرحله اول

اولین مرحله این است که بادمجان‌ها را بشویید و روی حرارت گاز یا زغال بگذارید تا کاملاً پخته و نرم شوند.

مرحله اول تهیه کشک بادمجان

v   مرحله دوم

در این مرحله باید بادمجان‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در یک ظرف در بسته بگذارید تا عرق کنند و پوست آن‌ها به‌راحتی جدا شود. بعد از جدا کردن پوست‌ها آن‌ها را با آب سرد بشویید تا پوست‌های باقی مانده هم کنده شوند.

v   مرحله سوم

حالا بادمجان‌ها را خرد کنید و به همراه یک لیوان آب در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه بپزند.

v   مرحله چهارم

پیاز‌ها را خرد کنید و در یک تابه روی حرارت ملایم بگذارید. روغن را به تابه اضافه کرده و پیاز‌ها را سرخ کنید تا طلایی شوند.

v   مرحله پنجم

سیر را رنده کنید و به همراه زردچوبه در تابه بریزید و مخلوط خود را تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود؛ سپس نعناع خشک را اضافه کرده و پوره کشک و بادمجان را همراه با آن به تابه اضافه کنید.

v   مرحله ششم

نمک و فلفل سیاه را به تابه اضافه کرده و مواد را به مدت ۵ دقیقه سرخ کنید تا بادمجان کاملاً پخته شود؛ سپس کشک را به تابه اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید تا کشک به خورد مواد برود.

v   مرحله هفتم

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، تابه را از روی حرارت بردارید و کشک بادمجان را در ظرف مورد نظر‌تان بریزید.

اضافه کردن کشک در کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان سرخ شده

قبل از اینکه طرز تهيه كشك بادمجان ساده سرخ شده را به شما بگوییم در اول کار فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید؛ سپس مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید.

v   مرحله اول

بادمجان‌ها را از طول برش دهید و شکاف‌های مورب در آن ایجاد کنید. در صورت تمایل، داخل بادمجان‌ها را نمک بزنید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بمانند تا عرق کنند؛ سپس آن‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید.

تهیه بادمجان سرخ شده

v   مرحله دوم

روی سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید و ورقه پخت را در آن قرار دهید. بادمجان‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که کاملاً پخته و طلایی شوند در فر بگذارید. سپس آن‌ها را از فر خارج کرده و با قاشق تمام گوشت بادمجان را بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

v   مرحله سوم

در تابه‌ای جداگانه، پیاز را در روغن زیتون تفت دهید و بعد از اینکه شفاف شدند حبه‌های سیر را به آن‌ها اضافه کنید. زردچوبه و نعناع خشک را با یک قاشق غذاخوری به همراه کمی روغن زیتون اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه با حرارت ملایم تفت بخورند.

پیاز و نعنا داغ برای کشک بادمجان

v   مرحله چهارم

گوشت بادمجان و گردو‌های خرد شده را به مواد اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بپزند.

v   مرحله پنجم

هنگامی که آب غذا خشک و بادمجان‌ها شبیه پوره شدند، کشک را هم اضافه کنید و پس از 10 دقیقه زیر تابه را خاموش کنید. حالا غذای شما آماده سرو است.

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی ندارد فقط میزان گردو آن بیشتر است و طعم گردو در این غذا غالب است. پس اگر به طعم گردو علاقه‌مندید حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

v   مرحله اول

۲ قاشق غذاخوری روغن را در ماهیتابه نچسب بریزید تا کاملاً داغ شود؛ سپس بادمجان‌ها را سرخ کنید تا نرم و طلایی شوند. بادمجان‌ها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

v   مرحله دوم

پیاز را با کمی روغن به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا شفاف شوند؛ سپس زردچوبه را اضافه کرده و هم بزنید. پیاز را به یک طرف ظرف ببرید و سیر را اضافه کنید. در نهایت نعنا و گردو خردشده را هم بریزید و کمی تفت دهید.

v   مرحله سوم

بادمجان‌ها را در ظرفی بریزید و له کنید.

v   مرحله چهارم

در یک قابلمه کمی روغن داغ کنید و بادمجان، کشک، پیاز، سیر، نعناع و گردو که تفت داده‌اید (مقداری را برای تزیین بگذارید) و نمک و فلفل را اضافه کنید.

اضافه کردن کشک به بادمجان

v   مرحله پنجم

وقتی مواد پخته شدند، می‌توانید روی آن‌ها را با کشک، نعنا و گردوی فراوان تزئین کنید. اگر می‌خواهید دیگر غذاهای رژیمی با بادمجان را بشناسید این مقاله را بخوانید.

چگونه کشک و بادمجان را تزئین کنیم؟

بدون شک تزئین غذا لذت خوردن آن را دوچندان می‌کند. در اینجا برخی از مواد رایج برای تزئین کشک و بادمجان را به شما می‌گوییم:

  • کشک
  • پیاز کاراملی
  • نعنا خشک سرخ شده
  • زعفران شکفته
  • گردو خرد شده

شما می‌توانید این مواد را هرطور که تمایل دارید مثلا به شکل گل یا طرح‌های هندسی روی غذا بریزید.

کشک بادمجان کبابی

نکته: اگر به دنبال طرز تهيه كشك بادمجان مجلسی هستید پیشنهاد می‌کنیم طبق یکی از دستور‌های گفته شده در بالا غذای خود را آماده کنید؛ اما با موادی که به آن‌ها اشاره کردیم، غذای خود را به زیبا‌ترین شکل ممکن تزئین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کشک و بادمجان

  1. نمک زدن بادمجان‌ها اختیاری است اما این یک مرحله حیاتی است. ممکن است بادمجان‌ها کمی تلخ باشند. خیساندن آن‌ها در آب نمک به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، تلخی را از بین می‌برد.
  2. ترجیحا بادمجان‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید که پوست تیره‌تری دارند؛ زیرا گوشت آن‌ها بیشتر است.
  3. بادمجان‌ها را روی سینی فر تفت دهید؛ این کار باعث می‌شود خشک نشوند و به‌خوبی بپزند.
  4. نعناع خشک و زردچوبه را برای چند دقیقه تفت دهید تا طعم آن‌ها بهتر شود. دقت داشته باشید که آن‌ها خیلی سریع می‌سوزند.
  5. در صورت استفاده از کشک، آب جوش را به‌آرامی اضافه کنید تا رقیق شود و با همزن آن‌ها را خوب مخلوط کنید.

راستی پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم عاشق کشک هستید از مطلب خواص کشک در بدنسازی غافل نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله طرز تهیه کشک بادمجون را به شما آموزش دادیم. کشک و بادمجان یک غذای سالم و خوشمزه است که علاوه بر طعم لذیذی که دارد، به ارتقای سلامتی و بهبود تغذیه شما کمک می‌کند. یادتان باشد پختن غذا‌های سالم و خانگی یک گام مهم در راستای تحقق سبک زندگی سالم و فعال هستند؛ پس آن را جدی بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

cookingwithayeh

sbs

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. سلام عریزم
    ممنون از مقاله خیلی خوبتون
    خدا یارتون باشه چه غذای لذیذوسالمی
    انشاالله هممون بپزیم
    نوش جان

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از توجه و همراه شما
      خوشحالیم براتون مفید بوده

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب