طرز تهیه خورش فسنجان از نوع مجلسی و رژیمی

طرز تهیه فسنجان

فهرست مطالب

خورش فسنجان یا فسنجون یکی از خوراک‌های لذیذ و معروف ایرانی است که آوازه جهانی دارد. این خورش پرطرفدار نسخه و دستورهای تهیه فراوانی دارد و در هر منطقه با توجه به ذائقه و مواد در دسترس این خوراک کم نظیر را تهیه می‌کنند.

خورش فسنجان را با گردو آسیاب شده، رب انار ترش، شیرین و ملس همراه با گوشت قلقلی یا مرغ طبخ می‌کنند. طبع گرم این خورش باعث شده تا یک خوراک مناسب برای روزهای سرد سال باشد و به افراد سرد مزاج و بلغم کمک کند تا علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارششان، راحتتر به تناسب اندام برسند.

 

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی طرز تهیه فسنجون با مرغ، گوشت قلقلی، طرز تهیه فسنجان مجلسی و نسخه رژیمی آن را با تمامی نکات اصلی بررسی کرده ایم.

سوالات متداول

خورشت فسنجون چه طبعی دارد و برای چه افرادی مناسب است؟
فسنجون طبعی گرم دارد و یک انتخاب مناسب برای ایام سرد سال است. همچنین افرادی که مزاجی سرد و بلغم دارند می‌توانند با مصرف این خورشت به سلامت اندام‌ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رسیدن به تناسب‌اندام خود کمک کنند.
راز روغن انداختن خورشت فسنجان در چیست؟
در نظر گرفتن نکاتی در طرز تهیه فسنجان باعث می‌شود تا خورشت فسنجون به‌راحتی روغن بیندازد؛ ۱. مدت‌زمان پخت را بالا برده اما درجه حرارت اجاق کم باشد. ۲. درپوش قابلمه را بسته نگه دارید. ۳. از مواد اولیه تازه و گردو باکیفیت استفاده کنید. ۴. خورشت فسنجان را با آب زیاد نپزید. ۵. در مراحل آخر پخت مقداری شکر به خوراک خود اضافه کنید.
طعم نهایی خورشت فسنجان را چگونه تنظیم کنیم؟
رب انار، آب لیمو و مقدار شکر به‌کاررفته در خورشت فسنجان می‌تواند طعم نهایی خورشت را تعیین کند. رب ترش، شیرین، ملس، میزان آب‌لیمو و شکر باعث ترش، شیرین یا ملس شدن خورشت فسنجون خواهد شد.
برای تهیه خورشت فسنجان رژیمی چه باید کرد؟
گوشت یا مرغ را بدون سرخ کردن داخل سس خورشت بریزید و روغن گیاهی مانند روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها کنید.

مواد لازم برای تهیه فسنجان با مرغ برای ۴ نفر

اگر به دنبال طرز تهیه فسنجون مجلسی هستید، کافی است که پس از فراهم کردن مواد زیر آستین‌ها را بالا زده و دست به کار شوید.

  • مغز گردو آسیاب شده: ۳۰۰ گرم
  • رب انار ملس: ۱۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • مرغ: ۴ تکه
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • دارچین: ۱.۳ قاشق چای‌خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه فسنجان

طرز تهیه فسنجون با مرغ

برای شروع باید پیازها را پوست بگیرید. یک پیاز را رنده کنید و دیگری را تنها چند قاچ بزنید. مرغ را به همراه پیاز خردشده، نمک، فلفل و زردچوبه در قابلمه‌ای ریخته و برای ۱۰ دقیقه بجوشانید تا بوی زحم آن گرفته شود.

تا مرغ‌ها آماده می‌شوند باید باقی مراحل طرز تهیه فسنجان را در پیش بگیرید. قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و پیاز رنده شده را به همراه روغن، کمی نمک و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود. حالا باید گردو آسیاب شده را در قابلمه بریزید و با پیازها مخلوط کنید.

زمانی که عطر و خامی گردو از بین رفت، رب انار، رب گوجه‌فرنگی و دارچین را اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کنید تا به‌خوبی تفت بخورند. در طی این مدت حرارت اجاق باید کم باشد تا گردو و رب انار نسوزد. ۵ دقیقه زمان برا تکمیل شدن این مرحله کافی خواهد بود.

گردو برای فسنجان

اگر می‌خواهید که طبق اصلی‌ترین طرز تهیه فسنجان پیش بروید باید ۳ لیوان آب جوش را به محتویات قابلمه اضافه کرده و مدام هم بزنید تا گردو و سس خورشت فسنجان به‌خوبی در آب حل شود. زمانی که سس شما یکدست دست شد، هم زدن را متوقف کرده و به سراغ مرغ‌ها بروید.

در طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ باید پس از برطرف کردن بوی زهم مرغ، آن‌ها را در مقداری روغن سرخ کرد تا تغییر رنگ دهند. در انتهای کار یک لیوان آب ولرم را به همراه زعفران دم‌کرده و مقدار کمی نمک و فلفل مخلوط کنید و به مرغ‌ها اضافه کنید.

 به آرامی تکه‌های مرغ را داخل سس فسنجان بریزید. طبق طرز تهیه فسنجان هرچه شدت ریختن مواد به داخل سس فسنجون هم زدن مواد، افزودن آب و حرارت اجاق کمتر باشد، خورش شما مجلسی‌تر و روغن بیشتری خواهد داشت.

فسنجان با مرغ

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

مواد به‌کاررفته در طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی تفاوت چندانی با طرز تهیه فسنجون با مرغ ندارد. در این دستور تهیه شما باید به‌جای مرغ از ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کنید.

سس خورشت فسنجان را طبق دستور قبلی آماده کرده و در مرحله بعدی باید گوشت قلقلی را تهیه کنید. گوشت چرخ‌کرده را با مقداری دارچین، زردچوبه، نمک، فلفل، زعفران دم‌کرده و یک عدد پیاز رنده شده مخلوط کنید.

دقت داشته باشید که پس از رنده کردن پیازها تا حد ممکن آب پیازها را بگیرید تا به هنگام پخت گوشت‌های قلقلی از هم باز نشوند.

مایه گوشت قلقلی را خوب ورز دهید تا منسجم شود. زمانی که چربی گوشت آزاد شد و گوشت به‌راحتی بهم چسبید، ورز دادن را متوقف کنید. گوشت‌ها را به‌اندازه یک گردو کوچک گرد کرده و کنار بگذارید.

فسنجان با گوشت قلقلی

در طی این مدت سس خورشت فسنجان با حرارت بسیار کم در حال جوشیدن است. هرازگاهی به خوراک‌تان سر بزنید و مطمئن شوید که ته نمی‌گیرد.

گوشت‌های قلقلی را برای ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا علاوه بر منسجم شدن، زمان بیشتری برای مزه دار شدن داشته باشند.

تابه را گرم کرده و مقداری روغن داخل آن بریزید. گوشت‌ها را یکی‌یکی در تابه انداخته و در حد تغییر رنگ دادن سرخ کنید. در آخر گوشت‌های قلقلی و سس گوشت را داخل خورشت فسنجون بریزید.

در آخر غلظت خورشت فسنجان را بررسی کرده و شکر را اضافه کنید تا طبق طرز تهیه فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی پیش رفته باشید.

طرز تهیه فسنجان رژیمی

اگر به دنبال نسخه طرز تهیه فسنجان از نوع رژیمی یا کم کالری هستید، کافی است که برای تفت دادن گردوی آسیاب شده از روغن زیتون به مقدار اندکی کمک بگیرید.

همچنین پس از جوشاندن مرغ با ادویه و پیاز، آن را بدون سرخ کردن داخل سس خورشت بیندازید.

در طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی هم نیازی به تفت دادن گوشت نخواهد بود. گوشت‌های قلقلی را مستقیم داخل خورشت فسنجون بریزید.

فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجان

فرقی نمی‌کند که شما از طرز تهیه فسنجون با مرغ برای پخت این خورشت استفاده کرده‌اید یا طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی، درهرصورت برای داشتن یک فسنجان مجلسی و همه‌چیز تمام باید نکات زیر را در نظر داشت:

  1. مواد اولیه به‌ویژه گردو شما باید از نوع باکیفیت و چرب باشد.
  2. انتخاب رب انار به ذائقه شما بستگی دارد. اگر طعم ترش، ملس یا شیرین را برای خورشت فسنجان می‌پسندید از رب اناری با همین طعم استفاده کنید.
  3. گردو را باید با حرارت بسیار کم و در مدت‌زمان کوتاهی تفت داد تا دچار سوختگی و تلخ شدن خورشت نشود.
  4. تفت دادن رب انار و رب گوجه‌فرنگی باعث خوش‌رنگ شدن خورشت فسنجان خواهد شد.
  5. یکی از نکات طلایی طرز تهیه فسنجان، توجه به درپوش قابلمه یا ظرفی است که در آن خورشت را بارمی‌گذارید. پس از اتمام هر مرحله درپوش قابلمه را گذاشته تا خورشت بهتر جا بی‌افتد.
  6. در ابتدای تهیه سس خورشت، مقدار کمی آب بریزید تا خوراک شما فرصت کافی برای جا افتادن داشته باشد.
  7. اگر سس خورشت غلیظ بود، چند تکه یخ یا یک فنجان آب سرد داخل خورشت بیندازید.
  8. هرچه پیاز ریزتر باشد، خورشت فسنجون یکنواخت‌تر خواهد بود.
  9. در طرز تهیه فسنجان نباید در سس خورشت از زردچوبه استفاده کرد. زیرا رنگ و عطر خورشت را تحت تأثیر می‌گذارد.
  10. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت به حجم آب خورش دقت کنید. اگر سس خورشت کم بود چند تکه یخ یا یک فنجان آب سرد به خورشت فسنجون اضافه کنید. پس از چک کردن غلظت سس خورش باید شکر را افزود تا روغن گردو راحت‌تر روی خوراک شما آزاد شود و این فوت کوزه‌گری دیگری است که در طرز تهیه فسنجان مجلسی قرار دارد.

فوت کوزه گری فسنجان

کلام آخر

خورشت فسنجان ازجمله خورشت های سنتی ایرانی است که طیف گسترده‌ای از طعم و مزه را با شما به اشتراک می‌گذارد. انتخاب رب انار و نوع گوشتی که با آن خورشت را طبخ می‌کنید در نهایت طعمی متفاوت را به شما نشان خواهد داد.

طرز تهیه فسنجون با مرغ درواقع همان طرز تهیه فسنجان مجلسی است که در بین عموم مردم طرفداران زیادی دارد. هرچند که امکان تهیه خورشت فسنجان با گوشت گوسفندی یا گوشت قلقلی نیز وجود دارد که رعایت فوت‌وفن های طرز تهیه فسنجان به شما کمک می‌کند تا بهترین نسخه از این خورشت را تهیه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

themediterraneandish

 

 

‫2/5 ‫(1 نظر)

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب