طرز تهیه باقلا قاتق سنتی، پروتئینی، با مرغ و گیلانی

طرز تهیه باقلا قانق

فهرست مطالب

خورش باقلا قاتوق یا باقلا قاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی و محلی استان گیلان که طرف‌داران بسیاری در بین مردن منطقه و گردشگران داخلی و خارجی دارد.

در ابتدا مردم گیلان این غذا را با استفاده از مواد اولیه محلی و متناسب با اقلیم و ذائقه خود تهیه کرده‌اند؛ اما به‌مرورزمان، تجربه و دانش جمعی سبب شد تا دستور پخت آن به شکل امروزی در بیاید.

باقلا قاتوق مرکب از دو کلمه باقلا و قاتوق است که باقلا به لوبیای کشاورزی و باقالی سنتی اشاره دارد و قاتوق کلمه‌ای است که در زبان گیلکی به خورش اختصاص داده می‌شود.

در مناطق مختلف گیلان این خورش را به روش‌های مختلفی بسته به زمان و ذائقه تهیه می‌کنند که در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی 5 طرز تهیه باقلا قاتق و تمامی رازهای خوشمزه شدن آن را بررسی خواهیم کرد.

سوالات متداول

مقدار کالری باقلا قاتق گیلانی چقدر است؟
در هر ۱۰۰ گرم باقلا قاتق سنتی حدود ۸۰ تا ۹۰ کالری انرژی وجود دارد که در صورت افزودن مرغ یا تخم‌مرغ زیاد این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد.
آیا باقلا قاتوق یک غذای رژیمی است؟
ازآنجایی‌که مقدار کالری باقلا قاتوق گیلانی محدود و قابل‌قبول است و از طرفی هم فیبر گیاهی و پروتئین قابل‌توجهی دارد می‌تواند به‌عنوان یک غذای رژیمی در فهرست غذایی شما قرار بگیرد.
بهترین مواد غذایی برای پخت باقلا قاتق چیست؟
لوبیا کشاورزی و باقلا تازه را با سیر و شوید تازه همراه کرده و به‌جای روغن‌مایع از کره استفاده کنید. در این صورت طعم نهایی خورش شما بسیار ایده‌آل خواهد شد.
طرز تهیه باقلا قاتق رژیمی به چه صورت است؟
برای تهیه باقلا قاتوق رژیمی می‌توانید مقدار روغن را محدود کرده و از روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون یا کنجد برای طبخ این غذا کمک بگیرید. مقدار تخم‌مرغ را در طرز تهیه باقلا قاتوق رژیمی نصف دستور تهیه اصلی در نظر بگیرید و این غذا را به‌صورت کاملاً سنتی بپزید.

مراحل آماده‌سازی لوبیا کشاورزی یا باقالی برای پخت باقلا قاتق

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل طرز تهیه باقلا قاتق آماده‌سازی باقلا خشک یا تازه است. همان‌طور که در مراتب بالا گفتیم شما می‌توانید یا از باقالی تازه برای پخت این خورش کمک بگیرید یا لوبیا کشاورزی تازه و خشک را در طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی به کار ببندید.

در صورت استفاده از باقلا یا لوبیای تازه تنها پوست‌گیری لوبیا یا باقالی کافی خواهد بود و دیگری نیازی به استراحت یا خیس دادن این ماده در آب نیست.

در غیر این صورت باید پس از تمیز کردن لوبیا یا باقالی خشک آن را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب ولرم خیس داده و چندمرتبه در فواصل مختلف آب لوبیا را عوض کرد. پس از سپری شدن ۱۲ ساعت یک یا چند عدد لوبیا را به طور تصادفی انتخاب کرده و بین دو انگشت اشاره و شست قرار دهید.

 اگر با مقداری فشار پوست لوبیا از آن جدا شد، پوست‌گیری را آغاز کنید. در غیر این صورت اجازه دهید که لوبیا و باقالی خیس بخورند.

1. طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی

به‌طورکلی، برای حفظ اصالت و طعم اصلی خورش باقلا قاتق، استفاده از باقالی سبز یا لوبیای کشاورزی تازه یا خشک توصیه می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی

  • لوبیا تازه یا خشک: ۲۵۰ گرم
  • شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری سر پر
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • روغن‌مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

دستور تهیه باقلا قاتق گیلانی

  • فرقی نمی‌کند که از کدام نوع لوبیا برای پخت باقلا قاتق استفاده کرده‌اید درهرصورت باید طبق «مراحل آماده‌سازی لوبیا کشاورزی یا باقالی برای پخت باقلا قاتق» لوبیا را آماده پخت کنید.
  • قابلمه یا تابه گودی را روی حرارت ملایم اجاق قرار داده تا پس از گرم شدن روغن را به آن اضافه کنید. صبر کنید که روغن کمی گرم شود. در این فاصله سیرها را پوست بگیرید و خرد کرده یا رنده ریز بزنید.
  • سیر را به همراه زردچوبه به روغن افزوده و اجازه دهید که کمی عطر سیر بلند شود. در طی این مدت مدام سیر را هم بزنید تا نسوزد. این مرحله نهایتاً ۲ دقیقه زمان خواهد برد. حالا باید شوید خشک را به سیر اضافه کرده و کاملاً ترکیب کرد.
  • لوبیاهای پوست‌کنده را داخل ترکیب قبلی ریخته و خوب زیرورو کنید تا لوبیا با سایر چاشنی‌ها هم مزه شود. به‌محض تغییر رنگ جزئی لوبیاها کمی نمک و فلفل به خورش اضافه کرده و ۲ فنجان آب داغ داخل باقلا قاتق بریزید.
  • درپوش ظرف را بگذارید و منتظر بمانید تا آب خورش شروع به قل زدن کند. حالا باید تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای جداگانه شکست و در صورت سالم بودن بدون مخلوط کردن، آن‌ها را داخل خورش بریزید.
  • درپوش ظرف را بردارید و منتظر بمانید که لوبیا و تخم‌مرغ‌ها بپزند. معمولاً این خورش بعد از ۲۰ دقیقه کاملاً آماده مصرف است.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

2. طرز تهیه باقلا قاتق با تخم‌مرغ

در حالت عادی و سنتی باقلا قاتق را با تخم‌مرغ کامل درست می‌کنند؛ اما در برخی مناطق روش دیگری برای پخت این خورش نیز در نظر می‌گیرند.

مواد لازم طرز تهیه باقلا قاتق با تخم‌مرغ

  • لوبیا تازه یا خشک: ۲۵۰ گرم
  • شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • روغن: 4 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

قابلمه را با حرارت متوسط گرم کنید. روغن را داخل آن بریزید. به‌محض گرم شدن روغن سیر رنده شده را داخل آن ریخته و اجازه دهید که عطر آن بلند شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه شکسته و با چنگال بزنید تا از لختگی در بیایند. حالا مایه تخم‌مرغی را روی سیرها ریخته و هم بزنید.

این ترکیب را کنار بگذارید. بار دیگر قابلمه را با مقداری روغن گرم کرده و لوبیا، شوید خشک و زردچوبه را داخل آن بریزید. به‌محض تفت خوردن این مواد با یکدیگر مخلوط سیر و تخم‌مرغ، نمک و فلفل را اضافه کنید.

پس از ۱ تا ۲ دقیقه حرارت دادن ۲ فنجان آب داغ به باقلا قاتوق علاوه کرده و صبر می‌کنیم تا ۱۵ دقیقه بگذرد. اگر زودتر از این زمان لوبیاها پخت، خورش را از روی حرارت بردارید تا لوبیاها له نشوند. نوش جان.

طرز تهیه باقلا قاتق

3. طرز تهیه باقلا قاتق با شوید تازه

معمولاً باقلا قاتق گیلانی و اصیل را با شوید خشک می‌پزند به همین خاطر ممکن شما این دستور تهیه را با عنوان طرز تهیه باقلا قاتق با شوید خشک ببینید؛ اما یکی دیگر از روش‌های متداول که عطروطعم ویژه‌ای هم دارد، استفاده از شوید تازه یا طرز تهیه باقلا قاتق با شوید تازه است.

در این دستور تهیه شما می‌توانید هر یک از روش‌های پخت را برای تهیه این خورش به کار ببندید البته با این تفاوت که به‌جای ۱ قاشق غذاخوری شوید خشک شده، باید از ۱ فنجان شوید تازه خرد شده کمک بگیرید.

دقت داشته باشید که شوید شما کمترین مقدار ساقه را داشته باشد و به‌صورت متوسط تا ریز خرد شود و قبل از تهیه سیرداغ ابتدا شوید تازه را تفت داده، سپس سیر را به آن اضافه کنید تا از سوختن سیر و تلخی خورش جلوگیری کنید.

4. طرز تهیه باقلا قاتق با مرغ

به‌طورکلی باقلا قاتق سنتی را بدون گوشت تهیه می‌کنند؛ اما برای تنوع و افزایش مقدار پروتئین این غذا برخی‌ها چند تکه مرغ را به این غذا علاوه می‌کنند.

مواد لازم طرز تهیه باقلا قاتق با مرغ

  • لوبیا تازه یا خشک: ۲۵۰ گرم
  • شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • ران یا سینه مرغ: ۳ تا ۴ تکه
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • آب: ۲ لیوان
  • روغن: 5 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

دستور تهیه باقلا قاتوق با مرغ

  • برای شروع مرغ‌ها را داخل تابه‌ای مناسب که از قبل با روغن گرم شده سرخ کنید. شما می‌توانید از تابه‌های نچسب برای برشته کردن مرغ‌ها کمک بگیرید تا روغن کمتری برای سرخ کردن آن نیاز داشته باشید.
  • به‌محض طلایی شدن مرغ‌ها ۲ لیوان آب را به آن‌ها بیفزایید و کمی نمک و فلفل داخل سس آن بریزید تا حالت نیم‌پز به خود بگیرند. اکنون باید مراحل تهیه باقلا قاتوق را پیش برد.
  • قابلمه را با روغن گرم کرده و به ترتیب سیر، شوید، زردچوبه و لوبیا را تفت دهید. سپس مرغ‌های نیم‌پز را از آب بیرون کشیده و با باقی مواد مخلوط کنید. به‌محض تغییر رنگ لوبیاها، آب مرغ را داخل باقلا قاتوق ریخته و درپوش قابلمه بگذارید تا سس خورش به جوش بیاید.
  • حالا باید تخم‌مرغ‌ها را بدون هم‌زدن داخل خورش ریخت و منتظر ماند تا نتیجه خورش آماده شده طبق طرز تهیه باقلا قاتق با مرغ را چشید. نوش جان.

طرز تهیه باقلا قاتق

5. طرز تهیه باقلا قاتق با لوبیا چشم‌بلبلی

‌عدم دسترسی به باقالی سبب شد تا بانوان گیلانی ازا انواع لوبیا مثل لوبیا چشم‌بلبلی تازه برای پخت باقلا قاتق استفاده کنند. البته که امکان پخت این خورش با لوبیا چشم‌بلبلی خشک نیز وجود دارد؛ اما این تغییر ممکن است طعم اصلی و اصیل غذا را تغییر دهد.

مقدار مواد اولیه باقلا قاتق با لوبیا چشم‌بلبلی نیز درست مانند طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی، ساده و سنتی است. با این تفاوت که به‌جای لوبیا کشاورزی یا باقلا باید از لوبیا چشم‌بلبلی پوست‌کنده استفاده کرد.

مراحل پخت و طرز تهیه باقلا قاتق با لوبیا چشم‌بلبلی نیز مانند همتایان قبلی آن است و تنها نکته متفاوت اینجاست که باقلا قاتق تهیه شده با لوبیا چشم‌بلبلی زودتر از باقلا قاتق سنتی آماده می‌شود. بنابراین دقت داشته باشید که پیش از له شدن لوبیاها حرارت اجاق را خاموش کنید.

طرز تهیه باقلا قاتق

فوت و فن‌های خوشمزه شدن باقلا قاتق گیلانی

برای خوشمزه‌تر شدن باقلا قاتوق گیلانی به نکات زیر توجه کنید:

  1. از باقلای تازه و مرغوب استفاده کنید.
  2. شوید و سیر تازه را جایگزین شوید و سیر خشک کنید.
  3. ادویه‌های مناسب این غذا زردچوبه، نمک، فلفل و مقدار بسیار کمی دارچین است.
  4. افزودن چند قطره آب‌لیموی تازه در پایان پخت به طرز تهیه باقلا قاتوق با مرغ عطروطعم غذا را بهتر می‌کند.
  5. این خورش را با حرارت ملایم بپزید تا مواد هم مزه شده و لوبیاها له نشوند.
  6. افزودن تخم‌مرغ کاملاً اختیاری است؛ اما اگر تخم‌مرغ را به‌صورت کامل در طرز تهیه باقلا قاتوق به کار می‌گیرید، پس از به جوش آمدن سس غذا، آن را به خورش اضافه کنید تا در پایان کاملاً سفت شود.
  7. باقلاقاتوق را به همراه کته نرم و لطیف، ماست‌وخیار، زیتون‌پرورده گیلانی، سبزی‌خوردن تازه، ترشی‌های محلی گیلانی مثل سیرترشی یا ترشی لیته و دوغ سرد سرو کنید تا علاوه بر افزایش طعم نهایی طبع این غذا را در حالت اعتدال نگه دارید.

طرز تهیه باقالا قاتق

کلام آخر

باقلا قاتوق (Baqala Ghatogh) نمونه موفقی از یک غذا سنتی و محلی ایرانی است که در استان گیلان زاده شده است. این خورش منبع بسیار خوبی از پروتئین و فیبر است و درعین‌حال کالری محدودی دارد.

از این رو ورزشکاران یا کسانی که از رژیم غذایی با کالری محدود پیروی می‌کنند می‌توانند به‌راحتی این خورش را  در برنامه غذایی خود جای دهند. ۵ طرز تهیه باقلا قاتق به شما این اجازه را می‌دهد که بسته به ذائقه و مواد در دسترس خوراک محبوب خود را طبخ کنید.

اگر به دنبال دریافت به‌روزترین و موفق‌ترین رژیم‌های غذایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در طی یک مشاوره رایگان با کارشناسان لیمومی دررابطه‌با رژیم مزوبولیک گفت‌وگو کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

youtube

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب