با خواص چای سفید، اکسیر آرامش و سلامتی، بیشتر آشنا شوید

خواص چای سفید

فهرست مطالب

چای سفید که اغلب به عنوان لطیف‌ترین و خالص‌ترین چای، از آن یاد می‌شود، قرن‌ها مورد توجه علاقه‌مندان به چای بوده است. چای سفید با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های بالا در کنار طعم لطیفش، انتخاب ارزشمندی به عنوان یک نوشیدنی است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، در مورد خواص منحصر به فرد چای سفید صحبت می‌کنیم.

سوالات متداول

چای سفید چیست؟
چای سفید از برگ‌های جوان گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. برگ‌ها و جوانه‌های جوان چای سفید قبل از انجام حداقل فرآوری در نور خورشید پژمرده و خشک می‌شوند. این کار طعم و عطر لطیف چای را حفظ می‌کند. انواع مختلفی از چای سفید مانند چای سفید سوزنی نقره ای گل صد تومانی سفید و چای سفید سیلان وجود دارد.
فواید چای سفید چیست؟
نوشیدن چای سفید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پوسیدگی‌های دندانی و مقاومت به انسولین را کاهش دهد. همچنین این چای نقش مهمی در بهبود عملکرد هضم و جلوگیری از سرماخوردگی دارد.
مضرات چای سفید چیست؟
عوارضی که چای سفید می‌تواند به همراه داشته باشد شامل مواردی مثل ایجاد بی‌خوابی و افزایش اضطراب است. همچنین مصرف طولانی مدت آن می‌تواند باعث حالت تهوع، کاهش اشتها و استفراغ شود. علاوه بر این موارد، مصرف چای سفید با معده خالی می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها شود.
آیا چای سفید برای زنان باردار مفید است؟
چای سفید نسبت به دیگر انواع چای، کافئین کمتری دارد و می‌تواند نوشیدنی جایگزین مناسبی در دوران بارداری باشد اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید و بهتر است که قبل از مصرف چای سفید با پزشک متخصص مشورت کنید.

چای سفید چیست؟

چای سفید یکی از انواع مختلف چای است که دارای برگ‌های جوان‌تری نسبت به دیگر انواع چای است و کمتر فراوری شده است. چای سفید در ظاهر دارای کرک‌های نقره‌ای ظریفی است که رنگ سفیدی به آن می‌دهند و وقتی که دم کشیده باشد رنگ آن زرد کمرنگ است. چای سفید دارای مواد مغذی و ترکیبات ضد باکتری مختلفی است که بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

فواید چای سفید چیست؟

مدت زمان فرآوری چای سفید نسبت به چای سیاه کمتر است که این مسئله باعث حفظ بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های آن شده است. این مسئله یکی از دلایل اصلی ارزشمند بودن چای سفید است که فواید زیادی به دنبال دارد. در ادامه به مهم‌ترین خاصیت‌های چای سفید می‌پردازیم:

 چای سفید غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

چای سفید دارای پلی‌فنول‌هایی به اسم کاتکین است؛ چای سفید به دلیل داشتن این خاصیت ترکیب مهمی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن است. تحقیقات نشان داده‌اند که خواص چای سفید مشابه چای سبز است و دارای اثرات مفیدی برای بدن است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید از التهاب سلول‌های پوستی هم جلوگیری می‌کنند.

چای سفید به کم شدن خطر بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی با التهاب‌های مزمن بدن دارند؛ فاکتورهای مختلفی مثل نوع تغذیه، فعالیت بدنی، سبک زندگی و مواردی مثل سیگار کشیدن باعث ایجاد التهاب‌های مزمن در بدن می‌شوند. یکی از فواید چای سفید داشتن پلی‌فنول‌های مختلف است که به روش‌های زیر از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند:

  1. آرام کردن رگ‌های خونی و تقویت ایمنی؛
  2. جلوگیری از افزایش سطح LDL خون.

خواص چای سفید

چای سفید از افزایش وزن جلوگیری می‌کند

زمانی که صحبت از نوشیدنی‌های کمک کننده به کاهش وزن می‌شود، اولین نوشیدنی مورد نظر چای سبز است. باید بگوییم که چای سفید هم، اثرات شبیه به چای سبز در کاهش وزن دارد؛ چای سفید به کمک افزایش سوخت و ساز بدن نقش کاهش وزن خود را ایفا می‌کند. البته می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر، چای سفید و چای سبز را ترکیب کرده و استفاده کنید.

چای سفید باعث حفظ سلامت دندان‌ها می‌شود

گفته می‌شود که چای سفید منبع غنی از فلوراید، کاتاکین و انواع تانن‌ها است؛ ترکیب این مواد با مبارزه با باکتری‌های دهان به افزایش استحکام دندان‌ها کمک می‌کنند. این مورد یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های چای سفید است.

  • فلوراید با مقاوم کردن سطح دندان‌ها نسبت به اسیدهای ترشح شده توسط باکتری‌ها مانع از پوسیدگی دندان می‌شود؛
  • کاتکین‌ها از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می‌کنند؛
  • تانن‌ها که گروه دیگری از پلی‌فنول‌ها هستند با ترکیب شدن با فلوراید از تشکیل جرم و پلاک روی دندان جلوگیری می‌کنند.

چای سفید دارای ترکیباتی است که با سرطان مقابله می‌کند

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که چای سفید دارای ترکیباتی است که اثرات ضد سرطانی دارند. این تحقیقات آزمایشگاهی در رابطه با اثرات چای سفید بر روی سلول‌های سرطانی ریه و روده انجام شده‌اند و نتایج رضایت بخشی داشته‌اند.

چای سفید خطر مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد

انسولین کمک می‌کند که مواد مغذی از طریق جریان خون وارد سلول‌های مختلف بدن شوند. گاهی اوقات بدن افراد بر اثر عوامل مختلفی مثل مصرف شکر زیاد، به انسولین پاسخی نشان نمی‌دهد که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود و این مسئله می‌تواند منجر به بروز دیابت نوع 2، بیماری‌های مزمن قلبی و سندروم متابولیک شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌های چای سفید می‌توانند از بروز این حالت جلوگیری کنند.

خواص چای سفید

ترکیبات چای سفید می‌توانند مانع از بروز پوکی استخوان شوند

یکی از عوامل ایجاد کننده پوکی استخوان التهاب‌های مزمن و رادیکال‌های آزاد بدن هستند که با سرکوب سلول‌های موثر بر رشد استخوان، باعث پوکی استخوان می‌شوند. کاتکین‌های چای سفید با این عوامل مبارزه کرده و مانع از بروز پوکی استخوان در دراز مدت می‌شوند.

چای سفید با پیری پوست مقابله می‌کند

مواد موجود در چای سفید از بروز پیری پوست که بر اثر عوامل داخلی و خارجی اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که استفاده از عصاره چای سفید، پوست را از اثرات مضر نور فرابنفش محافظت می‌کند. همچنین پلی‌فنول‌های چای سفید مانع از فعالیت سلول‌های آسیب‌رسان به شبکه‌های کلاژن و فیبری پوست می‌شوند.

چای سفید می‌تواند از بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند

ترکیبات موجود در چای سفید مانند پلی‌فنول EGCG ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش دهد. پلی‌فنول EGCG با جلوگیری از تغییر شکل پروتئین‌ها و سرکوب رادیکال‌های آزاد باعث کاهش التهاب‌هایی که نقش مهمی در بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون دارند، می‌شود.

چای سفید اثرات مثبتی بر کاهش فشار خون دارد

فلاونوئیدهای موجود در چای سفید علاوه بر این که با کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی و عروقی مرتبط هستند، با کاهش کلسترول، کاهش سطح تری‌گلیسیریدها، رقیق شدن خون و بهبود عملکرد عروق خونی قلب، به  سیستم گردش خون کمک می‌کنند به این ترتیب از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کنند.

چای سفید دارای خاصیت ضد باکتری است

چای سفید به دلیل داشتن خاصیت ضدباکتریایی، با سرماخوردگی مقابله می‌کند. می‌توانیم بگوییم که چای سفید یک ترکیب طبیعی برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها است؛ آنتی‌اکسیدان‌های چای سفید توانمندی بالایی برای تقویت کل سیستم ایمنی بدن دارند و در برابر انواع میکروب‌ها و طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و حتی HIV بدن را محافظت می‌کنند. حتی امروزه در ترکیب صابون‌های شوینده دست هم از عصاره چای سفید استفاده می‌شود که به عنوان یک ضد میکروب طبیعی عمل می‌کند.

خواص چای سفید

چای سفید بهبود دهنده عملکرد هضم است

خاصیت چای سفید در بهبود عملکرد هضم، به تولید باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کند و خواص ضد التهابی آن به آرام شدن معده و سیستم گوارش کمک می‌کند و تولید آنزیم‌های لیپاز و آمیلاز را که عامل اصلی بروز ناراحتی‌های معده و سیستم گوارش هستند،کاهش می‌دهد.

چای سفید و خواص آن در بارداری

اگر باردار هستید ممکن است این سوال را داشته باشید که چه نوع چای را می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید؟ چای سفید یکی از انواع چای است که دارای فلاونوئیدها و ترکیبات مفید برای بدن است که می‌توانند در زمان بارداری هم مفید باشند به شرطی که پزشک شما آن را تائید کرده باشد.

نکته مهم در مورد مصرف چای سفید در بارداری این است که این چای به دلیل داشتن تانن‌ها که که نوعی کافئین است، باید در حد بسیار متعادل مصرف شود تا بتوانید از اثرات مثبت آن در طول بارداری بهره‌مند شوید.

 مصرف بسیار زیاد آن ممکن است که دارای عوارض جدی برای زنان باردار باشد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که چای سفید کیسه‌ای می‌تواند حاوی سرب باشند که برای مادر و جنین مضر است.

چه افرادی نباید چای سفید مصرف کنند؟

به طور کلی مصرف چای سفید در مقادیر کم، ایمن بوده و همه می‌توانند از آن استفاده کنند، اما گروه خاصی از افراد هستند که در صورت مصرف بیش از مقدار چای سفید دچار مشکل می‌شوند.

افراد زیر بهتر است که مصرف چای سفید را محدود کرده یا به طور کلی آن را مصرف نکنند:

  • افرادی که دچار مشکل بی‌خوابی هستند؛
  • افرادی که دچار اضطراب و استرس بالا هستند؛
  • زنان باردار؛
  • زنان شیرده؛
  • افرادی که دچار تب هستند؛
  • کسانی که مشکلات کبدی دارند؛
  • و افرادی که دچار کم خونی هستند.

روش دم کردن چای سفید به چه صورت است؟

بهتر است که برای تهیه چای سفید خوش عطر و طعم مراحل زیر را انجام دهید و نکات گفته شده را رعایت کنید:

  • برای تهیه چای سفید دمای آب باید بین ۷۵ تا ۸۵ درجه باشد و نباید دمای آب به نقطه جوش برسد.
  • برای هر لیوان چای به دو قاشق چای‌خوری، چای سفید نیاز دارید؛ این مقدار چای سفید را داخل یک لیوان آب بریزید و سپس اجازه بدهید که چای به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. اگر دم کشیدن چای سفید بیشتر از این زمان طول بکشد ممکن است که طعم آن کمی تلخ شود.
  • در انتها برای داشتن طعم بهتر می‌توانید کمی لیمو یا عسل به چای‌تان اضافه کنید.

خواص چای سفید

تفاوت چای سفید و چای سیاه چیست؟

چای سفید و چای سیاه تفاوت‌های مشهود زیادی با یکدیگر دارند؛ چای سفید معمولا در اوایل بهار برداشت شده و فرایند تخمیر روی آن انجام نمی‌شود یا در حد بسیار کمی انجام می‌شود. در مقابل، چای سفید معمولا در فصول سرد سال برداشت شده و دارای فرایند تخمیر طولانی مدتی است که در این مدت رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

چای سفید نسبت به چای سیاه دارای کافئین کمتری است به همین دلیل دارای طعم سبک‌تر و شیرین‌تری است؛ مقدار کافئین موجود در چای سیاه ۶ برابر بیشتر از مقدار موجود در چای سفید است و طعم قوی و قابض‌تری دارد.

کلام پایانی

چای سفید تاریخچه‌ای غنی از طعم لطیف و فواید زیاد برای بدن دارد؛ کنترل فشار خون، افزایش سلامت معده، کمک به حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پیری پوست، تنها بخشی از خواص بسیار زیاد چای سفید است. برای برخورداری از خواص سلامت‌بخش چای سفید، توصیه می‌کنیم که آن را حد متعادل مصرف کنید و در کنار مصرف چای سفید، داشتن رژیم‌‌های غذایی مناسب شرایط زندگی خودتان و ورزش را جدی بگیرید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

healthline

storehousetea

webmd

healthshots

pharmeasy

herbalhermit

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب