خواص چای کوهی + طرز تهیه چای کوهی برای درمان عفونت

خواص چای کوهی

فهرست مطالب

افزایش تقاضای جهانی برای محصولات طبیعی سالم و مشتقات گیاهی به دلیل وجود ترکیبات زیست فعال مختلف  در گیاهان، توجه دانشمندان را در جستجوی یافتن مواد گیاهی جدید به خود جلب کرده است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم که در مورد یکی از این گیاهان ارزشمند طبیعت به نام چای کوهی (Stachys lavandulifolia) صحبت کنیم و با خواص این زیبای خفته طبیعت آشنا شویم.

سوالات متداول

چای کوهی چیست؟
چای کوهی که گیاه گلدار چند ساله متعلق به خانواده لامیاسه است در مناطق وسیعی از قفقاز و ایران گیاه شناخته شده‌ای است و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی‌اش کاربردهای فراوانی دارد.
فواید چای کوهی چیست؟
قسمت‌های متفاوت این گیاه دارای خواص متفاوتی هستند و برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند؛ چای کوهی برای اختلالات التهابی و رماتیسمی کاربرد دارد، همچنین برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل آسم و عفونت‌های متفاوت مفید است.
ضررهای چای کوهی چیست؟
چای کوهی دارای اثرات سلامت بخش بسیار زیادی است که این اثرات از نظر علمی کاملاً ثابت شده هستند، اما همه ترکیبات گیاهی در کنار فواید بسیار زیادی که دارند ممکن است دارای تاثیرات مضر هم باشند. از مضرات چای کوهی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: ایجاد آلرژی و حساسیت، بروز سوء‌هاضمه، سقط جنین در زمان بارداری و احتمال تداخل دارویی.
مقدار مجاز مصرف چای کوهی چقدر است؟
مقدار و دز توصیه شده برای مصرف چای کوهی متفاوت است؛ برای گیاه خشک این میزان نیم تا ۱ گرم در طول روز است و در مورد عصاره چای کوهی، مقدار مجاز آن ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم در روز است.

چای کوهی چیست؟

چای کوهی به عنوان یک دمنوش ملایم آرام بخش و اشتها آور شناخته می شود و از قسمت های مختلف این گیاه برای کاهش اضطراب و بهبود ناراحتی های گوارشی استفاده می‌شود.

خواص چای کوهی چیست؟

چای کوهی که در بعضی مناطق ایران به نام‌ “توکلیجه” هم شناخته می‌شود، کاربردهای درمانی زیادی داشته و دارای خواص ارزشمند بسیار زیادی است که این ویژگی‌های منحصر به فرد آن این گیاه را به یک نوشیدنی بسیار ارزشمند در ایران، عراق، ترکیه و آذربایجان تبدیل کرده است. از جمله خواص این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص چای کوهی چیست

خواص چای کوهی برای مردان

چای کوهی به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان مثل فلاونوئیدها دارای اثرات سلامت بخش زیادی برای مردان است و به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن مردان کمک می‌کند.

استرس اکسیداتیو باعث کاهش قدرت باروری و سلامت عمومی بدن می‌شود. علاوه بر این، چای کوهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند برای بیماری‌های پروستات مفید باشد.

خواص چای کوهی برای سلامت رحم و باروری

چای کوهی در زنان به ویژه افرادی که دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هستند، می‌تواند به کم شدن علائم آن منجر شود.

خواص چای کوهی چیست؟

خواص چای کوهی برای معده

چای کوهی از زمان‌های بسیار دور برای درمان مشکلات مربوط به معده و دستگاه گوارش کاربرد داشته است. اگر دچار سندروم‌های مختلف در ارتباط با دستگاه گوارش هستید پیشنهاد می‌کنیم که از چای کوهی به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش علائم و التهاب‌های معده استفاده کنید.

خواص چای کوهی برای لاغری

چای کوهی به طور کاملا مستقیم در کاهش وزن و لاغری نقش ندارد اما با اثرات مفیدی که برای سلامت دستگاه گوارش دارد، و همچنین کمک به افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند برای لاغری هم خاصیت‌هایی داشته باشد.

خواص چای کوهی چیست؟

خواص چای کوهی برای درمان انواع عفونت‌ها

چای کوهی دارای خاصیت آنتی باکتریال است و یک گیاه دارویی مفید برای درمان عفونت به حساب می‌آید.

چای کوهی می‌تواند برای درمان عفونت‌های پوستی و عفونت‌های دیگری که در بدن ممکن است اتفاق بیفتند مفید باشد.

خواص دیگر چای کوهی موارد زیر هستند:

  • برای بهبود عملکرد هضم؛
  • سلامت دستگاه تناسلی؛
  • برای درمان بعضی از ناراحتی های کبدی و بهبود بیماری های آن کاربرد دارد؛
  • برای درمان بیماری های اندام های داخلی مفید است.

عوارض چای کوهی

همه ترکیبات گیاهی در کنار فواید ارزشمند خود ممکن است که دارای اثرات مضر برای سلامتی هم باشند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

سوء‌هاضمه

تنها عارضه جدی که چای کوهی می‌تواند داشته باشد عارضه سوء‌ هاضمه است؛ توجه داشته باشید که واکنش افراد به نوشیدنی‌های گیاهی کاملا متفاوت است و باید نسبت به واکنش بدن‌تان بعد از مصرف چای کوهی هوشیار باشید.

اثرات سمیت

مشکل دیگری که ممکن است در اثر مصرف چای کوهی ایجاد شود سمیت است؛ مصرف مقدار زیاد چای کوهی ممکن است که منجر به تحریک معده شود و عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

ایجاد مشکلات در زمان بارداری

به دلیل اثرات نامطلوب ثبت شده این گیاه در دوران بارداری توصیه می‌کنیم که از چای کوهی در دوران بارداری استفاده نکنید. به طور کلی در مورد استفاده از هر نوع ترکیب گیاهی در دوران بارداری و شیردهی حتما باید با پزشک متخصص صحبت کنید.

خواص چای کوهی چیست؟

احتمال تداخل دارویی

هرچند که شواهد علمی دقیقی مبنی بر این عارضه وجود ندارد اما توصیه می‌کنیم که اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید یا تحت مراقبت‌های پزشکی هستید، چای کوهی مصرف نکنید.

چه افرادی نباید چای کوهی مصرف کنند؟

چای کوهی معمولا در صورت مصرف در حد متعادل برای همه افراد مفید است و خطر خاصی ندارد اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید ممکن است که شما را دچار مشکل کند و بعضی از افراد باید از نوشیدن چای کوهی خودداری کنند به ویژه:

زنان باردار: به دلیل اثرات مضری که چای کوهی برای زنان باردار دارد، توصیه می‌کنیم که از نوشیدن چای کوهی خودداری کنند.

زنان شیرده: اگرچه شواهد علمی دقیق در این مورد وجود ندارد،به طور عمومی توصیه می‌کنیم که زنان شیرده از مصرف این نوشیدنی گیاهی خودداری کنند.

افرادی که آلرژی دارند: از آنجایی که سوء‌هاضمه تنها عارضه جدی چای کوهی است افرادی که دارای معده حساس یا مشکلات گوارشی هستند باید در مصرف این گیاه  احتیاط کنند یا به طور کلی مصرف آن را قطع کنند تا دچار آلرژی نشوند.

افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند: اگرچه شواهد مستندی مبنی بر تداخل دارویی این گیاه وجود ندارد، توصیه می‌کنیم که همیشه قبل از ادغام هرگونه درمان گیاهی با داروهای تجویز شده با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص چای کوهی چیست

چای کوهی در طب سنتی چه خواصی دارد؟

در طب عامیانه و سنتی از گیاهان این تیره برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله زخم، سرفه، اسکلروز، التهاب طحال و تومورهای تناسلی استفاده شده است.

  • علاوه بر این، گیاه چای کوهی به عنوان تونیک برای درمان مشکلات پوستی کاربرد دارد.
  • همچنین چای کوهی دارای ترکیبات ضد التهاب و ضد سرطان است و از عفونت هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می‌کند.
  • در طب سنتی از گیاه چای کوهی برای درمان مشکلات سیستم عصبی، تقویت مغز و بهبود بعضی از انواع سردرد استفاده می‌شود.
  • گاهی وجود گاز بیش از حد در بدن باعث ایجاد درد می شود که چای کوهی برای دفع گاز بیش از حد مفید است.
  • برای اختلالات رحمی مانند آمنوره موثر است و به عنوان فعال کننده قاعدگی عمل می‌کند
  • همچنین از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند.

خواص چای کوهی چیست؟

نحوه مصرف چای کوهی

همه قسمت‌های گیاه چای کوهی قابل استفاده است و شما می‌توانید از هر بخش این گیاه به منظور مشخصی استفاده کنید.

برای درست کردن چای کوهی، مقداری از گیاه چای کوهی را در آب جوش بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد، سپس این نوشیدنی را از صافی رد کنید و بنوشید. می‌توانید کمی عسل به نوشیدنی‌تان اضافه کنید تا اثرات آرام‌بخش بیشتری داشته باشد.

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که از گیاه چای کوهی در طول روز به مقدار یک تا دو گرم استفاده کنید.

کلام پایانی

چای کوهی به عنوان یک دمنوش گیاهی شناخته می‌شود و خواص دارویی ارزشمند آن در پژوهش‌های متعدد گزارش شده است. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی از جمله تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش فشار خون، آرامبخش، درمان سردردهای میگرنی و از بین برنده بسیاری از عفونت‌های بدن است.

توصیه می‌کنیم که برای اثربخشی بهتر دمنوش‌های گیاهی، این گیاهان را در کنار دیگر مواد غذایی سالم و مفید برای بدن استفاده کنید و رژیم‌های غذایی سالم مثل رژیم غذایی مزوپولیک و ورزش را در برنامه‌های سلامتی‌تان داشته باشید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

sciencedirect

ncbi

mymediterraneangarden

Sbmu

acgpubs

sagepub

acta

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب