6 خاصیت قهوه سبز برای لاغری و سلامتی بدن

خواص قهوه سبز چیست؟

فهرست مطالب

 قهوه‌ای که به صورت روزمره آن را می‌نوشید قهوه بوداده شده است؛ اما شکل بو داده نشده قهوه همان قهوه سبز است که نویدبخش سلامتی و انرژی است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است که وارد دنیای جذاب قهوه سبز شویم تا به خواص و فواید آن بیشتر بپردازیم.

سوالات متداول

کالری قهوه سبز چقدر است؟
یک فنجان قهوه سبز معادل ۲۰۰ میلی لیتر شامل ۷۰ کالری انرژی است که از این میزان ۲ چربی، ۷ درصد کربوهیدرات و ۹ درصد ریز مغذی آهن است. قهوه سبز در دسته‌بندی مواد غذایی خام قرار می‌گیرد و دارای مواد مغذی منحصر به فردی نیست.
نحوه مصرف پودر قهوه سبز برای لاغری به چه صورت است؟
برای استفاده از قهوه سبز به منظور لاغری حدود یک قاشق غذاخوری پودر قهوه سبز را در یک فنجان آب بریزید و پس از اینکه آن را کامل هم زدید اجازه دهید که ۵ تا ۶ دقیقه بماند و ته نشین شود، سپس می‌توانید آن را میل کنید. برای طعم بهتر می‌توانید به آن دارچین اضافه کنید.
قهوه سبز چه تغییری تاثیری بر لاغری دارد؟
کلروژنیک‌اسید موجود در قهوه سبز باعث افزایش فعالیت آنزیمی به اسم PPAR-a می‌شود که در نتیجه منجر به افزایش سوخت و ساز چربی‌های بدن می‌شود. همچنین کلروژنیک اسید باعث می‌شود که نشاسته و کربوهیدرات‌هایی که وارد بدن می‌شوند به قندهای قابل تجزیه تبدیل شده و از بدن دفع شوند و به صورت چربی در بدن انباشته نشوند
مقدار مجاز مصرف قهوه سبز در طول روز چه قدر است؟
روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه سبز مصرف نکنید و برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید آن را قبل از وعده‌های غذایی و به مدت ۱ تا ۲ ماه مصرف کنید. مصرف بیش از اندازه قهوه سبز می‌تواند عوارضی مثل مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی، اختلالات خواب و اختلالات اضطرابی شود.

قهوه سبز جیست؟

قهوه سبز شکل بو داده نشده (unroasted) قهوه معمولی است که ترکیبات شیمیایی آن اندکی متفاوت از قهوه معمولی است. قهوه سبز دارای کلروژنیک اسید بالایی است و نسبت به قهوه معمولی کافئین کمتری دارد.

خواص قهوه سبز چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین خواص قهوه سبز اشاره می‌کنیم:

تنظیم قند خون بدن

کنترل و تنظیم قند خون بدن از ویژگی‌های یک نوشیدنی خوب است. کلروژنیک اسید در قهوه سبز باعث می‌شود که بدن کربوهیدرات کمتری جذب کند و به ابن صورت باعث کاهش قند خون می‌شود.

همچنین این نوشیدنی باعث کاهش تجمع چربی‌ها و کم شدن مقاومت به انسولین می‌شود؛ این ویژگی برای کسانی که دچار بیماری دیابت نوع 2 و فشار خون هستند، مفید است.

خواص قهوه سبز چیست؟

تامین انرژی بدن

یکی از دلایل اصلی نوشیدن قهوه بالا بردن انرژی بدن به واسطه کافئین موجود در آن است؛ مقدار کافئینی که در قهوه سبز وجود دارد نسبت به قهوه معمولی کمتر است اما این موضوع چیزی از ارزش‌های قهوه سبز کم نمی‌کند.

نوشیدن قهوه سبز به شما کمک می‌کند تا مغزتان به صورت بهینه‌تر فعالیت کند، باعث افزایش تمرکز شما و عملکرد بهترتان در ورزش و فعالیت‌های روزانه می‌شود.

حفظ سلامت بدن

به لطف وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان در قهوه سبز، این نوشیدنی از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و به این طریق سلامت کل بدن را حفظ می‌کند.

آلودگی هوا، دود سیگار و اشعه ماورا بنفش خورشید نمونه‌هایی از مواردی هستند که در درازمدت می‌توانند به بدن آسیب جدی وارد کنند و نوشیدن قهوه سبز می‌تواند اثرات این آلودگی‌ها را تا حدودی کمتر کند.

کاهش کلسترول خون، جلوگیری از افزایش فشار خون و چاقی از فواید دیگر قهوه سبز است.

خواص قهوه سبز چیست؟

خواص قهوه سبز برای لاغری

خاصیت کاهش وزن قهوه سبز به دلیل کلروژنیک اسید است و به صورت مستقیم در کاهش وزن نقش ندارد.

کلرووژنیک اسید با افزایش متابولسیم بدن و کنترل قند خون و همچنین کاهش تجمع چربی‌ها به صورت بالقوه می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد اما شواهد علمی و تحقیقات جامعی در این زمینه وجود ندارد و نمی‌توان به طور قطع در مورد این ویژگی قهوه سبز اظهار نظر کرد.

با توجه به این که امروزه زیاد به این مسئله پرداخته می‌شود، نیاز به مطالعات طولانی‌مدت و پیشرفته، جدی به نظر می‌رسد.

تاثیر قهوه سبز به لاغری نسبت به قهوه معمولی بیشتر است ولی انتظار معجزه نداشته باشید و رژیم‌های غذایی اصولی و ورزش منظم را فراموش نکنید

مضرات قهوه سبز

اگر قهوه سبز را در مقادیر مناسب و توصیه شده استفاده کنید، عوارض و زیان‌های زیادی برای بدن‌تان نخواهد داشت. اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید می‌تواند باعث بروز سردرد، اضطراب، پریشان‌حالی و افزایش ضربان قلب شود. از مضرات دیگر قهوه سبز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش سطح هموسیستئین در خون که با بیماری‌های قلبی در ارتباط است؛
  • اختلالات اضطرابی؛
  • اسهال؛
  • بی‌هوشی؛
  • گلوکوم (افزایش فشار چشم)؛
  • سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)؛
  • اختلالات خونریزی؛
  • پوکی استخوان؛
  • تکرر ادرار؛
  • بی‌خوابی؛
  • و تداخل دارویی.

چه کسانی نباید قهوه سبز مصرف کنند؟

ادعا می‌شود که خواص قهوه سبز  یسیار زیاد است اما این موضوع به این معنی نیست که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. مصرف قهوه سبز برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند؛
  • کودکان، زنان باردار و شیرده؛
  • افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند؛
  • کسانی که داروهای ضد دیابت و داروهای کنترل فشار خون مصرف می‌کنند؛
  • افراد دارای پوکی استخوان.

خواص قهوه سبز

فواید قهوه سبز و میخک برای مو

قهوه سبز به لطف دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدان به سلول‌های عامل رشد مو کمک می‌کند که با توکسین‌ها مبارزه ‌کنند و باعث حفظ استحکام و رطوبت ساقه مو می‌شود و سلامت موها را افزایش می‌دهد.

ترکیبات ضدباکتری روغن قهوه سبز به پاک‌سازی عمیق کف سر کمک می‌کنند و مانع از بروز شوره سر می‌شوند.

ترکیب عصاره قهوه سبز و میخک باعث تقویت رشد مو می‌شود و با تحریک فولیکول‌های مو به رشد بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

این مواد به صورت خانگی تهیه و مصرف می‌شوند و بهتر است که قبل از انجام هر فعالیتی روی موهای‌تان با پزشک متخصص مشورت کنید و از استفاده خودسرانه آن‌ها اجتناب کنید.

نحوه مصرف قهوه سبز

انتظاری که باید از طعم قهوه سبز داشته باشید متفاوت از عطر و طعم قهوه معمولی است و بیشتر شبیه دمنوش است؛

برای تهیه و مصرف قهوه سبز می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

روش اول مصرف قهوه سبز

دانه قهوه سبز آسیاب شده یا پودر قهوه سبز را در مقداری آب جوش بریزید و اجازه بدهید که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد بعد از این مدت زمان می‌توانید این نوشیدنی را میل کنید.

می‌توانید از عسل، شکر، دارچین یا زعفران برای عطر و طعم بیشتر استفاده کنید.

روش دوم مصرف قهوه سبز

قهوه سبز آسیاب شده را همراه با آب سرد داخل قهوه جوش بریزید و تا زمان جوش آمدن هم بزنید به محض اینکه ترکیب جوش آمد آن را از روی اجاق بردارید اجازه بدهید ته‌نشین شود و سپس آن را نوش جان کنید.

برای استفاده از کپسول قهوه سبز روزانه یک عدد کپسول قهوه سبز را قبل از وعده غذایی‌تان با آب میل کنید.

خواص قهوه سبز

کلام پایانی

قهوه سبز به دانه قهوه خام یا حرارت داده نشده گفته می‌شود. قهوه سبز و عصاره آن امروزه به دلیل خاصیت کاهش وزن محبوبیت پیدا کرده است. علاوه بر این دارای اثرات مثبتی روی کاهش قند خون و فشار خون است.

تحقیقات جامع‌تری نیاز است تا به نحوه عملکرد و چگونگی تاثیر آن بر روی کاهش وزن برسیم اگر قصد اضافه کردن قهوه سبز را به رژیم غذایی‌تان دارید، ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید و از سلامت کامل بدن‌تان اطمینان حاصل کنید.

رژیم‌های غذایی مثل رژیم غذایی مزوبولیک لیمومی و ورزش منظم می‌توانند به شما در کاهش وزن موثر کمک کنند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

WebMD

Healthline

WeightWorld 

NCBI

PharmEasy

Mayo Clinic

Greenbrrew

Prokerala

Medium

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب