11 خاصیت اثبات‌شده موز برای سلامتی بدن

خواص موز

فهرست مطالب

موز میوه گرمسیری تازه و نسبتا ارزانی است که سرشار از فیبر محلول بوده و کمک می‌کند که فرایند هضم کندتر شود تا شما به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

موز دارای مواد مغذی ضروری زیادی است که به کاهش وزن و سلامت قلب کمک می‌کند اما این‌ها تنها بخشی از خاصیت‌های موز است با این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا در مورد خواص موز برای بارداری و برای مردان اطلاعات جدیدی کسب کنیم.

سوالات متداول

خاصیت‌های موز برای دوران بارداری چیست؟
مصرف موز در دوران بارداری باعث کم شدن عوارضی مثل حالت تهوع می‌شود، اما باید در مقادیر بسیار کم مصرف شود. مصرف بسیار زیاد آن باعث بروز عوارضی مثل افزایش دمای بدن، میگرن بارداری، یبوست، رفلاکس معده، گیجی و مشکلات روده‌ای می‌شود.
فواید موز برای مردان چیست؟
پتاسیم که ماده مغذی ضروری موجود در موز است، به افزایش سطح تستسترون کمک می‌کند و همچنین باعث افزایش تمایل جنسی می‌شود. از طرف دیگر تریپتوفان باعث تولید سروتونین می‌شود و باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.
چه زمانی بهترین موقع مصرف موز است؟
موز میوه مطلوبی است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای شروع صبح یا بعد از ظهر باشد. خوردن یک عدد موز متوسط در شب، کمک می‌کند که خواب آرام‌تری داشته باشید. در این صورت، تریپتوفان موجود در موز به تولید سروتونین کمک می‌کند و شما خواب آرامی را تجربه خواهید کرد.
آیا مصرف موز برای پوست مفید است؟
موز دارای ویتامین‌های A و Cاست که هردو برای داشتن پوستی سالم و جوان مناسب هستند. ویتامین A باعث کم شدن چین و چروک‌های چوست می‌شود و ویتامین C سبب درخشندگی پوست خواهد شد.

خواص موز برای سلامتی چیست؟

موز میوه متعلق به آسیای جنوب شرقی است که امروزه در بسیاری از آب و هواهای گرم رشد می‌کند. اگر به دنبال میوه‌های سالم برای اضافه کردن به رژیم غذایی خود هستید موز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

موز دارای فیبر و مواد مغذی مفید مثل پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. در ادامه به مهم‌ترین خاصیت‌های موز اشاره می‌کنیم:

غنی از مواد مغذی

موز دارای مقدار مناسبی از کربوهیدرات‌ها، آب فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است اما پروتئین کمی دارد. مصرف یک موز متوسط در روز می‌تواند حدود ۸ درصد از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بدن شما را تامین کند.

خواص موز

می‌تواند سطح قند خون را بهبود ببخشد

موز دارای فیبرهای محلولی است که در طول فرایند هضم مایع ژله مانندی ایجاد می‌کنند و بافت اسفنجی موز را شکل می‌دهند. از طرف دیگر موز نارس دارای نشاسته مقاوم است که بدن شما آن را به طور کامل هضم نمی‌کند. این دو فیبر در کنار هم می‌توانند به متعادل کردن سطح قند خون بعد از غذا خوردن کمک کنند. این خاصیت البته بیشتر به نفع افرادی است که با بیماری دیابت درگیر نیستند.

می‌تواند به سلامت سیستم گوارش کمک کند

فیبرهای رژیمی ارتباط مستقیمی با سلامت بدن به ویژه سلامت سیستم هضم دارند؛ نشاسته مقاوم که نوعی ترکیب پری‌بیوتیک است، در معده به طور کامل هضم نمی‌شود و این مسئله کمک می‌کند که تعداد باکتری‌های مفید روده افزایش پیدا کنند. علاوه بر این موارد پکتین در موز نارس و رسیده یافت می‌شود از یبوست جلوگیری می‌کند و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. حتی پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که پکتین می‌تواند از بروز سرطان کلون جلوگیری کند.

موز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

موز دارای چندین ویژگی است که آن را به یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن تبدیل می‌کنند یک موز متوسط دارای ۱۰۰ کالری انرژی است اما در مقابل دارای مواد مغذی مختلفی است و احساس سیری طولانی مدت  ایجاد می‌کند. همچنین موز دارای فیبرهای رژیمی است که در درازمدت به کاهش حجم و تعداد وعده‌های غذایی کمک می‌کند.

خواص موز

می‌تواند به سلامت قلب کمک کند

پتاسیم یک عنصر کلیدی برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از افزایش فشار خون است. یکی از خاصیت‌های مهم موز این است که سرشار از پتاسیم است؛ رژیم غذایی دارای پتاسیم بالا کمک می‌کند که سلامت قلب بهبود پیدا کند و خطر بروز بیماری‌های قلب کاهش می‌یابد.

دارای آنتی‌اکسید‌ان‌های زیادی است

میوه‌ها و سبزیجات منابع بسیار عالی برای تامین آنتی‌اکسیدان‌های رژیمی هستند که موز هم از این قاعده مستثنا نیست. موز دارای انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها شامل فلاونوئیدها و آمین‌ها است. این ترکیبات باعث افزایش سلامت قلب و همچنین افزایش بهبود بیماری‌های چشمی می‌شوند.

احساس سیری

فیبرهای محلول موجود در موز ممکن است با افزایش حجم به سیستم گوارش کمک کنند و با کند کردن فرایند هضم باعث احساس سیری می‌شوند. به دلیل اینکه موز دارای پروتئین کمی است شما می‌توانید آن را با ماست یونانی یا با شیک پروتئین مخلوط کنید تا بتوانید از فواید هر دو این ترکیبات در موز بهره‌مند شوید.

موز نارس باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم نشاسته مقاوم، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و بدن شما به انسولین، هورمون تنظیم کننده قند خون پاسخ مناسبی می‌دهد.

خواص موز

سلامت کلیه‌ها

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد بهتر کلیه‌ها و تنظیم فشار خون است.

گزینه مناسب برای ریکاوری بعد از ورزش

همیشه موز به عنوان یک میوه یا ماده غذایی کامل برای ورزشکاران شناخته می‌شود. این خاصیت موز به دلیل وجود کربوهیدرات‌های با قابلیت  هضم آسان و الکترولیت‌هایی مثل پتاسیم و منیزیم است.

شما در حین ورزش به دلیل عرق کردن، بخش بزرگی از پتاسیم خود را از دست می‌دهید که این مسئله باعث گرفتگی ماهیچه‌ها و درد عضلانی می‌شود، خوردن موز و تامین پتاسیم و منیزیم مورد نیاز کمک می‌کند که این مسئله کمتر شما را اذیت کند.

قابلیت اضافه شدن به رژیم غذایی متنوع

موز علاوه بر اینکه شیرین و  سلامت بخش است، به راحتی هم در دسترس است. می‌توانید آن را به انواع ماست، اسموتی و غلات صبحانه اضافه کنید و همچنین دارای حمل و نقل آسان است.

ضررهای مصرف بیش از اندازه موز چیست؟

با تمام خاصیت‌هایی که برای موز اشاره کردیم بهتر است که آن را در مقادیر متعادل مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن و خوردن چندین عدد موز هم‌زمان می‌تواند مضرات زیر را داشته باشد:

افزایش سطح قند خون

درست است که مصرف موز در حد متعادل (یک عدد در روز) می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند اما اگر بیش از حد مصرف شود به دلیل داشتن اندیس گلایسمیک بالا می‌تواند برای افرادی که دیابت دارند مشکل ایجاد کند.

افزایش پتاسیم خون (هایپرکالمی)

پناسیم ماده معدنی ارزشمندی است اما اگر مقدار آن در بدن بیرون از اندازه باشد می‌تواند در عملکرد نورون‌ها و سلول‌های ماهیچه‌ای اختلال ایجاد کند.

یبوست

موز دارای ترکیبی به نام تانیک اسید است که در مقادیر کم اثر مخربی ندارد اما اگر به یکباره مقدار آن افزایش پیدا کند می‌تواند یبوست شدیدی ایجاد کند.

پوسیدگی دندان

بسیاری از دندانپزشکان معتقد هستند که آسیب و پوسیدگی که در اثر مصرف بیش از اندازه موز برای دندان ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از مصرف آبنبات، شکلات یا آدامس است.

کمبود مواد مغذی ضروری در بدن

افرادی که فقط رژیم غذایی موز دارند پروتئین کافی به بدن‌شان نمی‌رسند نمی‌رسانند و این مسئله باعث عملکرد ضعیف بدن به خصوص ماهیچه‌ها می‌شود و ممکن است که بدن شما دچار کمبود مواد مغذی دیگر مثل ویتامین D شود.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

چه افرادی نباید موز مصرف کنند؟

موز معمولا به عنوان جایگزین بخشی از مواد غذایی مصرف می‌شود. همچنین در بیشتر افراد عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما اگر جز افراد زیر هستید ممکن است که مصرف موز برای شما مناسب نباشد:

اگر ناراحتی‌های گوارشی مثل نفخ، گاز معده یا گرفتگی شکمی دارید؛

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید بهتر است که موز را در مقادیر بسیار کم مصرف کنید. به دلیل اینکه شواهد علمی کاملی در رابطه با اثرات موز در دوران شیردهی و بارداری وجود ندارد؛

افرادی که به لاتکس، آووکادو و کاساوا حساسیت دارند، ممکن است که به موز هم حساسیت نشان بدهند.

خاصیت‌های موز طب سنتی چیست؟

در طب سنتی موز دارای طبع گرم و تر است. یکی از مهم‌ترین فواید موز از نظر طب سنتی خصوصیت آن برای برطرف کردن مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه است.

علاوه بر این موارد، موز برای کسانی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند فواید زیادی دارد. همچنین به تقویت قوای جسمانی و جنسی مردان هم کمک می‌کند و نشاط آور است.

کلام پایانی

موز میوه پرطرفداری است که خاصیت‌های فراوانی دارد. موز به لطف داشتن فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به سلامت سیستم هضم و سلامت قلب کمک زیادی می‌کند.

به اضافه، موز به دلیل داشتن ترکیبات مغذی متراکم که احساس سیری ایجاد می‌کنند، در کنار کالری نسبتا کمی که دارد به کاهش وزن کمک می‌کند.

با قرار دادن موز در رژیم غذایی خود و در کنار سبک زندگی سالم و ورزش کردن می‌توانید سلامتی را به بدن‌تان هدیه بدهید. متخصصان مجموعه لیمومی در کنار شما هستند تا با ارائه انواع رژیم‌های غذایی متناسب با شرایط شما تجربه متفاوتی از سلامتی داشته باشید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

healthline

webmd

health

medicalnewstoday

eatingwell

starhealth

carehospitals

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب