خواص کنگر برای کبد، فشار خون و قند خون چیست؟

خواص کنگر چیست

فهرست مطالب

کنگر که منبع کمتر شناخته شده برای سلامتی بدن و شگفتی مدیترانه است، قرن‌ها نه فقط به دلیل طعم منحصر به فردش، که به دلیل خواص دارویی ارزشمند خود مورد توجه قرار گرفته است.

کنگر سرشار از فیبر، پروتئین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند سلامت شما را از را‌ه‌های مختلفی تامین کند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی ما به قلب کنگر وارد می‌شویم تا با شگفتی‌های مختلف آن، از سلامت کبد گرفته تا تنظیم قند خون بدن آشنا شویم.

سوالات متداول

کنگر را چگونه وارد رژیم غذایی خود کنیم؟
تهیه و پخت کنگر آنقدرها که از ظاهرش پیداست سخت نیست؛ کنگر گیاهی لطیف در پوستی سخت است که به راحتی می‌توانید به قلب آن راه پیدا کنید: شما می‌توانید کنگر را به صورت کبابی، گریل یا تفت داده شده در روغن زیتون مصرف کنید. راه دیگر مصرف آن، به صورت دلمه‌ای و شکم‌پر، با ادویه‌های فراوان است. زمانی که کنگر پخته شد، می‌توانید آن را به صورت گرم یا سرد و در کنار انواع سس و دیپ مصرف کنید.
مهم‌ترین خاصیت‌های کنگر برای بدن چیست؟
فواید ارزشمند کنگر شامل قدرت آنتی‌اکسیدانی بالا است که سبب جلوگیری از سرطان کبد، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، و تنظیم قند خون می‌شود. همچنین این گیاه خاردار دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی است که نیاز روزانه بدن شما به بعضی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل ویتامین B6 و پتاسیم را تامین می‌کند.
آیا مصرف کنگر برای سلامت کبد مفید است؟
عصاره کنگر می‌تواند از آسیب‌های کبدی محافظت کرده و به تولید بافت جدید کمک کند. همچنین کنگر با کمک به تولید صفرا، فرایند هضم را آسان‌تر کرده و کبد را پاکسازی می‌کند. روش دیگر کنگر در جهت سلامت کبد، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که با کم کردن توکسین‌ها و تسهیل خروج آن‌ها از بدن، به افزایش سلامت کبد منجر می‌شود.
چه کسانی نباید کنگر مصرف کنند؟
در حالت کلی، مصرف کنگر کاملا ایمن بوده و خطری برای سلامتی ندارد اما افرادی که در شرایط زیر هستند، بهتر است که کنگر مصرف نکنند: زنان باردار و شیرده، کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند، کسانی که گیاهانی مثل بابونه یا کهنه‌واش حساسیت دارند، کسانی که دچار انسداد مجاری صفراوی هستند.

خواص کنگر چیست؟

این گیاه بومی مناطق مدیترانه‌ای، قرن‌ها به دلیل خواص درمانی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است همچنین یکی از مواد غذایی پر استفاده در آشپزی است.

در ادامه به مهم‌ترین خاصیت‌های کنگر اشاره می‌کنیم:

سرشار از مواد مغذی

کنگر دارای مواد مغذی مختلفی است؛ به طوری که ۱۷۰ گرم کنگر پخته شده دارای ترکیباتی مثل مس، منیزیم، ویتامین C، ریبوفلاوین، پتاسیم، فسفر، ویتامین B6، فیبر، کربوهیدرات و پروتئین است.

این ترکیبات به طور میانگین، 15 درصد از نیاز روزانه بدن به این مواد معدنی و ویتامین‌ها را تامین می‌کنند.

میزان مواد مغذی کنگر، در مقایسه با گیاهان دیگر، بیشتر از حد انتظار برای یک ماده غذایی گیاهی است. در تکمیل خواص کنگر باید بگوییم که این گیاه خاردار، سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ است.

خواص کنگر چیست

می‌تواند سطح کلسترول خون را بهبود ببخشد

عصاره برگ کنگر می‌تواند تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول بدن داشته باشد؛ مصرف روزانه آن به مدت ۵ تا ۱۳ هفته می‌تواند باعث کم شدن سطح کلسترول و  LDL شود.

عصاره این گیاه باعث می‌شود که بدن کلسترول بیشتری را وارد چرخه سوخت و ساز کند که در نتیجه آن، سطح کلسترول در بدن کاهش پیدا می‌کند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

تنظیم فشار خون

مکانیسم تنظیم فشار خون توسط کنگر به خوبی شناخته شده نیست، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره گیاه کنگر با آزاد کردن آنزیمی به نام eNOS باعث انعطاف‌پذیری بیشتر رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه این فرایند، فشار سیستولیک و دیاستولیک (فشار بالا و پایین) را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این موارد، کنگر دارای پتاسیم است که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد.

بهبود سلامت کبد

کنگر با کمک به افزایش سلامت کبد به بهبود رشد بافت جدید کمک می‌کند. همچنین با افزایش تولید صفرا، در جهت پاکسازی کبد عمل می‌کند.

متعادل کردن میزان آنزیم‌های کبد یکی دیگر از روش‌های کنگر در جهت افزایش سلامت کبد و جلوگیری از التهاب آن است.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

کنگر منبع غنی از فیبر است؛ این ترکیب با کمک به افزایش تولید باکتری‌های خوب روده مانع از بروز مواردی مثل سرطان، یبوست و اسهال می‌شود.

در کنگر ترکیبی به اسم اینولین وجود دارد که یکی از مهم‌ترین پری‌بیوتیک‌ها شناخته می‌شود. همچنین مصرف کنگر و عصاره آن باعث بهبود شرایطی مثل نفخ، حالت تهوع و سوزش سر دل می‌شود.

می‌تواند علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را کم کند

IBS شرایطی است که با تاثیر بر روی سیستم گوارش می‌تواند باعث ایجاد علائمی مثل درد و گرفتگی شکمی، یبوست، اسهال، نفخ و گاز شود.

ترکیبات پری‌بیوتیک کنگر، با کمک به افزایش سلامت روده و معده به کم کردن علائم IBS کمک می‌کنند. همچنین کنگر دارای ترکیبات خاصی است که اسپاسم عضلانی ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر را کم می‌کنند.

خواص کنگر چیست

می‌تواند به کم شدن قند خون کمک کند

بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کنگر می‌تواند با کم کردن کلسترول و تری‌گلیسیریدها و افزایش مصرف قندهای ساده در بدن، به کم شدن قند خون کمک کند.

همچنین تاثیر مثبتی بر کم شدن چربی‌های دور شکم دارد.

کنگر تاثیرات ضد سرطانی دارد

تحقیقات و پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که یکی دیگر از خواص کنگر، مانع شدن آن از رشد سلول‌های سرطانی است؛ به نظر می‌رسد که آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل روتین، کوئرنتین، سیلی مارین و گالیک اسید کنگر مسئول اثرات ضد سرطانی آن باشند.

مضرات کنگر چیست؟

معمولا مصرف کنگر در اندازه متعادل ایمن بوده و مشکلاتی ایجاد نمی‌کند و همینطور مصرف عصاره آن به عنوان دارو در حد مناسب و به توصیه پزشک می‌تواند باعث افزایش سلامتی شود.

در بعضی موارد، مصرف کنگر در مقادیر زیادتر از مقدار توصیه شده باعث عوارض زیر می‌شود:

  • نفخ و گاز روده؛
  • واکنش‌های آلژیک؛
  • تهوع و اسهال؛

خواص کنگر چیست

چه کسانی نباید کنگر مصرف کنند؟

با توجه به اینکه هر ماده غذایی در کنار فواید بی‌شماری که دارد، می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد بهتر است که این مسئله را در مصرف کنگر هم رعایت کنید. مصرف این ماده غذایی را به افراد زیر توصیه نمی‌کنیم:

افراد باردار و زنان شیرده

به دلیل اینکه اطلاعات کامل و قابل اطمینانی مبنی بر اثرات مثبت یا منفی کنگر در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، بهتر است که این گیاه را در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید.

کسانی که دچار انسداد مجرای صفراوی هستند

کنگر می‌تواند انسداد مجرای صفراوی را بیشتر کند؛ اگر در این موقعیت هستید، بهتر است بدون مشورت با پزشک کنگر مصرف نکنید.

کسانی که به گیاه کهنه‌واش حساسیت دارند

کنگر می‌تواند در افرادی که به گیاهان خانواده کاسنی‌ها حساسیت دارند تاثیر منفی داشته باشد. گیاهان این خانواده شامل کهنه واش، گل داوودی، گل همیشه بهار و بابونه هستند.

افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند

کنگر ممکن است با افزایش جریان صفرا، علائم سنگ کیسه صفرا را بدتر کند.

کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند

کنگر می‌تواند با داروهایی که برای کبد، دیابت و فشار خون بالا تجویز شده‌اند تداخل ایجاد کند. اگر جزء این گروه هستید و داروهای مرتبط با این بیماری‌ها را مصرف می‌کنید بهتر است که از مصرف کنگر خودداری کنید.

خواص کنگر چیست

خواص و طبع کنگر در طب سنتی

کنگر گیاهی است که از نظر طب سنتی طبع گرم و خشک دارد.  این گیاه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس با برگ‌های خاردار است و از مهم‌ترین فواید آن در طب سنتی موارد زیر هستند:

  • کنگر با پاکسازی کلیه منجر به افزایش سلامت کلیه و مجاری ادرار می‌شود؛
  • خاصیت گرم بودن کنگر از نفخ شکم جلوگیری می‌کند؛
  • کنگر یکی از ترکیبات طبیعی در جهت افزایش کیفیت خواب شبانه است؛
  • سموم کبدی را از بین می‌برد و به کارکرد بهتر آن کمک می‌کند؛
  • همچنین کنگر در طب سنتی خاصیت مدر دارد.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

کلام پایانی

کنگر گیاهی با کالری پایین و طیف وسیعی از مواد مغذی است که فواید سلامت بخش زیادی برای بدن دارد. مصرف کنگر می‌تواند علاوه بر به بهبود سطح کلسترول، قند خون و سلامت کبد، به بهتر شدن علائم سندروم روده تحریک‌پذیر و سوء‌هاضمه کمک کند.

به یاد داشته باشید که همه مواد غذایی همچنین کنگر را در مقادیر متعادل مصرف کنید و با وارد کردن انواع متداول محصولات غذایی گیاهی در رژیم‌‌ غذایی خودتان به پاکسازی بدن و افزایش سلامت آن کمک کنید. تیم لیمومی در تلاش است که با ارائه جدیدترین برنامه‌های رژیم غذایی مثل رژیم غذایی مزوبولیک، شما را برای داشتن تجربه‌ای متفاوت از سلامتی، همراهی کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب