از تأثیر واریس روی چاقی چه می‌دانید؟

تاثیر واریس روی چاقی

فهرست مطالب

چاقی، یکی از مشکلات جامعه مدرن است که هر روزه تعداد بیشتری از افراد را درگیر می‌کند و تأثیرات منفی بی‌شماری را به دنبال دارد. واریس به‌عنوان یکی از مشکلات پوستی و عروقی رایج، سلامت بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آیا می‌دانید واریس چگونه باعث مشکلات عمیق‌تر و گسترده‌تری روی سلامت می‌شود؟ در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است با تأثیر واریس روی چاقی و علائم این بیماری آشنا شوید پس تا انتها همراه ما باشید.

آیا واریس روی چاقی تاثیر می‌گذارد؟

دریچه‌های قوی در وریدهای پا (رگ‌های پا) بسیار مهم هستند. زیرا از جریان خون و عدم تجمع آن‌ها در پاها جلوگیری می‌کنند. چاقی باعث افزایش فشار روی هر دو ورید پا و دریچه‌های آن‌ها می‌شود. برای اینکه خون موجود در وریدهای پا بر این افزایش فشار غلبه کند و به قلب بازگردد، باید فشار کافی برای باز شدن وریدها داشته باشد.

این موضوع گاهی باعث ضعیف شدن و شکستن دریچه‌ها می‌شود. فشار وارد بر دریچه‌ها، شاخه‌های ورید را منبسط کرده و منجر به واریس و مشکلات بالقوه جدی‌تر مانند زخم پا می‌شود. تأثیر واریس روی چاقی به این صورت است که اضافه وزن، تبادل جریان خون بین وریدهای عمیق‌ و سطحی را کاهش داده و رگ‌های پا برجسته و دردناک می‌شوند.

چاقی با واریس

چگونه بفهمیم واریس داریم؟

تشخیص رگ‌های واریسی در بیماران دارای اضافه وزن کمی پیچیده است. اگر اضافه وزن دارید پس ممکن است رگ‌های واریسی داشته باشید که در زیر سطح پوست قرار گرفتند و قابل مشاهده نیستند. این امر خطرناک است؛ زیرا هم مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد و هم درمان را دشوارتر می‌کند. با توجه به تأثیر واریس روی چاقی هر چقدر زودتر متوجه این مشکل شوید، روند درمان سریع‌تری و بهتری خواهید داشت. زیرا چربی اضافی، دسترسی به سیاه رگ‌های آسیب‌دیده و درمان را سخت‌تر می‌کند.

ورزش برای واریس

درمان واریس با اصلاح سبک زندگی

کلید کاهش وزن «ترکیب رژیم غذایی و ورزش» است. افرادی که چاق هستند معمولاً کم‌تر ورزش می‌کنند. در نتیجه گردش خون بدن آن‌ها کاهش یافته و تجمع خون در رگ‌ها اتفاق می‌افتد. سبک زندگی کم تحرک احتمال ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. اما خبر خوب این است که با چند تغییر ساده این مشکل حل می‌شود. برای شروع لازم نیست ورزش عجیب و غریبی انجام دهید. برای مثال می‌توانید پیاده روی کوتاه اما منظم را استارت بزنید. این کار تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت رگ‌ها خواهد داشت.

اگر می‌دانید از چه نوع ورزشی لذت می‌برید، پس هر چه سریع‌تر آن را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید. به‌طورکلی، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا به کنترل علائم واریس و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کمک می‌کنند. در ادامه چند راهکار دیگه برای درمان واریس آورده‌ایم:

  1. شما باید رژیم غذایی خود را هم اصلاح کنید و وعده‌های غذایی سالم‌تری بخورید. حفظ تعادل در وعده‌های غذایی بسیار مهم است. پس مطمئن شوید که پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آب کافی در غذاهایتان وجود دارد.
  2. از تأثیر واریس روی چاقی غافل نشوید. کاهش وزن به کاهش علائم واریس مانند درد، تورم و شرایط مرتبط با آن مانند سندرم پای بی‌قرار کمک می‌کند. اگرچه کاهش وزن باعث از بین رفتن رگ‌های واریسی موجود نمی‌شود، اما با کاهش فشار روی رگ‌ها، از ایجاد بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این کارها، مشورت با یک متخصص هم بسیار مهم است؛ به‌خصوص اگر علائمی مانند تورم پا، درد یا ناراحتی، پاهای بی‌قرار یا تغییر رنگ پوست را مشاهده کردید. یادتان باشد وریدهای واریسی معمولاً قابل مشاهده نیستند.

درمان واریس و چاقی

با «واریس» بیشتر آشنا شوید

echotherapie رگ‌های واریسی، رگ‌های پیچ خورده و بزرگی هستند. هر سیاهرگی که نزدیک به سطح پوست باشد (سطحی) می‌تواند باعث واریس شود. وریدهای واریسی بیشتر روی رگ‌های پا تأثیر می‌گذارند؛ به این دلیل که ایستادن و راه رفتن باعث افزایش فشار در رگ‌های پایین تنه می‌شوند.

برای اکثر افراد، رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی (یک نوع رایج و خفیف واریس) صرفاً از بعد زیبایی حائز اهمیت است. اما گاهی اوقات بسیار دردناک و ناراحت کننده هستند و مشکلات جدی‌تری را به دنبال دارند. برای درمان واریس ابتدا اقدامات خود مراقبتی و سپس درمان‌هایی جهت بستن یا برداشتن رگ‌ها توصیه می‌شود.

آشنایی با واریس

علامت‌های واریس که تا الآن نمی‌دانستید!

وریدهای واریسی ممکن است باعث درد نشوند اما اصولاً با علائم زیر همراه هستند:

  • سیاهرگ‌هایی که پیچ خورده و برآمده به نظر می‌رسند.
  • رگ‌هایی که به رنگ بنفش تیره یا آبی هستند.

هنگامی که علائم و نشانه‌های دردناک وریدهای واریسی رخ می‌دهد با مشکلات زیر مواجه می‌شوید:

  • سوزش، ضربان، گرفتگی عضلات و تورم در ساق پا
  • احساس درد یا سنگینی در پاها
  • احساس درد زیاد بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • تغییر رنگ پوست در اطراف ورید واریسی
  • خارش در اطراف یک یا چند ورید
  • رگ‌های عنکبوتی که شبیه رگ‌های واریسی اما کوچک‌تر هستند. این رگ‌ها به سطح پوست نزدیک‌تر بوده و اغلب قرمز یا آبی به نظر می‌رسند. رگ‌های عنکبوتی، اغلب پاها را درگیر می‌کنند اما گاهی روی صورت هم دیده می‌شوند. اندازه این رگ‌ها متفاوت بوده و اغلب شبیه تار عنکبوت هستند.

چه کسانی در خطر ابتلا به واریس هستند؟

هر کسی ممکن است به واریس مبتلا شود، اما عوامل خاصی وجود دارد که ریسک ابتلا به آن را افزایش می‌دهند از جمله:

سبک زندگی

ایستادن یا نشستن طولانی مدت گردش خون را کاهش می‌دهد. همچنین پوشیدن لباس‌های محدود کننده مانند کمربند یا شلوار با کمربند تنگ هم باعث کاهش جریان خون می‌شود.

سلامت کلی

شرایطی مانند یبوست شدید یا تومورهای خاص باعث افزایش فشار در وریدها می‌شوند.

سن

دیواره‌های ورید و دریچه‌ها به دلیل روند پیری مانند گذشته کار نمی‌کنند. رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سفت می‌شوند.

وزن

درباره تأثیر واریس روی چاقی مفصل صحبت کردیم. اضافه وزن باعث افزایش فشار روی رگ‌های خونی می‌شود.

جنسیت

هورمون‌های زنانه به دیواره رگ‌ها اجازه کشش می‌دهند. افرادی که باردار هستند، از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا در دوران یائسگی قرار دارند، به دلیل تغییرات هورمونی در معرض خطر بیشتری هستند.

سابقه خانوادگی

این بیماری ارثی است و در اعضای خانواده‌ مشاهده می‌شود.

مصرف تنباکو

افرادی که از محصولات دخانیات استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند.

کلام آخر

در این مقاله «تأثیر واریس روی چاقی» را بررسی کردیم و فهمیدیم واریس علاوه بر ایجاد مشکلات پوستی و زیبایی، همراه با افزایش ریسک چاقی است. با درک عمیق این بیماری می‌توانید بهترین راهکارها را برای کنترل و پیشگیری از چاقی مانند فعالیت‌های ورزشی منظم یا رژیم غذایی سالم و متعادل، انتخاب کنید. اقدامات اصولی و عملی کردن آن‌ها در راستای مدیریت واریس و کاهش ریسک چاقی، به بهبود وضعیت سلامتتان کمک کرده و زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

sfveincenter

ukveinclinic

alaskaveincare

mayoclinic

clevelandclinic

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب