ورزش یوگا برای لاغری چه تأثیری دارد؟

یوگا برای لاغر شدن

فهرست مطالب

آیا ورزش یوگا برای لاغری موثر است؟! اگر علی رغم تلاش‌هایتان در کاهش وزن هنوز نتیجه‌ای نگرفتید، دلیل آن می‌تواند این باشد که که چاقی به‌عنوان یک عارضه پیچیده با دلایل متعدد شناخته شده که سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. بنابراین اکثر افراد در مدیریت وزن خود با مشکل مواجه می‌شوند.

رژیم غذایی اکثر ما سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، قند و چربی است. استرس و از دست دادن سلامت روان، مصرف برخی از داروها، کم خوابی، کم تحرکی و تغییرات هورمونی نیز عواملی هستند که در افزایش وزن نقش دارند. راه‌های زیادی برای مبارزه با اضافه وزن وجود دارند اما راه حل واحدی وجود ندارد.

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید یا تناسب اندامتان را حفظ کنید، ورزش یوگا یک گزینه خوب است. تحقیقات زیادی مبنی بر اینکه ورزش یوگا برای لاغری موثر است، به مدیریت استرس کمک کند، خلق و خویتان را بهبود ببخشد، غذا خوردن عاطفی را مهار کند و … وجود دارد. اگر می‌خواهید درست یا غلط بودن این ادعاها را متوجه شدید در ادامه این مقاله از مجله سلامتی لیمومی با ما همراه باشید.

آیا ورزش یوگا برای لاغری خوب است؟

توصیه همه متخصصان برای کاهش وزن این است که رژیم لاغری باید با ورزش همراه باشد تا شما را به نتیجه دلخواهتان برساند. ورزش یوگا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای کاهش وزن مفید است.

یوگا فعالیتی بدنی است که کالری می‌سوزاند و منجر به کاهش وزن می‌شود. به‌ویژه هنگامی که با یک برنامه غذایی کاهش وزن ترکیب شود. تعداد کالری‌هایی که در طول ورزش یوگا می‌سوزانید بسته به نوع حرکاتی که انجام می‌دهید، متفاوت است.

ورزش یوگا برای لاغری

چگونه یوگا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

قرار دادن یوگا در یک برنامه منظم لاغری، نه تنها به آرامش کلی بدن کمک می‌کند، بلکه منجر به کاهش وزن هم می‌شود. در اینجا برخی از راه‌هایی که نشان می‌دهد ورزش یوگا برای لاغری مناسب است را برای شما آوردیم.

1.    کالری سوزی

همان‌طور که قبلاً گفتیم، برخی از حرکات یوگا مقدار قابل توجهی کالری می‌سوزانند و منجر به کاهش وزن می‌شوند. شما می‌توانید در طول این ورزش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کالری در ساعت بسوزانید. اگر هدفتان کاهش وزن است، پیشنهاد می‌کنیم سبک یوگا آشتانگا را امتحان کنید.

2.    افزایش آگاهی ذهن

برخی از حرکات آرام و کم‌تحرک‌تر یوگا به‌طور غیرمستقیم به کاهش وزن کمک می‌کنند و به شما یاد می‌دهند که بیشتر مراقب عادات خود باشید؛ به‌خصوص آن‌هایی که بر وزن تأثیر می‌گذارند. ورزش یوگا با تغذیه روح و روان به شما کمک می‌کند تا مسائل و دغدغه‌های زندگی‌تان که باعث افزایش وزن شدند را شناسایی کنید.

یوگا برای لاغری

3.    بهبود کیفیت خواب

خواب خوب یک عنصر کلیدی در حفظ وزن سالم است. زیرا کمبود خواب باعث ایجاد عادات غذایی نادرست مانند پرخوری می‌شود. تمرین منظم یوگا کمک می‌کند تا به یک الگوی خواب منظم برسید. این الگو به نوبه خود شما را از افزایش وزن ناخواسته حفظ می‌کند.

4.    افزایش توده عضلانی

برخی حرکات مانند پلانک کمک می‌کنند توده عضلانی بسازید و تعداد کالری‌هایی را که در حالت استراحت می‌سوزانید، بیشتر می‌شود. اگرچه ممکن است در این حالت وزن بدن شما افزایش پیدا کند، اما باعث می‌شود هنگام استراحت و در حین ورزش چربی‌سوزی بیشتری داشته باشید.

معرفی چند حرکت یوگا برای لاغری در خانه

حقیقت این است که حرکات یوگا به‌تنهایی نمی‌توانند وزن را کاهش دهند، اما در روند کاهش وزن و بهبود سلامتی موثر هستند. حرکاتی که در این ورزش انجام می‌شوند، عموماً باعث افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات، افزایش تعادل و کاهش استرس می‌شوند. این عوامل در فرآیند کاهش وزن و بهبود تناسب اندام شما مؤثر هستند. برای کاهش وزن می‌توانید حرکات زیر را انجام دهید:

ترکیب حرکات استقامتی با حرکات تعادلی

ترکیب ورزش‌های هوازی با حرکات تعادلی مانند یوگا به شما کمک می‌کنند تا عضلات خود را تقویت کنید و در عین حال انعطاف‌پذیری‌تان را افزایش دهید.

ورزش یوگا

حرکات پیچیده و چالش‌برانگیز

حرکاتی مانند چاتورانگا (چتورانگا داناسانا)، ناواسانا (قایق)، آنجانیاسانا (جلو افتادن) و اوتکاتاسانا (صندلی) عضلات شما را تقویت و انعطاف پذیری شما را بیشتر می‌کنند.

  • چاتورانگا (چتورانگا داناسانا): یک حرکت پیچیده است که شما را به وضعیتی مانند پلانک (حالتی که روی دستان و پاهای خود تکیه می‌کنید) می‌برد. این حرکت علاوه بر تقویت عضلات دست / پا و شکم، انعطاف پذیری را هم افزایش می‌دهد.
  • ناواسانا (قایق): این حرکت ورزش یوگا برای لاغری خوب است، اما به دلیل پیچیدگی‌هایش برای همه مناسب نیست. در این حرکت، عضلات شکم و پشت تقویت شده و تعادل شما افزایش پیدا می‌کند.
  • آنجانیاسانا (جلو افتادن) و اوتکاتاسانا (صندلی): این حرکات برای تقویت عضلات پاها، بازوها و شکم هستند و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهند.

حرکات بالا بردن ضربان قلب

حرکاتی مانند بالا بردن سطح قلب (مانند حرکاتی که در سری ورزش‌های سوریاناماسکارا وجود دارند)، به شما کمک می‌کنند تا ضربان قلب را بالا ببرید، چربی‌های اضافی را بسوزانید و وزن را کاهش دهید.

حرکات تنفسی

حرکات تنفسی مانند نفس عمیق و آرام و یا تنفس عمیق از طریق دماغ استرس را کاهش می‌دهند. این موضوع در روند کاهش وزن بسیار تأثیرگذار است.

حرکات تنفسی برای لاغری

هر چند وقت یک بار یوگا انجام دهیم؟

برای کاهش وزن باید حدود ۳ تا ۵ بار در هفته ورزش یوگا را انجام دهید. البته این موضوع برای هر شخصی متفاوت است. اگر نوع شدیدتری از یوگا مانند یوگا وینیاسا را انجام می‌دهید، شاید لازم باشد دفعات انجام آن را کم‌تر کنید؛ زیرا برای چربی‌سوزی کارآمدتر است.

همان‌طور که یوگای شدید باید با فواصل زمانی بیشتری انجام شود، یوگاهای آرام مانند هاتا یوگا در بازه‌های زمانی کوتاه قابل انجام هستند. حرکات آرام‌تر برای کاهش وزن نیستند و به زمان کم‌تری برای ریکاوری نیاز دارند. اگر در این ورزش تازه کار هستید، بهتر است از انجام حرکات آهسته شروع کنید.

چگونه یوگا را به یک برنامه کاهش وزن تبدیل کنیم؟

healthifyme می‌گوید که به‌منظور انجام ورزش یوگا برای لاغری باید موارد زیر را حتماً در نظر بگیرید:

  1. نوع مناسب یوگا را برای کاهش وزن انتخاب کنید.
  2. یک برنامه منظم با هدف حداقل سه تا چهار جلسه در هفته تنظیم کنید.
  3. یوگا را با سایر حرکات ورزشی ترکیب کنید.
  4. به رژیم غذایی خود توجه کنید و تمرکزتان را روی غذاهای کامل و فرآوری نشده بگذارید.
  5. به گروه‌های یوگا در فضای مجازی یا سالن‌های ورزشی بپیوندید.
  6. صبور باشید و به بدن خود گوش دهید تا از مزایای ذهنی و عاطفی یوگا بهره‌مند شوید.

تناسب اندام برای لاغری

کلام آخر

یوگا ابزار ارزشمندی برای کاهش وزن است. این ورزش با توانایی‌ که در سوزاندن کالری، تقویت ذهن آگاهی، مدیریت استرس، بهبود خواب و افزایش توده عضلانی دارد، رویکردی جامع برای دستیابی به وزن سالم ارائه می‌دهد. با قرار دادن حرکات یوگا در روزمره و تبدیل آن به بخشی از برنامه کاهش وزن، می‌توانید به حفظ سلامتی خود کمک کنید و از مزایای فیزیکی، ذهنی و عاطفی آن بهره‌مند ‌شوید.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

livescience

health

cleaneatzkitchen

goodhousekeeping

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب