5 طرز تهیه سرکه سیب خانگی معروف و ساده

طرز تهیه سرکه سیب

فهرست مطالب

سرکه سیب، نوعی چاشنی یا طعم‌دهنده است که بر اثر تبدیل شدن عناصر اولیه سیب به اسید استیک، اسید مالئیک و آب حاصل می‌شود. عموماً از این مایع در غالب یک افزودنی غذایی یا به‌منظور تهیه خوراک و انواع مختلفی از سس‌ها استفاده می‌کنند.

سرکه سیب فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که به دلیل وجود برخی مواد مغذی همچون: اسید استیک، اسید مالیک، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و آب ایجاد می شوند. وجود این عناصر سبب شده تا مصرف سرکه سیب موجب کاهش اشتها، کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین و چربی‌سوزی، مقابله با عفونت‌ها، کاهش فشارخون و کلسترول، حمایت از قلب و تقویت سیستم ایمنی شود.

تمامی این موارد سبب شد تا ما این برگ از مجله سلامتی لیمومی را به ۵ طرز تهیه سرکه سیب خانگی و فوت و فن‌های هر یک از آن‌ها اختصاص دهیم.

سوالات متداول

چه کسانی نباید از سرکه سیب استفاده کنند؟
افرادی که مشکلات گوارشی نظیر سوءهاضمه، رفلاکس و ترشح بیش از حد اسید معده دارند. بیماران کلیوی و دیابتیک که از داروهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود که پیش از مصرف سرکه سیب یا هر نوع سرکه دیگری با متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود گفت‌وگو کنند.
چه کسانی از مصرف سرکه سیب سود می‌برند؟
اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید بعد از صرف غذا سرکه سیب بخورید تا به کنترل قند خون خود کمک کنید، افرادی که به کاهش وزن علاقه‌مند هستند یا به دنبال بهبود سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیماری‌های عفونی هستند.
چرا سرکه سیب کپک می‌زند؟
موارد زیر از دلایل کپک زدن سرکه سیب است که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها سرکه شما خراب خواهد شد: گرمای زیاد و تابش نور مستقیم خورشید، آلوده بودن سیب یا ظرف تهیه و نگهداری سرکه، اگر هوا به محتویات سرکه راه پیدا کند، قبل از تخمیر شدن سرکه، سیب‌ها کپک می‌زنند. استفاده از ظروف فلزی برای تخمیر سرکه سیب موجب پرورش قارچ و کپک زدن سرکه خواهد شد.
در طرز تهیه سرکه سیب خانگی باید از چه نوع سیبی استفاده کرد؟
به‌طورکلی فرقی نمی‌کند که شما از چه نوع سیبی برای ساخت سرکه سیب خانگی استفاده می‌کنید. همین اندازه که سیب‌ها سالم و بدون آلودگی باشند کافی خواهد بود. سیب زرد، سبز، قرمز، کوچک، بزرگ، ترش‌وشیرین برای تهیه سرکه سیب خانگی مناسب هستند.

1. طرز تهیه سرکه سیب ساده

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه سرکه سیب خانگی دستور تهیه‌ای است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم. شما برای ساخت این نوع سرکه به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب ساده

  • سیب: ۴ کیلوگرم
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

دستور تهیه سرکه سیب ساده

  • یکی از اساسی‌ترین نکات برای تهیه سرکه سیب خانگی آن است که سعی کنید از سیب‌های سالم و کاملاً رسیده استفاده کنید که هیچ‌گونه خرابی یا آلودگی در سطح آن وجود نداشته باشد. به‌این‌ترتیب سرکه سیب باکیفیت بالا، عطروطعم خوب و ظاهری ایده‌آل عمل خواهد آمد.
  • ابتدا سیب‌ها را بشویید تا از هر گونه آلودگی پاک شود. فرقی نمی‌کند که شما از چه نوع سیبی برای ساخت سرکه استفاده می‌کنید، سیب ترش یا شیرین، سیب زرد، سبز یا قرمز، سیب کوچک یا بزرگ.
  • سیب‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کرده و در ظرف مخصوص بریزید. بهترین ظرف برای تهیه سرکه سیب خانگی ظروف شیشه‌ای هستند. ظرف را با سیب‌های خرد شده پر کرده و فضای باقی‌مانده را با آب جوشیده شده پر کنید.
  • شکر را روی سیب‌های خرد شده بریزید تا فرایند تخمیر سرکه سیب به‌خوبی انجام شود. درپوش ظرف را محکم ببندید و ظرف را چندمرتبه تکان دهید تا شکر به همه‌جا سرایت کند. ظرف سرکه را در محیط خنک و تاریک قرار دهید تا به‌دوراز تابش مستقیم نور خورشید سرکه تخمیر شود.
  • حدود ۴ تا ۶ هفته بعد سرکه سیب خانگی شما آماده است در طول این مدت، به ظرف سرکه بزنید. سرکه باید شفاف یا نیمه شفاف باشد و بوی مطبوع و طعمی ترش داشته باشد.
  • پس از تمام ‌شدن فرایند تخمیر، محتویات بطری را به کمک یک صافی یا یک پارچه تمیز صاف کنید و سرکه سیب حاصل شده را در بطری درپوش‌دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

2. طرز تهیه سرکه سیب خانگی

یکی از متداول‌ترین طرز تهیه‌های سرکه سیب خانگی ساخت آن با مواد اولیه زیر است.

مواد لازم برای طرز تهیه سرکه سیب خانگی

  • سیب: ۴ کیلوگرم
  • سرکه سفید: ۴ لیوان
  • آب جوشیده: به مقدار لازم

دستور تهیه سرکه سیب خانگی

  • سیب‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را به قطعات کوچک خرد کرده و درون ظرف موردنظر بریزید. ۴ لیوان سرکه سیب یا سرکه انگور سفید را روی سیب‌های خرد شده ریخته و حجم باقی‌مانده ظرف را با آب جوشیده شده پر کنید.
  • ظرف را در محیطی تاریک و خنک قرار دهید تا در بستری مناسب سرکه سیب تخمیر شود. توصیه می‌شود که هر 10 روز یک مرتبه درپوش ظرف را باز کنید و محتویات آن را زیر و رو کنید. سرکه سیب خانگی شما پس از ۱ ماه آماده مصرف است. کافی است که سرکه را صاف کرده و در محیطی خنک نگهداری کنید.

3. طرز تهیه سرکه سیب فوری

اگر به دنبال طرز تهیه سرکه سیب فوری و خانگی هستید، این چاشنی را به کمک مواد اولیه زیر تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب فوری

  • سیب: ۴ کیلوگرم
  • سرکه: ۱ لیوان
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

دستور تهیه سرکه سیب فوری

  • مانند طرز تهیه سرکه سیب ساده، سیب‌ها را بشویید و خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید سیب‌ها را پوست بگیرید. در یک ظرف مقداری آب جوشیده شده را با نمک مخلوط کنید.
  • سیب‌های خرد شده را در ظرف مناسب ریخته و مقدار ذکر شده سرکه و شکر را به آن اضافه کنید. فرقی نمی‌کند که از چه نوع سرکه‌ای برای تهیه سرکه سیب فوری استفاده می‌کنید. اکنون نوبت افزودن آب و نمک است.
  • درپوش ظرف را محکم کرده و ظرف سرکه را در محیطی خنک و تاریک قرار دهید تا ظرف ۳ تا ۴ هفته سرکه سیب خانگی آماده شود. در طی این مدت به سرکه سر بزنید تا طبق نکات گفته شده سالم بماند. پس از صاف کردن سرکه سیب آن را در یخچال قرار دهید.

4. طرز تهیه سرکه سیب با مخمر شیرینی‌پزی

استفاده از مخمر نان و شیرینی‌پزی یکی از روش‌های سنتی طرز تهیه سرکه سیب خانگی است. برای تهیه این نوع سرکه ابتدا مواد اولیه زیر را فراهم کنید.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب خانگی با مخمر

  • سیب: ۴ کیلوگرم
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • مخمر: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده شده: به مقدار لازم

طرز تهیه سرکه سیب با مخمر

  • طبق دستورهای تهیه قبلی سیب‌ها را برای فراوری سرکه آماده کنید. ۱ لیوان آب جوش که از حرارت افتاده است را با شکر مخلوط کنید. دمای آب باید به حدی باشد که انگشت شما بتواند چند ثانیه‌ای گرمای آن را تحمل کند.
  • حالا نوبت به افزودن مخمر شیرینی‌پزی است. درپوش ظرف را بگذارید و اجازه دهید که آب، شکر و مخمر برای ۵ دقیقه در محیطی تاریک بماند. در این فاصله سیب‌های خرد شده را داخل ظرف بریزید. سپس مخمر عمل آمده را به سیب‌ها اضافه کنید.
  • زمانی که مخمر کف کند؛ یعنی آماده افزودن به سیب‌های خرد شده است. پس از اضافه کردن مخمر حجم باقی‌مانده ظرف را با آب جوشیده شده پر کنید و باقی مراحل را طبق دستورهای تهیه قبلی ادامه دهید.
  • عمدتاً این نوع سرکه سیب خانگی ظرف ۴ تا ۵ هفته  بعد کاملاً آماده است. نوش جان.

5. طرز تهیه سرکه سیب با نخود

  • یکی دیگر از دستورهای تهیه سرکه سیب ساده و خانگی به کمک نخود آبگوشتی ساخته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از طرز تهیه سرکه سیب ساده یا طرز تهیه سرکه سیب فوری مراحل ابتدایی و انتهایی ساخت سرکه را سپری کنید.
  • البته تفاوت اساسی این نوع طرز تهیه با سایر همتایان آن استفاده از نخود آبگوشتی است. شما به‌ازای هر ۴ کیلوگرم سیب به ۲ قاشق غذاخوری نخود خام نیاز دارید.
  • پس از شست‌وشو، خرد کردن و داخل ظرف ریختن سیب‌ها، ۲ قاشق غذاخوری نخود آبگوشتی شسته شده که آب اضافی آن کاملاً کشیده شده را داخل ظرف می‌ریزیم.
  • در نهایت روی سیب‌ها را با شکر، سرکه و آب جوشیده شده پر کرده و در محیط مناسب قرار دهیم تا فرایند تخمیر کامل شود. وجود نخود در سرکه سیب خانگی باعث جذب رطوبت اضافی شده و سرکه شما بدون کپک یا خرابی آماده مصرف خواهد بود. نوش جان.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

کلام آخر

سرکه سیب خانگی یکی از سالم‌ترین چاشنی‌ها است که به شما این فرصت را می‌دهد در عین تقویت سیستم گوارشی، کاهش قند خون و کلسترول خون به تناسب‌ اندام هم برسید. زیرا این ماده غذایی خاصیت چربی‌سوزی و کنترل‌کنندگی اشتها را دارد.

آشنایی با برنامه غذایی اصولی و بهترین رژیم‌های لاغری به شما این فرصت را می‌دهد تا در بستری ایمن به تناسب اندام برسید. به عنوان مثال رژیم مزوبولیک یکی از بروزترین و شخصی‌سازی شده‌ترین رژیم‌های لاغری است که کارشناسان و متخصصین لیمومی می‌توانند در طی یک جلسه رایگان شما را از چند و چون این سبک باخبر سازند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

positivelyprobiotic

homegrownhappiness

revolutionfermentation

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

31 نظر

  1. سلام.ممنون از آموزش سرکه ی سیب.دوماه پیش درست کردم وحالا سرکه ام حسابی ترش شده ورایحه ی سرکه به وضوح به مشام میاد

    1. سلام وقت بخیر. خوشحالیم از اینکه مطلب براتون مفید بوده و همراه لیمومی هستید

  2. سلام.ممنون از آموزش سرکه ی سیب.دوماه پیش درست کردم وحالا سرکه ام حسابی ترش شده ورایحه ی سرکه به وضوح به مشام میاد

    1. سلام وقت بخیر و خوشحالیم از اینکه مطلب براتون مفید بوده و همراه لیمومی هستید

  3. من که به جای آب از آب سیب استفاده میکنیم در دبه هم یه مدت نیمه باز هست تا مگس سرکه باعث درست شدن سرکه بشه

  4. سلام من سیبها رامی شویم هسته وذمش را جدا می کنم خرد میکنم داخل دبه می ریزم کمی نمک اضافه می کنم تا شراب نشه بعد به مدت سه ماه در جای گرم وتاریک نکه می دارم بعد با پارچه تمیز صاف می کنم وبعد کمی می جوشانم تا دوسال نگه می دارم اصلا خراب نمی شه

  5. سلام من سیبها رامی شویم هسته وذمش را جدا می کنم خرد میکنم داخل دبه می ریزم کمی نمک اضافه می کنم تا شراب نشه بعد به مدت سه ماه در جای گرم وتاریک نکه می دارم بعد با پارکه تمیز صاف می کنم وبعد کمی می جوشانم تا دوسال نگه می دارم اصلا خراب نمی شه

  6. سلام بمن گفته بودند تاچندروز درظرف سرکه سیب را نیمه باز بزارم.الاندوهفته میشه دربش نیمه بازبوده….الان که سایت را خواندم اب ریختم و شکرو سرکه ودربش را بستم….
    ممکنه تواین مدت خراب شده باشه؟؟

  7. من فقط سیب روخرد می کنم بعد می ریزم داخل دبه بعد جلوی آفتاب همین دیگه چیزی اضافه نمی کنم

  8. باسلام من سرکه جلو نور افتاب گداشتم وخیلی عالی شده۴ هفته بعد صاف کردم بعد گذاشتم یخچال تا ۶ماه خیلی عالیه شد

  9. باسلام
    خیلی عالی هست
    من دنبال درست کردن سرکه سیب بودم با این وضعیت با راهنمای شما سرکه درست می کنم
    مصرف زیاد دارم برای چربی خون و مخصوصا قند خون خیلی عالیست
    قند خون خیلی میاره پائین استفاده کردم
    ممنون از راهنمائی شما
    رسید داودی از تهران

    1. با سلام خدمت دوست عزیزم من چربی خون دارم زیاد دستم خاب میر روزی چقد بخورم با تشکر

  10. من اصلا برای تهیه سرکه سیب حتی یک قطره آبیاسرکه هم اضافه نمی کنم.فقط خودسیبهاروخردکرده درظرف میریزم درِظرف رومی بندم میزارم تا جابیفته.سرکه سیبهای های من هرکی خورده خیلی هم خوششون اومده.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب