بهترین دمنوش‌ها برای درمان گلودرد؛ 11 دم‌کرده شفابخش

دمنوش برای درمان گلو درد

فهرست مطالب

زمانی که دچار گلودرد و سرفه هستید یک لیوان دمنوش یا چای تازه می‌تواند باعث آرام شدن گلوی شما شود. دمنوش‌های گیاهی معمولاً عطر و طعم آرامبخشی دارند و به مرطوب نگه داشتن گلو کمک می‌کنند. بعضی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند حتی باعث بهبود علائم گلودرد و سرفه شوند.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا با بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان گلودرد آشنا شویم.

سوالات متداول

مقدار مجاز مصرف دمنوش در زمان گلودرد چقدر است؟
در ابتدا باید توجه داشته باشید که بدن افراد ممکن واکنش‌های متفاوتی به ترکیبات گیاهی داشته باشند. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که روزی یک تا دو فنجان دمنوش مصرف کنید و از مصرف بیش از این مقدار، به دلیل داشتن اثرات سوء احتمالی اجتناب کنید.
بهترین دمنوش‌های گیاهی برای گلودرد کدامند؟
از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دمنوش‌ها برای درمان گلودرد می‌توانیم به این موارد  اشاره کنیم: دمنوش نعنا، دمنوش عسل، دمنوش آویشن، چای زنجبیل، چای آویشن، دمنوش گل ختمی، دمنوش دانه به و چای سبز.
آیا دمنوش دارچین برای گلودرد مفید است؟
دارچین دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی از جمله کورکومین است. دم‌کرده این ماده گیاهی می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش گلودرد، به خصوص در فصل‌های سرد سال باشد.
مقدار مجاز مصرف دمنوش در زمان گلودرد چقدر است؟
در ابتدا باید توجه داشته باشید که بدن افراد ممکن واکنش‌های متفاوتی به ترکیبات گیاهی داشته باشند. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که روزی یک تا دو فنجان دمنوش مصرف کنید و از مصرف بیش از این مقدار، به دلیل داشتن اثرات سوء احتمالی اجتناب کنید.

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان گلودرد کدامند؟

دمنوش‌های بسیار زیادی وجود دارند که آرام‌بخش بوده و باعث کم شدن احساس گلودرد می‌شوند شما می‌توانید هر یک را بسته به نیاز یا در دسترس بودن‌شان استفاده کنید. در ادامه به چند نوع دمنوش که می‌توانند برای درمان گلودرد مفید باشند اشاره می‌کنیم:

چای نارون لغزنده

نارون لغزنده گیاهی است که مردم از گذشته‌های  دور به عنوان یک داروی گیاهی از آن استفاده می‌کردند.

این گیاه دارای ترکیباتی به نام موسیلاژ است و زمانی که با آب مخلوط می‌شود خاصیت لعابی ایجاد می‌کند.

ماده لعابی دمنوش نارون لغزنده سطح گلوی شما را می‌پوشاند و باعث آرام شدن التهابات گلو می‌شود.

از مواد دیگر این ترکیب گیاهی فیتوسترین است و پوسته‌های درونی درخت نارون هم دارای ویتامین‌هایی مثل ویتامینB3، ویتامین B2 و ویتامین C است. همچنین دارای اسیدها و مواد معدنی فسفر، روی، تانن، کلسیم، آهن و منگنز است.

برگ نارون لغزنده نقش مهمی در کاهش الکترولیت‌های بدن و کمبودهای تغذیه‌ای دارد.

دمنوش دانه به

دانه به از زمان‌های دور برای کاهش سرفه و بهتر شدن گلودرد کاربرد داشته است. اگر دانه به را با آب گرم ترکیب کنید ماده لعاب‌داری به دست می‌آید که ترکیب مفیدی برای کمک به درمان گلودرد است.

اگر این نوشیدنی را همراه عسل مصرف کنید موثرتر خواهد بود.

دمنوش برای درمان گلو درد

چای ریشه شیرین بیان

شیرین بیان همانند برگ نارون لغزنده دارای خواص زیادی برای درمان گلودرد است؛ شما می‌توانید این ماده گیاهی را به صورت دمنوش مصرف کنید یا آن را به صورت قرقره در گلو استفاده کنید.

توجه داشته باشید که شیرین بیان اگر در مقادیر بسیار زیادی استفاده شود ممکن است که خطرناک باشد و بهتر است که قبل از مصرف این دمنوش با پزشک متخصص صحبت کنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌های گیاهی در بین دمنوش دوستان است.

این دمنوش گیاهی علاوه بر اینکه معمولا در تمام طول سال در دسترس است، سالیان سال به عنوان یک نوشیدنی درمانی کاربرد داشته است.

دمنوش بابونه باعث نرم شدن سطح گلو می‌شود که در دفع گرفتگی صدا و کاهش درد گلو موثر است.

این دمنوش دارای خاصیت ضد التهابی برای کاهش تورم و قرمزی گلو است و اثرات ضد اسپاسم آن باعث کم شدن سرفه می‌شود.

دمنوش برای درمان گلودرد

چای زنجبیل

زنجبیل یکی از دمنوش‌های گیاهی شناخته شده برای درمان گلودرد است.

زنجبیل ترکیبات فعالی دارد که با باکتری‌ها و عفونت‌های بدن مبارزه می‌کنند و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شوند.

چای زردچوبه

زردچوبه از خانواده زنجبیل است و معمولا به عنوان ادویه مصرف می‌شود.

طبق پژوهش‌های انجام شده زردچوبه دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب و ضد اسپاسم است و باعث آرام شدن گلودرد و کم شدن التهاب آن می‌شود.

چای سبز

چای سبز منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است و همچنین خواص ضد التهابی فراوانی دارد. یکی از اثرات مفید چای سبز برای درمان گلودرد مصرف آن به صورت غرغره کردن در گلو است.

دمنوش نعنا فلفلی

نعنا فلفلی و انواع دیگر ترکیبات نعنا ترکیباتی غنی از پلی‌فنول‌ها و گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های های قدرتمند هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

نعنا فلفلی همچنین دارای منتول است که باعث اثرات خنک کنندگی می‌شود.

چای شنبلیله

چای شنبلیله که از زمان‌های بسیار دور برای درمان گلودرد کاربرد داشته است باعث پاکسازی گلو از موکوس و افزایش ایمنی بدن می‌شود.

دارای ترکیبات متفاوتی از آنتی اکسیدها مثل فنریک اسیدها و فلاونوئیدها است که به کاهش التهابات و درد کمک می‌کنند.

دمنوش عسل

عسل همیشه به عنوان یک راه درمانی طبیعی برای بهبود علائم گلودرد و سرفه کاربرد داشته است.

عسل به خصوص برای درمان گلودرد کودکان و بهبود کیفیت خواب آن‌ها در زمان سرماخوردگی مفید است. توجه داشته باشید که عسل را نباید در رژیم غذایی برای کودکان زیر یک سال مصرف کرد.

چای آویشن

آویشن معمولا ادویه خوش‌عطر مورد استفاده آشپزی است اما خواص آن فراتر از استفاده به عنوان ادویه است.

آویشن دارای خاصیت ضدباکتری است و می‌تواند برای درمان گلودرد و سرفه مفید باشد.

دمنوش برای درمان گلو درد

پیشنهاد طب سنتی برای درمان گلودرد

در طب سنتی روش‌ها و راهکارهای زیادی برای درمان گلودرد پیشنهاد شده است که به راحتی می‌توانید از این روش‌ها برای درمان گلودرد و کم کردن التهاب استفاده کنید: درمان گیاهی گلودرد کمک موثری برای کم شدن درد و سرفه در اثر سرماخوردگی یا آلر فرژی دصل بهار است. در ادامه به چند روش کاهش گلودرد به کمک دمنوش‌های گیاهی اشاره می‌کنیم:

دمنوش گل ختمی

گل ختمی یک نوشیدنی متداول در زمان بروز گلودرد است؛ ریشه گل ختمی خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش گلودرد کمک می‌کند.

دمنوش پیچ امین‌الدوله

گیاه پیچ امین‌الدوله یکی از دمنوش‌های مفید و خوش عطر برای درمان گلو درد بسیار شدید است. این گیاه خاصیت سم زدایی و پاکسازی دارد و به از بین بردن مواد مضر بدن کمک می‌کند.

اگر دچار ورم و التهاب گلو هستید این دمنوش می‌تواند برای شما سودمند باشد.

دمنوش برای درمان گلو درد

فواید دمنوش‌های گیاهی برای گلودرد

حتی اگر اهل نوشیدن چای نباشید، زمانی که دچار گلودرد و سرفه می‌شوید یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن التهابات آن می‌تواند نوشیدن دمنوش باشد. دمنوش‌ها  فواید بسیار زیادی برای گلودرد دارند:

  • بسیاری از دمنوش‌هایی که مصرف می‌کنیم حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند در مواقع بیماری مثل سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی بدن را محافظت کنند.
  • آنتوسیانین‌های دمنوش‌های گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کم شدن عفونت می‌شوند و بعضی از دمنوش‌ها خاصیت ضد التهابی دارند که به کاهش درد منجر می‌شوند.
  • نوشیدن دمنوش کمک می‌کند که گلوی شما مرطوب بماند و ریسک دهیدراته شدن گلو کم شود.

دمنوش برای درمان گلو درد

کلام پایانی

در حالی که گرما به تنهایی به کاهش سوزش و درد گلو کمک می‌کند، بعضی از گیاهان که خاصیت درمانی دارند می‌توانند برای درمان آن موثرتر باشند.

بسیاری از این دمنوش‌ها خاصیت ضدباکتری و آنتی‌اکسیدان دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

اگر گلودرد دارید، نوشیدن یک فنجان چای گرم ممکن است به تسکین آن کمک کند، در برخی موارد غرغره کردن چای خنک هم می‌تواند به تسکین آن کمک کند، فراموش نکنید که یک یا دو قطره عسل به دمنوش‌تان اضافه کنید تا دمنوش کارایی بیشتری داشته باشد. تجربه شما  چیست؟ کدام دمنوش را برای درمان گلودرد معرفی می‌کنید؟

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Healthline

Nutratea

Medicalnewstoday

Allrecipes

Health

ndtv

Pharmeasy

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب