چرا چاقی در نوجوانی نگران‌کننده است؟

چاقی در نوجوانی

فهرست مطالب

چاقی در هر سن و دوره‌ای ناخوشایند است، اما چاقی در نوجوانی خطرناک و نگران‌کننده است. تصور برخی از افراد و خانواده‌ها به این صورت است که فرزندشان تا بزرگسالی نیاز به کنترل وزن ندارد. غالب افراد در سنین کودکی و نوجوانی بدون هیچ برنامه یا رژیم غذایی زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. در این ایام حتی به لاغری و چاقی آن‌ها توجه نمی‌شود.

سپس در دوران جوانی و میانسالی دغدغه لاغری و کاهش وزن را پیدا می‌کنند که می‌توان گفت کمی دیر است. شاید اگر برخی از علت‌های خطرناک بودن چاقی و اضافه‌وزن در دوران نوجوانی را بدانید، بیشتر مراقب این مشکل باشید.

چاقی در نوجوانی

چاقی در نوجوانی؛ خطری جدی برای سلامتی

مسئله چاقی در نوجوانی یک دغدغه و نگرانی جهانی است. در همین اواخر سازمان جهانی بهداشت و تغذیه یک آمار جالب و ناراحت‌کننده ارائه کرد. این سازمان اعلام کرد نوجوانان چاق در جهان 10 برابر شده‌اند و روند افزایش وزن در این دوره بسیار بالا رفته است.

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که دلیل حساسیت روی دوره‌ی نوجوانی چیست؟ چرا به چاقی در دوره جوانی و میانسالی کمتر اهمیت داده می‌شود؟ ابتدا باید بگوییم که مسئله اضافه ‌وزن در تمام دوران زندگی مورد اهمیت است؛ اما در دوره نوجوانی به دلیل شرایط خاص آن، اهمیتی دو چندان دارد.

چاقی در نوجوانی

چه خطراتی در چاقی دوران نوجوانی وجود دارد؟

چاقی در نوجوانی به علت‌های خاصی نگران‌کننده‌تر از دیگر دوران زندگی است. یک ‌ضرب‌المثل قدیمی معروف وجود دارد که می‌گوید، خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج، این ضرب‌المثل نشان‌دهنده یکی از دلایلی است که باید از چاقی در دوره‌ی نوجوانی جلوگیری کرد؛ اما علت‌های اصلی خطر این عارضه به این صورت است:

  • شروع بیماری در سنین بالاتر

در واقع پایه اصلی و شروع بسیاری از بیماری‌های سنین جوانی و میانسالی در نوجوانی است. در این دوره به دلیل رفتارهای غذایی غلط و سبک زندگی اشتباه، زمینه برای بروز انواع بیماری‌ها فراهم ‌می‌شود. به‌عنوان‌مثال، ریشه‌ی بیماری‌هایی مانند، فشارخون، کلسترول، دیابت و حتی سرطان در دوران نوجوانی است.

در ابتدا شاید در دوران نوجوانی این بیماری‌ها خود را نشان ندهند، اما رفته‌رفته رشد کرده و وسعت بیشتری می‌گیرند. در بیشتر موارد افراد زمانی متوجه این بیماری‌ها می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است.

چاقی در نوجوانی

  • مشکلات مفصلی و استخوانی

کمردرد، زانودرد، گردن درد و… از مشکلات عمده افرادی است که چاقی در نوجوانی را تجربه کرده‌اند. اولین فشار اضافه‌وزن در بدن روی مفاصل ایجاد می‌شود. بدن ما با توجه به قد و استخوان‌بندی ما، وزن را تحمل می‌کند. زمانی که استاندارد وزنی رعایت نشود، مفاصل درگیر فشار می‌شوند.

این فشار در دوران نوجوانی که حساس‌ترین دوره‌ی بافت‌های استخوانی است می‌تواند خطرناک باشد. عارضه‌هایی مثل آرتروز و دیسک، شایع‌ترین پیامدهای این چاقی محسوب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوانان

  • شروع آسم و تنگی نفس

آسم یکی از عارضه‌های خطرناک است که امروزه سلامت بسیاری از افراد را تهدید می‌کند. در برخی از موارد، اضافه‌وزن دوران نوجوانی ریشه‌ی بروز این عارضه است. فردی که در نوجوانی چاق است به‌راحتی توانایی تولید اکسیژن مورد نیاز خود را ندارد.

این اتفاق در خواب شدت بیشتری دارد. این افراد در زمان خواب دچار استپ‌تنفسی می‌شوند که فشار شدیدی به ریه‌ها وارد می‌کند. به همین جهت آسم، تنگی نفس و مشکلات مربوط به خواب در دوره‌های جوانی و میانسالی در این افراد ظهور می‌کند.

چاقی در نوجوانی

  • مشکلات روحی و روانی

چاقی در نوجوانی یکی از علت‌های اصلی افسردگی است. دوران نوجوانی از نظر روحیه‌ای بسیار حساس و تأثیرگذار است. این دوره در بین روانشناسان به مرحله عطف زندگی معروف است. ریشه‌ی بسیاری از مشکلات روحی و روانی در بزرگسالی مربوط به نوجوانی است. چاقی در سنین نوجوانی تأثیر مستقیم بر این مسئله دارد.

چاقی باعث می‌شود که شخص اعتمادبه‌نفس لازم را از دست بدهد؛ زیرا جامعه توجه ویژه‌ای به اندام مناسب دارد. در بسیاری از موارد ممکن است تمسخر دوستان و هم‌سن‌های این افراد، ضربه‌های شدید روحی به آن‌ها وارد کند. تصور کنید در یک دوره حساس روحی، یک معضل بزرگ به نام چاقی وجود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: راه‌های افزایش اعتماد‌به‌نفس چیست؟

طبق یک سری مطالعات و تحقیقات جالب از طرف جامعه روانشناسان آمریکا، افرادی که در دوران نوجوانی چاق بوده‌اند، در سنین بزرگسالی روابط اجتماعی کمتری دارند. این افراد از حضور در جامعه وحشت دارند، غالباً نمی‌توانند در برابر یک اجتماع سخنرانی کنند و مشکلاتی از این قبیل گریبان‌گیر آن‌ها است.

چاقی در نوجوانی

  • چاقی در دوران بزرگسالی

چاقی در بزرگسالی یکی از اصلی‌ترین عوارض چاقی در نوجوانی است. زمانی که اضافه‌وزن از دوران نوجوانی به همراه انسان می‌ماند، خلاص شدن از شر آن بسیار سخت است. انسان‌ها غالباً در دوره‌های جوانی و میانسالی توجه ویژه‌ای به اندام خود دارند. در این دوره قصد برقراری روابط اجتماعی و پیوندهایی مانند ازدواج وجود دارد. چاقی می‌تواند همه‌چیز را خراب کند. اگر در دوران نوجوانی جلوی شروع اضافه‌ وزن گرفته نشود، در بزرگسالی کار فرد بسیار سخت خواهد بود.

چگونه با چاقی در نوجوانی مقابله کنیم؟

موارد گفته‌ شده در بالا تنها بخشی از عوارض چاقی در نوجوانی بود. شاید با مطالعه این عوارض دلایل نگرانی جامعه جهانی درباره این مسئله را درک کنید. حالا که متوجه شدید این عارضه تا چه اندازه خطرناک است باید به فکر راه‌حل آن باشید. برای رهایی از شر اضافه‌وزن در دوره نوجوانی تنها یک‌راه وجود دارد.

توجه ویژه به دریافت رژیم غذایی مخصوص نوجوانان و همچنین فعالیت بدنی مناسب به‌صورت هم‌زمان. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و استاندارد در کنار فعالیت‌ بدنی مثل پیاده‌روی کلید حل این مشکل است. با این کار نه‌تنها سلامت جسمی فرد حفظ می‌شود، بلکه آینده روحی خوبی در انتظار او خواهد بود.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب