همه چیز درباره عوارض نخوردن صبحانه

فواید صبحانه خوردن

فهرست مطالب

صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز برای اغلب افراد است؛ از این رو کمتر کسی وجود دارد که از اهمیت صبحانه و تاثیر آن بر حفظ سلامت بی‌اطلاع باشد. با وجود اهمیت وعده صبحانه در رژیم غذایی افراد، باز هم کسانی هستند که این وعده غذایی را بی‌اهمیت تلقی کنند و به‌سادگی از کنار آن بگذرند.

این افراد اگر با عوارض نخوردن صبحانه آشنایی داشته باشند، قطعا حاضر نیستن نسبت به آن بی‌توجه باشند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با عوارض نخوردن صبحانه در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به‌طور کامل آشنا کنیم.

مهمترین عوارض نخوردن صبحانه

همان‌طور که گفته شد نخوردن صبحانه می‌تواند عوارض بسیار زیادی برای بدن انسان داشته باشد که از ابتدایی‌ترین مشکلات نخوردن صبحانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال در تمرکز

یکی از ابتدایی‌ترین عوارض صبحانه نخوردن، کاهش تمرکز و اختلال در قدرت درک است. معمولاً صبحانه مواد مورد نیاز مغز را جهت کنترل فعالیت‌های فیزیکی تأمین می‌کند. زمانی که این مواد مغذی به مغز نرسد، عملکرد مغز دچار اختلال شده و قدرت تمرکز فرد نیز کاهش می‌یابد. به‌همین دلیل کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولاً در تحصیل ضعیف‌تر از سایر همسالان خود هستند. بنابراین اگر فرزندی دارید که مدرسه می‌رود، حتماً به وعده صبحانه او بیش از اندازه اهمیت دهید.

اختلال در سیستم عصبی

از دیگر عوارض نخوردن صبحانه نیز می‌توان به اختلال در سیستم عصبی و تغییر منفی خلق‌وخوی فرد اشاره کرد. این عارضه در کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، بسیار شایع‌تر است. معمولاً افرادی که صبحانه کامل و مغذی مصرف می‌کنند، صبورتر بوده و از آرامش روحی بیشتری برخوردار هستند.

راه های کاهش وزن
بیشتر بخوانید:

افزایش وزن

بسیاری از افراد زمانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، شروع به حذف وعده‌های اصلی می‌کنند. ابتدایی‌ترین وعده‌ای که از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، صبحانه است. برخلاف تصور عموم، نخوردن صبحانه نه‌تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کند، بلکه می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی نیز شود.

خوردن صبحانه می‌تواند موجب شود تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کاذب داشته باشید. بنابراین تنقلات و خوراکی‌های مضر کمتری مصرف می‌کنید. درنهایت از تجمع چربی اضافی درون بدن جلوگیری کرده و می‌توانید به‌تناسب‌اندام دست پیدا کنید.

نخوردن صبحانه و عوارضش

ورم معده

ورم معده یا گاستریت از دیگر مشکلاتی است که ممکن است به دلیل صبحانه نخوردن برای افراد رخ دهد. این مشکل به دلیل گازی است که دائماً توسط معده تولید شده و در شکم باقی می‌ماند. ازآنجایی‌که در زمان تولید آن یعنی صبح‌ها، هیچ مواد غذایی وارد بدن نمی‌شود، به‌مرور زمان ورم معده رخ می‌دهد. از نشانه‌های ظاهری این مشکل می‌توان به درد شکم و بزرگ شدن آن اشاره کرد.

اختلال در کیفیت زندگی

توانایی فعالیت فیزیکی شما با نخوردن صبحانه کاهش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل به‌مرور زمان کیفیت زندگی شما کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید و سالم‌تر زندگی کنید، بهتر است مصرف صبحانه را فراموش نکنید. افرادی که دائماً صبحانه مغذی و مفید میل می‌کنند، معمولاً انسان‌های پرانرژی‌تر و سالم‌تری هستند

مشکلات جبران‌ناپذیر نخوردن صبحانه

اختلال در متابولیسم بدن

کاهش متابولیسم و احتمال بروز سندرم متابولیسم از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلاتی است که ممکن است به دلیل نخوردن صبحانه برای شما ایجاد شود. معمولاً افرادی که صبحانه نمی‌خورند دیرتر سیر می‌شوند. همچنین برخی دیگر از این افراد برای سریع‌تر سیر شدن تند غذا می‌خورند. بنابراین سرعت سوخت‌وساز بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و ممکن است دچار عوارض ناشی از این مشکل شوند.

کاهش سیستم ایمنی بدن

نخوردن صبحانه می‌تواند باعث کاهش هورمون‌هایی شود که سلول‌های ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. درنهایت بدن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی قرار می‌گیرد و سریع‌تر به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار می‌شود.

صبحانه رژیمی
بیشتر بخوانید:

میگرن

متأسفانه افرادی که دچار میگرن هستند، درصورتی‌که صبحانه نخورند، میگرن شدیدتری را احساس می کنند. به همین دلیل اگر شما نیز دچار میگرن هستید، بهتر است برای بهبود آن صبحانه میل کنید. زیرا نخوردن صبحانه می‌تواند باعث کاهش قند خون و همچنین بالا رفتن فشارخون شود. که درنهایت به رگ‌های عصبی سر فشار وارد کرده و درنهایت میگرن فرد تشدید می‌شود.

نخوردن صبحانه

اختلال در عملکرد قلب

نخوردن صبحانه می‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون و همچنین انسداد رگ‌های خونی شود؛ بنابراین کسانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولاً بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قبلی و همچنین حملات قلبی قرار دارند.

بروز بیماری دیابت

افزایش احتمال ابتلا به دیابت نیز از دیگر مشکلات نگران‌کننده نخوردن صبحانه است. ازآنجایی‌که نخوردن این وعده غذایی مهم باعث اختلال در میزان قند خون می‌شود، کسانی که به آن اهمیت نمی‌دهند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

اختلال در پریود بانوان

از جمله مشکلاتی که صبحانه نخوردن می‌تواند برای بانوان ایجاد کند، اختلال در پریود آن‌ها است. با توجه به تحقیقات انجام‌شده روی بانوان مختلف، مشخص‌شده بانوانی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر از سایر افراد دچار اختلال در گردش قاعدگی می‌شوند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب