5 طرز تهیه ترشی سیر از ساده و فوری تا مجلسی و اسپایسی

طرز تهیه ترشی سیر

فهرست مطالب

یکی از معروف‌ترین ترشی‌های ایرانی که در میان مردن جهان از شهرت بسیار بالایی برخوردار است ترشی سیر یا سیر ترشی است که دستورهای تهیه متعددی دارد. هر منطقه بسته به مواد اولیه در دسترس و ذائقه این ترشی خوشمزه را فراهم می‌کنند.

علاوه بر عطروطعم، خواص ترشی سیر سبب شده تا از این ماده غذایی به نیکی یاد شود. به‌طوری‌که عموم مردم بر این باورند که سیر ترشی بیش از ۴۰ خاصیت دارد. ترشی سیر به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی موجب تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون و کلسترول بد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا می‌شود.

طعم و ارزش غذایی این خوراکی لذیذ سبب شد تا ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به ۵ طرز تهیه محبوب و معروف ترشی سیر و فوت و فن‌های آن اختصاص دهیم.

سوالات متداول

دلایل خراب شدن ترشی سیر چیست؟
اگر ترشی سیر شما خراب می‌شود باید موارد زیر را بررسی کنید. زیرا دلایل زیر عامل اصلی خرابی سیر ترشی است: استفاده از مواد اولیه نامناسب مانند سیر کهنه و خراب، استفاده از سرکه‌های بی‌کیفیت یا ناخالص عدم استریل ظروف ترشی و درپوش آن‌ها، ورود هوا به داخل ظرف ترشی و رشد میکروب‌ها، نگهداری ترشی در دمای نامناسب، استفاده از آب برای جوشاندن سیر وکمبود مقدار نمک.
راز خوشمزه شدن ترشی سیر چیست؟
استفاده از مواد اولیه باکیفیت، رعایت دقیق و درست نسبت مواد اولیه، پیش بردن مراحل تهیه ترشی طبق دستور تهیه، استفاده از چاشنی، ادویه و مقدار صحیحی از نمک در ترشی و داشتن صبر و حوصله به‌منظور جاافتادن بهتر سیر ترشی نمونه‌ای از رازهای خوشمزه‌تر شدن سیر ترشی هستند.
برای ماندگاری بیشتر ترشی سیر چه باید کرد؟
استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تازه، استریل کردن ظروف ترشی و درپوش آن‌ها، بسته‌بندی درست ظرف ترشی به‌منظور پیشگیری از ورود هوا، رعایت دقیق میزان نمک و سرکه و نگهداری ترشی در جای خنک و به‌دور از تابش مستقیم نور خورشید این موارد از جمله نکات مهم به جهت ماندگاری بیشتر ترشی سیر هستند.
آیا مصرف سیر ترشی موجب کاهش وزن می‌شود؟
طبق تحقیقات انجام شده ترشی‌ها نقش خوبی در کنترل و بهبود فرایند متابولیسم بدن دارند اما ترشی سیر به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف فرایند هضم غذا را بهبود بخشیده و به همین دلیل می‌تواند موجب هموار شدن مسیر تناسب‌اندام شود.

1. طرز تهیه ترشی سیر ساده

یکی از آسان‌ترین طرز تهیه‌های سیر ترشی متعلق به دستور تهیه ترشی ساده است که با کمترین مواد اولیه و ابتدایی‌ترین دستور آماده می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه ترشی سیر ساده

  • سیر: ۱ کیلوگرم
  • سرکه: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

دستور تهیه ترشی سیر ساده

بوته‌های سیر را کاملاً تمیز کنید. پوست، ریشه و ساقه اضافی سیرها را بگیرید و با آب سرد بشویید. سیرهای شسته شده را در آبکش قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. بهتر است که ۴ تا ۵ ساعت زمان دهید تا سیرها در معرض هوای آزاد کاملاً خشک شوند.

سیرهای تمیز را در ظرف موردنظر بچیند. در صورت تمایل می‌توانید سیرها را حبه، حبه کرده یا به‌صورت درسته داخل ظرف بریزید. پس از پر شدن ظرف نمک را روی سیرها ریخته و سرکه را به مواد اضافه کنید و درپوش ظرف را محکم ببندید تا هوا به داخل ظرف نفوذ پیدا نکند.

شما می‌توانید از انواع مختلف سرکه از جمله سرکه انگور قرمز، سرکه خرما، سرکه سیب یا سرکه سفید برای آماده‌سازی سیر ترشی استفاده کنید. در صورت تهیه ترشی سیر با سرکه سفید شما طرز تهیه ترشی سیر با سرکه سفید را دنبال کرده‌اید که موجب حفظ رنگ سیرها خواهد شد.

طرز تهیه ترشی سیر

2. طرز تهیه ترشی سیر با رب انار

یکی از طعم‌های جالب ترشی سیر حاصل آماده‌سازی آن با رب انار است. اگر به دنبال تجربه طعمی ملس و نرم هستید، طرز تهیه سیر ترشی با رب انار را دنبال کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه ترشی سیر با رب انار

  • سیر تازه: ۱ کیلوگرم
  • سرکه: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رب انار: ۱ فنجان
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • مخلوط گلپر و فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری

دستور تهیه ترشی سیر با رب انار

برای شروع مطابق طرز تهیه ترشی سیر ساده، سیرها را شسته و خشک کنید تا برای ساخت ترشی سیر با رب انار آماده شود. تا سیرها کاملاً خشک می‌شوند باید به سراغ تهیه سس ترشی رفت.

نصف سرکه را با رب انار، نمک و مخلوط گلپر و فلفل قرمز ترکیب کنید. افزودن گلپر و فلفل قرمز کاملاً اختیاری است. اگر به طعم‌های تند علاقه ندارید فلفل را از فهرست مواد اولیه حذف کنید؛ اما برای خوش عطروطعم شدن ترشی سیر پیشنهاد می‌کنیم که از گلپر استفاده کنید.

حالا که تمامی مواد را به‌خوبی مخلوط کردید، سس را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد. سیرها را در ظرف مدنظر چیده و از سس تهیه شده روی آن‌ها بریزید. حجم باقی‌مانده از ظرف را با نیم دیگری از سرکه پر کنید.

درپوش ظرف را محکم بسته و در محیطی خنک قرار دهید تا ترشی سیر شما پس از ۳۰ روز آماده مصرف شود. نوش جان.

هر چه سیر ترشی شما مدت‌زمان بیشتری برای جاافتادن داشته باشد طعم بهتری خواهد داشت. از این رو پیشنهاد می‌شود که حداقل ۳ ماه فرصت استراحت به سیر ترشی بدهید.

3. طرز تهیه ترشی سیر بدون پوست

یکی از روش‌های ساخت سیر ترشی، حبه، حبه کردن و پوست گرفتن سیرها است. در اصطلاح دیگر شما طبق طرز تهیه سیر ترشی مجلسی عمل خواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه ترشی سیر بدون پوست

  • سیر تازه: ۱ کیلوگرم
  • سرکه انگور سفید: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل و گلپر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • برگ‌بو: ۱ عدد

دستور تهیه ترشی سیر بدون پوست

برای شروع باید پوست رویی، ریشه و ساقه سیرها را بکنید. سیرها را حبه، حبه کرده و داخل ظرفی پر از آب خیس دهید. بهتر است که از آب ولرم برای خیساندن سیر استفاده کنید. ۳۰ دقیقه بعد شروع به پوست‌گیری حبه‌های سیر کنید.

پس از اتمام پوست‌گیری، سیرها را آبکشی کرده و روی پارچه‌ای آبگیر پهن کنید تا کاملاً خشک شود. حالا باید حبه‌های سیر را در ظرفی مخصوص ریخت و ترکیبی از شکر، نمک، فلفل، گلپر و برگ‌بو را به آن‌ها اضافه کرد.

اکنون ظرفیت باقی‌مانده ظرف را با سرکه سفید پر کنید تا سیرها در مخلوطی از چاشنی‌ها و سرکه غوطه‌ور شود. ترشی سیر شما پس از ۴۵ تا ۶۰ روز آماده مصرف خواهد بود.

طرز تهیه ترشی سیر

4. طرز تهیه ترشی سیر فوری و یک‌روزه

اگر هوس کردید که طعم سیر ترشی خانگی را هر چه زودتر بچشید از دستور تهیه پیش رو استفاده کنید. شما می‌توانید ظرف ۲۴ ساعت سیر ترشی خوشمزه و خانگی داشته باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه ترشی سیر فوری و یک‌روزه

  • سیر: ۱ کیلوگرم
  • سرکه: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نبات: ۱ تکه کوچک
  • گلپر و فلفل: ۱ قاشق چای‌خوری

دستور تهیه ترشی سیر فوری و یک‌روزه

مانند طرز تهیه‌های قبلی سیرها را شسته و خشک کنید. یک قابلمه بزرگ برای جوشاندن سیرها انتخاب کنید. شما می‌توانید سیرها را به‌صورت کامل یا حبه، حبه شده برای تهیه سیر ترشی فوری آماده کنید. این موضوع کاملاً سلیقه‌ای و اختیاری است.

قابلمه را با سرکه، نبات، فلفل، گلپر و نمک پر کنید. اجاق را با حرارت ملایم روشن کرده و اجازه دهید که سس ترشی سیر به جوش بیاید. حالا باید سیرها را به مدت ۴ تا ۸ دقیقه در سس مخصوص انداخت تا نرم شود. در واقع شما به‌نوعی طرز تهیه ترشی سیر پخته را دنبال خواهید کرد.

اگر سیرها را حبه، حبه کرده‌اید ۳ تا ۴ دقیقه زمان برای جوشاندن آن‌ها کافی خواهد بود. در غیر این صورت بوته‌های سیر را برای ۵ تا ۸ دقیقه بجوشانید تا نرم شود. اجازه دهید که سس ترشی از حرارت بیفتد و آن را به ظرف ترشی انتقال دهید.

۲۴ ساعت بعد ترشی سیر شما آماده مصرف است. این نوع سیر ترشی را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

5. طرز تهیه ترشی سیر با آب گوجه‌فرنگی

یکی دیگر از روش‌های تهیه سیر ترشی مربوط به دستور تهیه ترشی با آب گوجه‌فرنگی است که طعمی متفاوت از طرز تهیه ترشی سیر عادی دارد.

مواد لازم برای طرز تهیه ترشی سیر با آب گوجه‌فرنگی

  • سیر: ۱ کیلوگرم
  • آب گوجه‌فرنگی: ۱ لیتر
  • سرکه: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • تخم گشنیز و تخم شوید: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل: به مقدار لازم

دستور تهیه ترشی سیر با آب گوجه‌فرنگی

در ابتدا سیرها را شسته، پوست بگیرید و خشک کنید. در یک قابلمه آب گوجه‌فرنگی، سرکه، نمک و فلفل بریزید. آب گوجه‌فرنگی را می‌توانید به کمک دستگاه مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری تهیه کنید؛ اما دقت داشته باشید که این مایع باید فاقد دانه و پوست باشد.

قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید که کمی با هم بجوشند تا سس ترشی از حالت رقیق خارج شود. عموماً ۱۵ دقیقه جوشاندن سس کافی خواهد بود. سیرهای حبه شده را داخل ظرفی مناسب ریخته و تخم گشنیز و تخم شوید را به آن‌ها اضافه کنید.

سس گوجه‌فرنگی و سرکه را به‌صورت گرم روی سیرها ریخته و سریعاً درپوش ظرف را ببندید تا ظرف به حالت کنسروی دربیاید. ترشی سیر شما پس از ۳۰ روز جاافتاده و آماده مصرف خواهد بود. نوش جان.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی سیر

راز خوشمزه شدن سیر ترشی به عوامل مختلفی بستگی دارد که همگی به بهبود طعم و کیفیت نهایی آن کمک می‌کند. در ادامه فوت و فن‌هایی از طرز تهیه ترشی سیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. انتخاب سیر تازه و باکیفیت
  2. شست‌وشو مناسب و پوست‌گیری دقیق سیرها
  3. استفاده از سرکه باکیفیت به‌خصوص سرکه انگور سفید یا قرمز
  4. افزودن ادویه‌ و طعم‌دهنده‌های مناسب مانند: تخم گشنیز، تخم شوید، فلفل سیاه، برگ‌بو و گلپر
  5. استفاده از سبزیجات معطر همچون: نعناع، مرزه، ترخون و شوید
  6. رعایت درست نسبت مواد اولیه ترشی سیر
  7. نگهداری ظرف ترشی سیر در جای خنک و تاریک که به دور از نور مستقیم خورشید باشد.
  8. داشتن صبر برای جاافتادن مناسب ترشی از نظر عطروطعم
  9. استفاده از ظروف استریل و تمیز
  • تنظیم مناسب نمک و شکر به جهت داشتن طعم مناسب و ماندگاری بالا

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

کلام آخر

ترشی سیر حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و اسیدفولیک است. خواص و فواید ترشی سیر سبب شده تا این چاشنی خوش‌طعم موردتوجه افراد زیادی قرار بگیرد.

شما این فرصت را دارید که با کمک یکی از ۵ نمونه از طرز تهیه ترشی سیر بسته به ذائقه و سلیقه سیر ترشی خانگی بسازید و از آن به جهت تقویت سیستم ایمنی و بهبود هضم غذا کمک بگیرید.

اگر به دنبال دریافت بهترین و به روزترین رژیم‌های غذایی مانند: رژیم مزوبولیک هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از طریق سایت لیمومی یا شماره تماس 02191090110  با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Southernliving

Homemadeinterest

alphafoodie

‫2/5 ‫(1 نظر)

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب