با خواص بی‌نظیر تخم شربتی آشنا شوید (11 خاصیت تخم شربتی)

خواص تخم شربتی

فهرست مطالب

تخم شربتی نوعی ریحان کوهی است که نوشیدنی سنتی مردم ایران در روزهای گرم تابستان است. تهم شربتی علاوه بر این که یک نوشیدنی خنک کننده است، دارای فواید زیادی برای سلامت کل بذن است. با این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همرا باشید تا با خواص و فواید بهم شربتی آشنا شویم و بدانیم که تخم شربتی چه خاصیت‌هایی برای سلامت پوست و قلب دارد.

سوالات متداول

خواص تخم شربتی چیست؟
تخم شربتی دارای ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها و سایر پلی‌فنول‌ها است. همچنین دارای خاصیت ضد التهاب و ضد سرطان است. علاوه بر این موارد از خاصیت‌های دیگر تخم شربتی می‌توانیم به، جلوگیری از بروز بیمازی دیابت نوع 2 و آسیب سلولی اشاره کنیم.
آیا می‌توانیم تخم شربتی را هر روز مصرف کنیم؟
تخم شربتی دارای فیبرهای زیادی است که ممکن است مثرف هر روزه آن باعث بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال و نفخ شود. بهتر است که در مصزف آن تعادل را رعایت کنید و آن را به تدریج وارد رژیم غذایی خود کنید.
تخم شربتی دارای چه ویتامین‌هایی است؟
ویتامین K یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در تخم شربتی است که باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که آن را در مقادیر متعادل مصرف کنید و مصرف آن برای افرادی که مشکلات لخته شدن خون هستند، مناسب نیست.
چه افرادی نباید تخم شربتی مصرف کنند؟
کسانی که دچار مشکلات لخته شدن خون هستند و کسانی که ناراحتی‌های گوارشی مثل نفخ و اسهال دارند، بهتر است که تهم شربتی مصرف نکنند یا آن را در مقادیر بسیار کم مصرف کنند.

خواص تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی، دانه نوعی ریحان کوهی است که سیاه رنگ بوده و زمانی که در آب خیس می‌خورد ماده خاکستری رنگ لزج و موسیلاژی‌ای آن را احاطه می‌کند.

تخم شربتی دارای فواید زیادی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

تخم شربتی منبع خوبی برای تامین مواد معدنی است

بر اساس گزارش‌های به دست آمده، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم و آهن و حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن‌تان به کلسیم را تامین می‌کند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

دارای فیبرهای متنوع است

تخم شربتی دارای فیبرهای مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آنها فیبر محلول در آب پکتین است. این فیبرها به روش‌های مختلفی نقش سلامت بخش خود را ایفا می‌کنند:

  1. بهبود سلامت سیستم گوارش؛
  2. ایجاد احساس سیری؛
  3. کنترل قند خون؛
  4. بهبود سطح کلسترول؛

خواص تخم شربتی

تخم شربتی تامین کننده آب بدن است

یکی از فواید ارزشمند تخم شربتی، هیدراته کردن بدن به خصوص در روزهای داغ تابستان است. تخم شربتی الکترولیت‌های مهمی مثل پتاسیم و منیزیم دارد که باعث حفظ تعادل مایعات در بدن می‌شوند و به ماهیچه‌ها و اعصاب در زمان تعریق و از دست رفتن آب بدن کمک می‌کنند.

زمانی که دانه‌های تخم شربتی خیس می‌شوند حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند که قطرات آب را در خود حبس کرده و این روش استفاده از تخم شربتی هم، راه دیگری برای بهره‌بندی از خاصیت‌های آن و حفظ رطوبت بدن است.

خواص تخم شربتی

 به کنترل وزن کمک می‌کند

بیاید نگاه جزئی‌تری به خاصیت کنترل وزن تخم شربتی داشته باشیم:

  1. تخم شربتی دارای فیبر زیادی است که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شود. این مسئله کمک می‌کند که با کم کردن مصرف مواد غذایی دارای کالری بالا، وزن بدن‌تان را بهتر مدیریت کنید.

اگر تخم شربتی را به رژیم غذایی کاهش وزن‌تان اضافه کنید، این راه می‌تواند روش موثری برای کاهش وزن در کنار ورزش و تغییر سبک زندگی باشد.

سلامت دستگاه گوارش

تخم شربتی به دلیل داشتن ترکیبی به اسم اوژنول که می‌تواند دستگاه گوارش آرام کند، دارای خاصیت تسکین دهنده و ضد التهابی است.

علاوه بر این مورد، یکی دیگر از خاصیت‌های تخم شربتی برای دستگاه گوارش، مربوط به فیبرهای آن است که به حرکات روده‌ای منظم و جلوگیری یبوست کمک کی‌کنند.

کنترل قند خون

فیبرهای تخم شربتی با کم کردن جذب کربوهیدرات‌ها به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

سلامت قلب

فیبرهای محلول زیادی که در تخم شربتی وجود دارد به کاهش LDL خون کمک می‌کنند. همچنین تخم شربتی دارای ترکیباتی است که به آرام شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و سرعت جریان خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

این کارها منجر به کاهش فشار خون می‌شوند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی

تخم شربتی دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ترکیبات فنولیک، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است. این ترکیبات به خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند و از بروز بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلالات تخریب کننده عصبی جلوگیری می‌کنند.

دارای خاصیت ضد التهابی است

ترکیبات ضد التهاب تخم شربتی شامل اوژنول، کافئیک اسید و رزمارینیک اسید است. این ترکیبات کمک می‌کنند که تخم شربتی فواید زیادی برای کنترل بیماری‌هایی مثل آرتریت، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات هضم و مشکلات پوستی داشته باشد.

خواص تخم شربتی

سلامت پوست

تخم شربتی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست را دارد؛ مواد معدنی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین A ویتامین C ویتامین E و همچنین منیزیم و زینک دز تخم شربتی وجود دارند.

مصرف تخم شربتی می‌تواند باعث هیدراته شدن پوست، جلوگیری از آسیب‌های محیطی و کاهش چین و چروک‌ها شود.

سلامت سیستم تنفسی

تخم شربتی از گذشته‌های دور برای درمان مواردی مثل آسم و برونشیت کاربرد داشته است که این خاصیت تخم شربتی به دلیل ترکیبات تسکین دهنده آن است.

ضررهای مصرف بیش از حد تخم شربتی چیست؟

هر ماده‌ای در کنار فواید بی‌شماری که برای سلامتی دارد می‌تواند اثرات منفی هم داشته باشد، در ادامه به ضررهای مصرف بیش از اندازه تخم شربتی می‌پردازیم:

  • تخم شربتی به دلیل داشتن فیبرهای محلول زیاد می‌تواند باعث نفخ اسهال و گرفتگی شکمی شود؛
  • تخم شربتی دارای مقادیر زیادی ویتامین K است که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند با داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین تداخل ایجاد کند.

چه افرادی نباید تخم شربتی مصرف کنند؟

  • کسانی که مشکل بلع دارند،
  • زنان باردار؛
  • کسانی که به ترکیبات گیاهی حساسیت دارند؛
  • کسانی که داروهای کاهش فشار خون مصرف می‌کنند؛
  • افرادی که دچار مشکلات لخته شدن خون هستند و داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند.

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی در طب سنتی چیست؟

طبع تخم شربتی از نظر طب سنتی گرما خشک است و برای افراد سرد مزاج مناسب است. از نظر طب سنتی تخم شربتی می‌تواند باعث افزایش سلامت کلیه‌ها و سیستم گوارش شود و همچنین باعث از بین بردن ترک‌های دست و پا، جل.گیری از احساس خفگی در گلو و قفسه سینه و خوشبو شدن دهان می‌شود.

بهترین زمان مصرف تخم شربتی چه زمانی است؟

تعیین بهترین زمان مصرف تخم شربتی بستگی به شرایط سلامتی شما و هدف‌تان دارد اگر تخم شربتی را به منظور کاهش قند خون مصرف می‌کنید، بهترین زمان مصرف آن بعد از خوردن غذای اصلی است. اگر قصد کاهش وزن دارید، بهترین زمان آن صبح ناشتا است و مصرف آن قبل از خواب می‌تواند خاصیت آرامش بخش داشته باشد. از دانه های تخم شربتی می‌تو انید در سوپ و انواع سالاد استفاده کنید.

میزان مناسب مصرف تخم شربتی چقدر است؟

میزان مناسب مصرف تخم شربتی برای افراد عادی به اندازه یک قاشق غذاخوری در طول روز است. مصرف بیشتر از آن می‌تواند باعث ایجاد عوارض مختلف شود. همچنین توجه داشته باشید که میزان مصرف تخم شربتی در بارداری را کاهش دهید و حتما زیر نظر پزشک آن را مشورت کنید.

خواص تخم شربتی

طریقه شستن تخم شربتی به چه صورت است؟

برای شستن تخم شربتی آن را با آب مخلوط کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بماند، بعد از این مدت مشاهده می‌کنید که دور دانه‌ها را لعاب خاکستری رنگی گرفته است این آب را خالی کنید و مجددا یک لیوان آب روی آن بریزید و اجازه دهید که مدت ۱۰ دقیقه بماند. پس از این مدت تمام خار و خاشاک دانه‌ها از آن جدا شده و تخم شربتی کاملا پاک شده است.

کلام پایانی

تخم شربتی خواص بسیار زیادی دارد که به همین دلیل مصرف آن جهت بهبود بعضی بیماری‌ها، سابقه طولانی در طب سنتی هندی دارد. تخم شربتی دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است که به سلامت سیستم قلب و عروق کمک کرده و همچنین خواص ارزشمندی در حفظ سلامت پوست دارد. برای بهره‌مندی از خاصیت‌های تخم شربتی بهتر است که آن را به تدریج وارد رژیم‌ غذایی خود کنید و مصرف آن بیرون از اندازه نباشد.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

organicfacts

nawon

healthline

medicalnewstoday

levels

flebo

ncbi

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب