طرز تهیه مربای هویج خانگی مجلسی

فهرست مطالب

یکی از مرباهای پرطرفدار خانگی که اکثر افراد در وعده صبحانه یا عصرانه آن را دوست دارند، مربای هویج است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دستورالعمل آن در جنگ جهانی دوم مرسوم شد. مربای هویج خانگی، هویج شیرین شده نرم است و بافت آن بیشتر به مارمالاد درشت شباهت دارد و همین ویژگی باعث شده که مربای هویج ایرانی پرطرفدار شود. در دستور پخت ایرانی، برخلاف مربای سنتی بریتانیایی، لازم نیست نگران نقطه تنظیم پخت آن باشید. فقط باید آنقدر به پختن آن ادامه دهید تا زمانی که مایع آن که در واقع آب و شکر است، بخار شود. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است طرز تهیه مربای هویج خانگی را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

سوالات متداول

آیا مربای هویج برای سلامتی انسان مفید است؟
بله، خوردن مربای هویج به مدت 10 هفته سرعت رشد را در کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A بهبود می‌بخشد.
آیا ترکیب آبلیمو و مربا هویج خانگی خوب است؟
ترکیب آبلیمو و عسل و دارچین با مربا هویج، بستگی به سلیقه و مزاج هرکس دارد و ازنظر بسیاری از افراد بسیار خوشمزه است.
پخت مربای هویج در خانه چقدر طول می‌کشد؟
برای پخت مربای هویج حدود چهل دقیقه الی یک ساعت، زمان لازم است.
کالری مربای هویج چقدر است؟
هر 5/3 اونس (100 گرم) مربای هویج 214 کالری دارد.

تاریخچه مربای هویج

دستورالعمل مربای هویج خانگی توسط خانم بیتون در سال 1861، نوشته شده است. اما مربای هویجی که ما در حال حاضر مصرف می‌کنیم، الهام گرفته از کشور ایران است و جذابیت بیشتری از مربای هویج بریتانیایی دارد. البته پیش از این یک فرد عرب در اندلس اولین دستور پخت آن را به ثبت رسانده است که در طرز تهیه آن نوشته شده به جای شکر، هویج را با عسل و زنجبیل و میخک، طعم‌دار و مخلوط کنید. این ترکیب محشر است!

ترکیبات مربای خانگی هویج

در دستور پخت اصلی این مربای خانگی، علاوه بر هویج و شکر به مرکبات نیز نیاز دارید تا هرگونه شیرینی اضافی را کاهش دهید و طعم بیشتری به آن اضافه کنید. معمولا در مربای هویج سنتی ایرانی از آب لیموترش یا پرتقال استفاده می‌شود. شما می‌توانید مربای هویج خود را با پوست و آب لیموترش درست کنید و در پایان، آن را برای خنک شدن در یخچال بگذارید.

استفاده از زعفران کاملا اختیاری است، اما اگر در خانه کمی زعفران دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را حتما به مربای هویج خود اضافه کنید. چراکه رنگ براق و طلایی و همچنین بوی ملایم و هوس‌برانگیز زعفران، هر مربایی را خوشمزه می‌کند. علاوه بر زعفران، طعم هل و گل رز برای قوی‌تر کردن مزه مربا هویج خوب است.

البته اگر به عطر و بوی گل آلرژی ندارید و یا طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید آن را از ترکیباب مربا حذف کنید. وقتی صحبت از طعم گل رز می‌شود، منظور گلاب، عصاره گل رز یا شربت گل رز است. همچنین برای این دستورالعمل، کمی هل می‌تواند طعم مربای هویج را زیر و رو کند. اما توجه داشته باشد که باید هل را به خوبی پودر کنید تا به طور کامل با مربا مخلوط شود.

ترکیبات مربای هویج

طرز تهیه مربای هویج خانگی مجلسی

برای درست کردن مربای هویج مجلسی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: در یک قابلمه بزرگ، هویج رنده شده، شکر، پوست لیمو خورد شده و بدون قسمت سفید داخلی، آب لیمو و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس در صورتی که علاقه وافری به خوردن خوراکی‌های با طعم جدید دارید، چوب دارچین و میخک را در یک پارچه دو لایه بپیچید و سپس آن را گره بزنید. بسته را داخل ترکیب بیندازید و روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید.

مرحله 2: جوز هندی و آب را به مخلوط اضافه کنید و بگذارید بجوشد. روی حرارت نسبتا زیاد بپزید و هر از گاهی هم بزنید تا ترکیب براق و شربتی شود. حدود چهل دقیقه الی یک ساعت صبر کنید تا روی شعله کم، آرام آرام جا بیفتد. سپس اجازه دهید مربای هویج به دمای محیط برسد تا بتوانید ظرف را برای خنک شدن در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای هویج

چند نکته مهم

  • بر اساس مزاج و ذائقه خود می‌توانید داخل مربا، موادی مانند دارچین، زعفران، زنجبیل، آبلیمو بریزید.
  • برای تهیه مربای مرغوب باید از میوه‌های خوب، سالم و رسیده و خوش‌بو (نه گندیده، کپک زده و بیش از حد رسیده) استفاده کنید. اگر میوه مرطوب باشد، این امکان وجود دارد که مایع مربا هویج خانگی را رقیق کند و مانع از دستیابی به یک مارمالاد خوب شود.
  • نکته دیگری که لازم است بدانید، میزان جوشاندن مربا است.با پخت هویج یک ترکیب فیبری به نام پکتین آزاد می‌شود. بنابراین راز مهم خوشمزگی و شیرینی مربای هویج، نحوه پخت آن و میزان جوشیدن آن با شکر یا عسل است.

موارد استفاده از مربای هویج

مربای هویج یک انتخاب ساده و خوش‌طعم برای سرو با کراکر و پنیر خامه‌ای است. رنگ نارنجی روشن با پس‌زمینه‌ای از پنیر و کراکر، ظاهری اشتهابرانگیز را به وجود می‌آورد. همچنین برای تزیین صبحانه روی کیک برنجی که با پنیر خامه‌ای ترکیب شده، انتخابی مناسب و خوشمزه است.

این مربا بیشتر با مخلوطی از میوه‌های پوره شده یا خرد شده سرو می‌شود، بنابراین می‌توانید با خرد کردن میوه‌های کامل، اضافه کردن شکر و عسل و پختن آن در ظرفی بزرگ، مربا درست کنید. مربای هویج را می‌توان روی بیسکوییت، نان تست، نان شیرینی و پنکیک نیز استفاده کرد تا طعم شیرینی به آن اضافه شود.

صبحانه رژیمی
بیشتر بخوانید:

مربای هویج خانگی برای صبحانه

در ایران مربای هویج را اغلب در صبحانه، همراه با نان و کره تازه می‌خورند. مقداری مربای هویج ساده خانگی را با کره در یک نان تست گرم امتحان کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
مربا درست کردن یک سنت دیرینه در ایران (و سایر نقاط جهان) است.

قدمت آن به قرن دوازدهم در ایران باستان باز می‌گردد. البته سنت پخت میوه و سبزیجات و تهیه مربا در فرهنگ‌های مختلف که هر کدام روش منحصربه‌فرد خود را در خاورمیانه و مناطق مدیترانه دارند، ثابت شده است. در حالی که مردم اروپا و آمریکا با کمپوت میوه میانه خوبی دارند، ایرانی‌ها بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها را به مربا تبدیل می‌کنند.

سرو مربای هویج خانگی

مربای هویج خانگی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مربا هویج منبع خوبی از بتاکاروتن است و با داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی در لیست مواد خوراکی قرار گرفته که به کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. البته به غیر از این چند موردی که نام بردیم، فواید مربای هویج عبارت است از:

  • بهبود سلامت چشم
  • جلوگیری از بیماری قلبی
  • هضم راحت غذا
  • تامین ویتامین A
  • رشد قد در سن بلوغ
کلام پایانی

مربای هویج خانگی یکی از مرباهای خوشمزه و شیرین ایرانی است که انواع مختلفی از آن در کشورهای عربی و بریتانیا وجود دارد. اما طرز تهیه این مربای خانگی اصیل، هویج و شکر است که می‌تواند بخشی از صبحانه شما و خانواده‌تان باشد. در این مقاله هرآنچه لازم بود درمورد مربای هویج خانگی بدانید را توضیح دادیم.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

tinandthyme

foodandwine

 

 

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب