6 طرز تهیه پاستیل خانگی محبوب و پرطرفدار

طرز تهیه پاستیل خانگی

فهرست مطالب

پاستیل نوعی شیرینی کوچک و لاستیکی است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۲۰ در آلمان توسط هانس ریگل، آب‌نبات‌ساز به‌صورت اتفاقی تولید شد. او با ترکیب ژلاتین، شکر، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های خوراکی پاستیل ژلاتینی را به شکل خرس ساخت. از آن پس این خوشمزه دوست‌داشتنی به سراسر جهان صادر شد و رفته‌رفته دستورهای خانگی آن نیز به میان آمد.

 

بله. دستور تهیه خانگی پاستیل؛ یکی از روش‌های ساخت این خوراکی در منزل است. برخلاف تصور بسیاری‌ها آماده‌سازی پاستیل در خانه کار چندان پیچیده‌ای نیست. کافی است که قدری حوصله و ذوق همیشگی را برای تهیه این شیرینی داشته باشید. در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی ما 6 طرز تهیه پاستیل خانگی از نوع ساده تا رژیمی را به همراه تمامی فوت‌های کوزه‌گری آن بررسی خواهیم کرد.

سوالات متداول

چگونه پاستیل رژیمی درست کنیم؟
برای داشتن پاستیل رژیمی و سالم می‌توانید به ۲ روش عمل کنید. مقداری شیر، شیره خرما یا عسل و پودر ژلاتین را به روش بن ماری ذوب کرده و قالب بزنید. در روش بعدی یک بسته پودر ژله دلخواه را با کمی عسل، آب جوش و ژلاتین ترکیب کرده و پس از بن ماری کردن مواد آن‌ها را قالب‌گیری کنید.
آیا پاستیل یک خوراکی رژیمی است؟
تحقیقات نشان می‌دهند که پاستیل‌های بازاری حاوی مقدار زیادی چربی، کربوهیدرات، قند و کالری هستند. بنابراین این شیرینی به‌خودی‌خود یک ماده غذایی رژیمی نیست. مگر اینکه شما از طرز تهیه پاستیل خانگی یا نسخه رژیمی برای تهیه آن استفاده کرده باشید.
آیا می‌توانیم از عسل به‌جای پودر قند یا شکر استفاده کنیم؟
بله عسل یک جایگزین مناسب و شیرین‌کننده طبیعی است که می‌توان آن را به‌عنوان شیرین‌کننده به‌جای شکر یا پودر قند در طرز تهیه پاستیل خانگی به کاربرد.
چگونه پاستیل خانگی بدون قالب درست کنیم؟
اگر برای تهیه پاستیل خانگی به قالب سیلیکونی یا قالب‌های مخصوص دسترسی ندارید می‌توانید با کمک یک کاغذ شیرینی‌پزی و یک سینی یا قالب کیک پاستیل خانگی درست کنید. کف سینی یا قالب را با کاغذ مخصوص پوشانده و مایه پاستیل را روی آن بریزید. پس از منسجم شدن پاستیل آن را به کمک یک چاقو گرم برش بزنید.

1. طرز تهیه پاستیل خانگی با ژلاتین و گلوکز

یکی از اصلی‌ترین دستورهای تهیه پاستیل مربوط به طرز تهیه پاستیل خانگی ساده یا با گلوکز و ژلاتین است. شما برای ساخت این مدل پاستیل به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

مواد لازم برای تهیه پاستیل خانگی ساده

  • پودر ژله یا اسانس خوراکی: ۱ بسته
  • ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلوکز مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب جوش: ۲.۳ لیوان

دستور تهیه پاستیل خانگی با ژلاتین و گلوکز

برای شروع پودر ژله را در یک کاسه مناسب بریزید که توانایی حرارت دادن به آن را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال یک کاسه استیل برای طرز تهیه پاستیل خانگی مناسب است. پس از اینکه پودر ژله را در کاسه ریختید، آرام‌آرام آب جوش را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

حالا باید گلوکز مایع و ژلاتین را به ترکیب قبلی افزوده و هم زد. کاسه را روی حرارت کتری یا هر ظرف دیگری گذاشته تا به روش بن ماری تمامی مواد جامد به‌خوبی در آب جوش حل شود. زمانی که مایع یک‌دستی حاصل شد، وقت آن می‌رسد که قالب سیلیکونی را با مقدار کمی روغن چرب کنید.

مایه پاستیل را در قالب ریخته و برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در فریزر بگذارید. با گذشت این زمان باید پاستیل‌ها را از قالب خارج کرد. اگر دست خود را کمی چرب کنید پاستیل‌ها راحت‌تر از قالب خارج می‌شوند. کار شما در این مرحله به پایان می‌رسد؛ اما در طرز تهیه پاستیل شکری باید پس از خارج کردن پاستیل‌ها از قالب آن را در ظرفی از شکر بغلتانید و کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که پاستیل‌ها را در ظرف دربسته و در یخچال برای یک ماه نگه‌داری کنید. درصورتی‌که دوست دارید پاستیل شما رنگ و طعم‌های متفاوتی داشته باشد می‌توانید از اسانس‌های خوراکی، میوه یا پودر ژله‌های گوناگون کمک بگیرید.

طرز تهیه پاستیل خانگی

2. طرز تهیه پاستیل خانگی بدون ژلاتین و گلوکز

اگر به ژلاتین و گلوکز دسترسی ندارید می‌توانید با کمک طرز تهیه پاستیل خوشمزه که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم به‌راحتی در خانه پاستیل آماده کنید. این دستور تهیه را احتمالاً با نام‌های طرز تهیه پاستیل خانگی با پودر ژله یا طرز تهیه پاستیل خانگی ساده نیز خواهید دید.

مواد لازم برای تهیه پاستیل خانگی بدون ژلاتین و گلوکز

  • پودر ژله: ۱ بسته
  • آب جوش: ۱.۲ لیوان
  • آبمیوه دلخواه: ۱.۴ لیوان
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه پاستیل خانگی بدون ژلاتین و گلوکز

آب جوش و شکر را با هم مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا تقریباً بیشتر محتویات پودر ژله حل شود. حالا باید بسته به ذائقه و سلیقه آب‌میوه دلخواه را با شکر مخلوط کرد. ترکیب حاصل شده را به مخلوط آب جوش و پودر ژله اضافه کنید. مواد را کاملاً هم زده و روی حرارت بسیار کم اجاق قرار داده یا به روش بن ماری محتویات درون ظرف را حل کنید.

در این مرحله باید اجاق را خاموش کرده یا ظرف را از روی حرارت بردارید. اگر ظرف را روی اجاق می‌گذارید توجه داشته باشید که مخلوط به جوش نیاید. حالا باید آب‌لیمو را به مایه پاستیل اضافه کنیم و طبق طرز تهیه پاستیل خانگی ساده آن را قالب زده و در فریزر بگذارید.

۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد پاستیل شما آماده است و می‌توانید از طعم آن لذت ببرید. نحوه نگه‌داری این نوع پاستیل نیز همچون همتای قبلی آن است.

طرز تهیه پاستیل خانگی

3. طرز تهیه پاستیل خانگی با نشاسته

یکی دیگر از طرز تهیه‌های پاستیل ساده که بدون ژلاتین و گلوکز تهیه می‌شود، طرز تهیه پاستیل با نشاسته ذرت است. البته که در این دستور تهیه شما می‌توانید به ۲ روش پاستیل خانگی بسازید.

مواد لازم برای تهیه پاستیل خانگی با نشاسته ذرت

  • پودر ژله: ۱ بسته
  • نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر یا پودر قند: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب جوش: ۱ و ۲.۳ لیوان
  • آب سرد: ۱.۳ لیوان

طرز تهیه پاستیل خانگی

دستور تهیه پاستیل خانگی خوشمزه با نشاسته ذرت

پودر ژله و آب جوش را با هم ترکیب کرده و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. در این فاصله نشاسته ذرت را با آب سرد ترکیب کرده و به کمک یک صافی داخل ظرف پودر ژله و آب جوش بریزید. اکنون باید مقدار شکر یا پودر قند گفته شده در دستور را به محتویات قبلی افزود.

مواد را هم بزنید تا یک‌دست شوند. به‌محض غلیظ شدن مایه پاستیل مانند دستورهای قبلی آن را در قالب ریخته و داخل فریزر بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید پاستیل خانگی خود را در ظرفی از شکر یا نشاسته ذرت بغلتانید و مزه‌دار کنید. نوش جان.

در روش دومی که می‌توانید به کمک طرز تهیه پاستیل خوشمزه با نشاسته ذرت پیش بروید کافی است که به فهرست مواد اولیه ۱ قاشق غذاخوری گلوکز مایع اضافه کرده و از حجم شکر ۱ قاشق غذاخوری کم کنید. گلوکز را در همان ابتدا همراه با پودر ژله به آب جوش افزوده و باقی دستور را دنبال کنید.

طرز تهیه پاستیل خانگی

4. طرز تهیه پاستیل خانگی رژیمی

شما ممکن است به هر دلیلی به دنبال نسخه رژیمی پاستیل خانگی باشید. به‌عنوان‌مثال دیابتی‌ها، ورزشکاران، بیماران فشارخون بالا یا کسانی که رژیم غذایی محدود دارند می‌توانند با کمک این دستور تهیه با خیال بسیار راحت‌تری پاستیل بخورند.

مواد لازم برای تهیه پاستیل رژیمی به روش اول

  • پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر کم‌چرب یا گیاهی: ۱ لیوان
  • شیره خرما: ۲ قاشق غذاخوری

دستور تهیه پاستیل رژیمی به روش اول

همه مواد را با هم مخلوط کرده و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به روش بن ماری برای قالب‌گیری آماده شود. زمانی که پودر ژلاتین به‌خوبی در ترکیب حل شد، آن را در قالب سیلیکونی از پیش چرب شده ریخته و برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فریزر بگذارید. تمام.

طرز تهیه پاستیل خانگی

مواد لازم برای تهیه پاستیل رژیمی به روش دوم

  • پودر ژله دلخواه: ۱ بسته
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوش: ۱ و ۱.۲ لیوان
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه پاستیل خانگی رژیمی به روش دوم

پودر ژله را با آب جوش مخلوط کنید. ژلاتین را به ترکیب قبلی افزوده و ظرف را روی حرارت بسیار کم قرار دهید. به‌محض ترکیب شدن مواد آن را کنار گذاشته تا از حرارت بیفتد. حالا باید عسل را به مایه پاستیل اضافه کنید.

همچون روش اول قالب‌گیری کرده و در فریزر بگذارید. پاستیل رژیمی شما بعد از ۳۰ دقیقه آماده است. نوش جان.

کالری و ارزش غذایی پاستیل خانگی

به طور معمول بسته به طرز تهیه پاستیل خانگی یا بازاری مقدار کالری و ارزش غذایی این شیرینی متفاوت خواهد بود. عموماً در هر ۱۰۰ گرم پاستیل شما در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوکالری انرژی دریافت خواهید کرد.

طرز تهیه پاستیل خانگی

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید ساخت پاستیل کار چندان سختی نیست. اگر شما به فوت و فن‌های آن آشنا باشید می‌توانید به‌راحتی از پس ساخت آن برآیید. آنچه که در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی شد ۵ طرز تهیه پاستیل خانگی مرحله‌به‌مرحله بود.

شما این فرصت را دارید که بسته به مواد غذایی در دسترس، ذائقه و حتی رژیم غذایی خود از یک طرز تهیه پاستیل خانگی برای چشیدن طعم این شیرینی کمک بگیرید.

طرز تهیه پاستیل خانگی رژیمی در کنار سایر طرزهای تهیه سالمی که در مجله لیمومی بررسی می‌شوند می‌تواند جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های ناسالم باشد. اگر به دنبال دریافت رزیم غذایی منحصربه‌فرد هستید با مشاورین ما دررابطه‌با رژیم مزوبولیک گفت‌وگو کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

youtube

greatbritishchef

frontiersin

sainsburys

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب