بهترین دکتر برای رژیم لاغری

بهترین دکتر برای رژیم

فهرست مطالب

70 درصد ایرانی‌ها، چاقی یا اضافه وزن دارند.

طبق آماری که توسط منابع معتبر، در سال 1400 منتشر شده، تعداد افراد چاق از سال 1359 (1980 میلادی) تاکنون، 5/5 برابر و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی نیز دو برابر شده است.

البته این آمار مخصوص ایران نیست و شمار افراد دارای اضافه وزن در جهان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

از سال 1975 میلادی تا سال 2021، تعداد افراد چاق در جهان سه برابر شده و آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی نیز افزایش 10 برابری داشته است. اصلی‌ترین دلیل این میزان چاقی در جهان، رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم‌تحرکی است.

بنابراین اضافه وزن به یکی از معضلات اصلی جهان تبدیل شده که تمام جوامع به دنبال حل آن هستند.

در همین راستا، متخصصان مختلفی را می‌توان در سطح جهان پیدا کرد که می‌توانند در حل این مشکل راهگشا باشند.

در ادامه می‌خواهیم بهترین دکتر ها برای رژیم لاغری و درمان چاقی را معرفی کنیم.

 

متخصص غدد

متخصصان غدد، در زمینه غدد و هورمون‌هایی که این غدد تولید می‌کنند، تخصص دارند و یکی از انواع متخصصانی هستند که می‌توانند چاقی افراد را ریشه‌یابی کنند. برخی چاقی‌ها، ناشی از اختلالات تیروئید، تخمدان و هیوفیز است و درمان آن‌ها در حیطه تخصص این دسته از پزشکان قرار دارد.

دکتر فراس اخراس (Firas Akhrass) متخصص غدد در تگزاس، می‌گوید: «تغییر الگوی غذایی و افزایش تحرک، بهترین راهکار برای مقابله با اضافه وزن است. ما همیشه درمان‌مان را با تغییر سبک زندگی شروع می‌کنیم. من همیشه به بیمارانم می‌گویم، بهترین دارو برای شما «نایک» است. منظورم این نیست که نایک به عنوان یک محصول می‌تواند شما را درمان کند. منظورم فعال بودن است، نایک یعنی فعال بودن»

(البته از آن‌جایی که محصولات نایک در ایران خیلی گران است، شما می‌توانید به جای نایک از محصولات برندهای ایرانی استفاده کنید! مهم این است که فعالیت فیزیکی را شروع کنید.)

تحرک بیشتر و خوردن غذاهای مغذی، می‌تواند تغییرات اساسی را در وزن بدن و سلامت عمومی بدن ایجاد کند.

متخصص غدد برای لاغری

 

اخراس می‌گوید: «تغییر سبک زندگی، نسخه‌ای نیست که بتوان برای همه پیچید. در واقع این راه برای همه جوابگو نیست و بعضی از افراد ناچارند به راه‌های دیگری مانند استفاده از دارو روی بیاورند»

 

جراح چاقی

برای برخی از بیماران، دارو هم موثر نیست. یکی از گزینه‌های پیش روی این افراد، جراحی است که از جمله راه‌های دائمی برای درمان چاقی است. جراحی یک گزینه در دسترس برای افراد چاقی است که معیارهای خاصی دارند. جراحان متخصص می‌توانند به این افراد کمک کنند.

دکتر آنتونی پتریک (Antony Petrick)، جراح چاقی در یکی از مراکز پزشکی پنسیلوانیا، می‌گوید: «جراحی متابولیک، توصیف دقیق‌تری از جراحی چاقی است، زیرا هدف آن صرفا کاهش وزن بدن نیست، بلکه در این جراحی‌ها، به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و فشار خون، نیز رسیدگی می‌شود.»

عمل جراحی مناسب همه افراد نیست. در واقع افرادی که به سراغ این راه می‌روند، باید شرایط خاصی داشته باشند. معمولا پزشکان با توجه به شاخص BMI هر فرد، تشخیص می‌دهند که جراحی برای او گزینه مناسبی است یا نه.

 

مقاله پیشنهادی: 16 راه ساده و موثر برای کاهش وزن

پتریک می‌گوید: «افرادی که شاخص توده بدنی بالاتر از 35 و یک بیماری مرتبط با چاقی دارند، می‌توانند از جراحی استفاده کنند، اما اگر بیماری نداشته باشند، باید BMI آن‌ها 40 یا بیشتر باشد».

این جراح چاقی معتقد است که جراحی نه‌تنها به کاهش وزن سریع کمک می‌کند، بلکه بیماری‌های همراه آن را نیز بهبود می‌دهد.

از طرف دیگر کاهش وزن، فشار اضافی روی مفاصل و رباط‌ها را کاهش می‌دهد و تحرک را برای افراد راحت‌تر می‌کند؛ همین تحرک باعث کاهش وزن بیشتر می‌شود. به طور کلی، عمل جراحی باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می‌شود.

 

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

ممکن است برایتان عجیب باشد، اما متخصصان طب فیزیکی نیز ممکن است بتوانند به درمان چاقی کمک کنند. دکتر وال جونز (Val Jones)، متخصص فیزیوتراپی و مدیر یک مرکز توانبخشی در واشنگتن، می‌گوید: «پزشکان فیزیوتراپی ممکن است بتوانند به کاهش نرخ چاقی در جوامع مختلف کمک کنند، به خصوص برای افرادی که ممکن است بیش از حد اضافه وزن داشته باشند یا افرادی که نتوانند از راه‌هایی مانند جراحی و دارو، وزن‌شان را کاهش دهند.»

متخصص توانبخشی

 

جونز می‌گوید: «بعضی از بیماران به قدری اضافه وزن دارند که نمی‌توانند راه بروند، این افراد ناچار هستند در بیمارستان زندگی کنند، چرا که آن‌ها توانایی مراقبت از خود و انجام کارهای شخصی‌شان را ندارند، بنابراین نمی‌توانند به خانه‌های خودشان بروند.»

جونز معتقد است دیدن چنین بیمارانی برای او یک جرقه بود و او را به این فکر انداخت که اگر کسی باشد که بتواند این مشکل را حل کند، او یک پزشک توانبخشی است. در واقع پزشکان توانبخشی می‌توانند با کمک جراحان چاقی، بهترین راه درمان را برای آن دسته از افرادی که زندگی‌شان در اثر اضافه وزن مختل شده است، ارائه دهند. پزشکان توانبخشی می‌توانند تمرینات و جلسات فیزیوتراپی خاصی را تجویز کنند که به آن‌ها در رسیدن به هدف کمک می‌کند.

یکی از ایده‌های جونز برای این افراد، آب درمانی است. جونز می‌گوید: «بیمارانی که در اثر عدم‌تحرک ضعیف شده‌اند، می‌توانند با کمک آب درمانی، تحرک بیشتری داشته باشند. تخلیه مقداری از این وزن در استخر و سپردن آن به آب، راه رفتن را راحت‌تر می‌کند و باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود.»

 

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه یکی از بهترین دکتر ها برای رژیم لاغری است. این متخصصان تلاش می‌کنند عادات غذایی شما را تغییر دهند و با ایجاد الگوی درست غذایی، شما را به وزن ایده‌آل برسانند.

برنامه‌هایی که متخصصان تغذیه ارائه می‌دهند، باید با شرایط و ویژگی‌های جسمی هر فرد مطابقت داشته و از برنامه سایر افراد، متمایز باشد.

متخصص تغذیه

پزشک عمومی

در بعضی موارد، پزشکان عمومی هم می‌توانند در درمان چاقی کمک کنند؛ چرا که بعضی از آن‌ها در زمینه رژیم لاغری و مسائل مربوط به چاقی، تخصص دارند. این پزشکان توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند تا علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن، فرد را به وزن ایده‌آل نزدیک کنند.

 

سخن پایانی

هر کدام از این متخصصان، ممکن است برای گروهی از افراد مناسب و برای گروهی دیگر نامناسب باشند. در واقع نمی‌توان یک نسخه یکسان را برای همه پیچید. به طور مثال کسی که چاقی‌اش ناشی از بیماری هورمونی است، می‌تواند با کمک متخصص غدد به تناسب اندام برسد و فردی که در اثر عادت غذایی ناسالم، صرفا چند کیلو اضافه وزن دارد، به کمک متخصص تغذیه وزن‌اش را کاهش می‌دهد.

اما به طور کلی این متخصصان می‌توانند در درمان چاقی کشورهای مختلف، نقش موثری داشته باشند.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

 

نکته: این مقاله، ترجمه مقالات زیر است و به معنی تایید آن توسط متخصصان لیمومی نیست.

منابع:

https://health.usnews.com/health-care/patient-advice/articles/which-doctor-can-help-me-with-obesity

https://www.rochestermedicalweightloss.com/what-type-of-doctor-should-i-see-for-weight-loss/#:~:text=Bariatric%20physicians%20specialize%20in%20treating,health%20through%20positive%20lifestyle%20changes.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب