خواص شگفت‌انگیز انواع سبوس؛ این ماده معجزه می‌کند

خواص سبوس

فهرست مطالب

اگر برای درمان بسیاری از مشکلات ظاهری خود مانند ریزش مو، چاقی، لاغری و... به عطاری‌ها مراجعه کرده باشید، قطعاً با انواع سبوس آشنایی دارید. سبوس یکی از مواد غذایی بسیار شگفت‌انگیز است که از خواص بی‌نظیری برخوردار است. شاید اگر با خواص سبوس آشنایی پیدا کنید، بلافاصله برای خرید آن اقدام کنید.

در بسیاری از مواقع برای بهبود سلامت جسمی خود نیازی به پزشک یا درمان‌های شیمیایی نیست. کافی است کمی به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید و با مواد غذایی مفید آشنا شوید. خواص فوق‌العاده ‌این ماده غذایی موجب شده تا در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از آن‌ استفاده شود. به همین منظور در این بخش از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم شما را با خواص بی‌نظیر انواع سبوس، به‌طور کامل آشنا کنیم.

سوالات متداول

آیا سبوس‌ها می‌توانند برای افراد دیابتی مفید باشند؟
به طور کلی بله! فیبر بالای سبوس می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و برای افراد دیابتی مفید باشد. با این حال، اگر مشکلات قندی داردی نظارت بر مصرف کربوهیدرات و مشورت با یک پزشک متخصص قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی خاص مثل سبوس گندم، برنج یا جو ضروری است.
آیا سبوس برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) توصیه می‌شود؟
بستگی دارد! در حالی که محتوای بالای فروکتان در سبوس گندم ممکن است علائم آزاردهنده گوارشی را برای برخی از افراد مبتلا به IBS تشدید کند، برخی دیگر ممکن است به دلیل محتوای فیبر آن از یبوست تسکین پیدا کنند. بهتر است در این باره از پزشک گوارش و تغذیه خود مشورت بگیرید تا به مشکل نخورید.
آیا سبوس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
به طور کلی بله. محتوای فیبر بالای سبوس می‌تواند احساس سیری را تقویت کند و در نتیجه با کاهش کالری دریافتی و جلوگیری از ریزه‌خواری باعث کاهش وزن شود.
زنان باردار و شیرده می‌توانند سبوس استفاده کنند؟
به طور کلی استفاده از سبوس برای زنان باردار و شیرده بی‌خطر است، اما بدن هر فرد با فرد دیگر عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهد. مثلا بعضی از افراد مثل افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، یا دچار بیماری سلیاک هستند نمی‌توانند سبوس مصرف کنند. حتما اگر باردارید یا در دوران شیردهی هستید، از پزشک برای مصرف سبوس اجازه بگیرید.

خواص سبوس

سبوس چیست؟

با توجه به خواص فوق‌العاده ‌این ماده غذایی با قاطعیت می‌توان آن را معجزه‌ای برای حفظ سلامتی و جوانی دانست. به همین دلیل است که در مصارف مختلفی مانند ساخت محصولات بهداشتی و مراقبتی، تهیه غذا، درمان بیماری‌ها و… از انواع سبوس استفاده می‌شود.

پوسته خارجی بسیاری از غلات مانند برنج، گندم و جو را سبوس می‌نامند. به همین دلیل است که آن را به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. این پوسته‌ها برای مدت نسبتاً طولانی در برابر تابش مستقیم نور آفتاب قرار می‌گیرند و حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین E، ویتامین B، روی، آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است. در واقع تمامی این مواد مغذی را می‌توانید از طریق پوسته غلات یا همان سبوس‌ها دریافت کنید.

آشنایی با خواص انواع سبوس به شما کمک می‌کند با توجه به نیاز بدنتان، به بهبود بیماری‌ها، جوان‌سازی و حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.

خواص بی‌نظیر انواع سبوس چیست؟

انواع سبوس را می‌توان به سبوس گندم، برنج و سبوس جو تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها فواید فوق‌العاده‌ای برای بدن دارند. انواع سبوس همان‌طور که گفته شد از پوسته خارجی گندم، جو و برنج به دست می‌آیند.

سبوس گندم، رنگی متمایل به قهوه‌ای دارد و بسیار سبک‌ وزن است. از این سبوس معمولاً برای تولید نان و شیرینی استفاده می‌شود.

سبوس برنج نیز از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان یک منبع غذایی کامل مورد استفاده قرار گیرد.

سبوس جو نیز مانند سبوس گندم است. با این تفاوت که کمی تردتر و همچنین سفیدتر از سبوس گندم است. به‌طورکلی هرکدام از انواع سبوس را می‌توان با توجه به خواص آن‌ها مورد استفاده قرار داد. از مهم‌ترین خواص هرکدام از انواع سبوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص سبوس

خواص سبوس گندم چیست؟

  • این سبوس سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. به همین دلیل می‌تواند به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند.
  • همچنین استفاده از این سبوس می‌تواند در بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال نیز مؤثر باشد.
  • از ویتامین‌های موجود در این سبوس می‌توان به ویتامین C، D و B اشاره کرد. همچنین سبوس گندم سرشار از فولات، نیاسین، پتاسیم، کلسیم، سدیم، اسیدهای چرب، کربوهیدرات و ریبوفلاوین است.
  • سبوس گندم همچنین دارای مقدار مناسبی روی و مس است. علاوه بر این، این ماده غذایی معجزه‌گر بیش از نیمی از ارزش روزانه سلنیوم و مقدار مناسبی از منگنز مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
  • فشار خون بالا می‌تواند خطرات جدی را متوجه سلامتی انسان کند. عوامل مختلفی مانند تغذیه نامناسب و آلودگی‌های محیطی در بروز این مشکل نقش پررنگی دارند؛ اما خوشبختانه با مصرف سبوس گندم می‌توان فشار خون بالا را کنترل کرد.

عوارض استفاده از از سبوس گندم چیست؟

به طور کلی استفاده از سبوس گندم مشکلی ایجاد نمی‌کند با این حال باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. سبوس گندم حاوی گلوتن است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن شود. همچنین دارای محتوای فروکتان بالایی است که به طور بالقوه باعث ناراحتی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می‌شود. علاوه بر این، وجود اسید فیتیک در سبوس گندم ممکن است در طول زمان بر جذب مواد معدنی تأثیر بگذارد.

خواص سبوس جو چیست؟

  • سبوس جو نیز از دیگر انواع سبوس گندم است که حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است. همچنین از دیگر ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در سبوس گندم نیز برخوردار است.
  • به دلیل فیبر بالا و آنتی‌اکسیدآن‌های مفید در این سبوس، معمولاً از آن به‌منظور کاهش وزن استفاده می‌کند؛ زیرا می‌تواند با احساس سیری طولانی‌مدت، به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و منجر به چربی‌سوزی سریع‌تر شود.
  • همچنین به بهبود مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند.
  • تحقیقات بیشتری لازم است اما بعضی از آن‌ها نشان می‌دهند که سبوس جو دوسر حاوی بتا گلوکان است؛ نوعی فیبر محلول که سطح کلسترول LDL و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. البته در این باره باید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض استفاده از از سبوس جو دوسر چیست؟

مشخص شده است که اضافه کردن ناگهانی مقدار زیادی سبوس جو دوسر به رژیم غذایی روزانه ممکن است باعث استرس گوارشی با علائمی مانند اسهال، ناراحتی معده، نفخ و باد شکم ‌شود برای جلوگیری از این عوارض، توصیه می‌شود که طی چند هفته به آرامی سبوس جو را وارد رژیم غذایی خود کنید.

خواص انواع سبوس

خواص سبوس برنج چیست؟

  • پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و تقویت استخوان‌ها از مهم‌ترین خواص سبوس برنج است.
  • همچنین این سبوس سرشار از آهن است و می‌تواند به پیشگیری و درمان کم‌خونی نیز کمک کند.
  • سبوس برنج سرشار از انواع ویتامین‌ها است و می‌تواند در جوان‌سازی پوست و تقویت مو نیز تأثیرگذار باشد.
  • پزشکان معتقدند که سبوس برنج می‌تواند در بهبود عملکرد مغز و سیستم اعصاب بدن نیز مؤثر باشد.
  • همچنین این سبوس با کنترل میزان قند خون به حفظ سلامتی قلب و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی نیز کمک می‌کند.
  • سبوس برنج از سنگ کلیه در افرادی که سطح کلسیم بالایی دارند، پیشگیری می‌کند. با این حال جایگزین دارو برای این افراد نیست.
  • از دیگر مزایای آن نیز می‌توان به کنترل کلسترول بالا و درمان آن اشاره کرد.

عوارض استفاده از سبوس برنج چیست؟

سبوس برنج برای اکثر افراد بی خطر است. افزایش مقدارآن در رژیم غذایی می‌تواند باعث حرکات غیر قابل پیش بینی روده، گاز روده و ناراحتی معده شود. علاوه بر این گاهش اوقات افرادی که از ماسک آن کمک می‌گیرند، ممکن است خارش و قرمزی پوست را تجربه کنند.

نکته مهم: درصورتی‌که فردی دارای بیماری خاصی است، بهتر است پیش از استفاده سبوس با پزشک خود مشورت کند تا در صورت وجود عوارض مصرف، از خوردن آن پرهیز کند.

در آخر

امیدواریم در این مطلب به شما دیدی کلی راجع خواص سبوس و انواع آن داده باشیم. یادتان باشد سبوس هم با تمام خوبی باید به شکل متعادل مصرف شود تا به بدن آسیبی نرساند. علاوه بر این این ماده غذایی ممکن است برای تمام طبع‌ها و افراد مناسب نباشد.

اگر شما هم تجربه‌ای از مصرف سبوس دارید، در قسمت کامنت‌های همین بلاگ به ما بگویید. اگر هم می‌خواهید بدانید سبوس با طبع شما سازگاری دارد و می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا نه، از کارشناسان ما در لیمومی بپرسید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

RxList

Drugs.com

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. سلام .من از سبوس گندم جو وبرنج استفاده میکنم ..البته رفلکس معده و اگزما هم دارم .میخاستم بدونم که آیا مشکلی برام نداره ؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. دوست عزیز سلام
      اگر مشکل گوارشی و معده درد دارید بهتره حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید