10 خطر چربی خون بالا

چربی خون بالا

فهرست مطالب

چربی خون بالا یکی از مشکلات بسیار جدی برای سلامت افراد است که امروزه بسیاری از جوانان نیز با آن مواجه می‌شوند. با وجود اهمیت توجه به چربی خون بالا، اما متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌اهمیت هستند و احساس می‌کنند که بالا رفتن چربی خون طبیعی است. بنابراین هیچ مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. درصورتی‌که چربی خون بالا می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی باشد و عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

کلسترول و چربی‌های بد می‌توانند در رگ‌ها یا بافت‌های دیگری مانند کبد تجمع یافته و منجر به اختلال در خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. بنابراین بالا رفتن چربی خون احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با 10 مورد از خطرات جدی چربی خون بالا به‌طور کامل آشنا کنیم.

عوامل مؤثر در چربی خون بالا

تغذیه تأثیر بسیار زیادی در ایجاد چربی خون بالا و درمان آن دارد. به همین دلیل اگر جزو افرادی هستید که بیش‌ازاندازه چربی‌های اشباع‌شده میل می‌کنید، بدانید که احتمالاً دچار چربی خون بالا هستید. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شما شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ‌اضافه وزن و عدم تحرک کافی اشاره کرد.

با توجه به بررسی‌های انجام‌ شده روی افرادی که دارای چربی خون یا کلسترول بالا هستند، مشخص ‌شده اکثر افرادی که به این مشکل دچار شده‌اند، دچار اضافه وزن و چاقی هستند. از دیگر عواملی که منجر به بالا رفتن چربی خون می‌شود نیز می‌توان به مصرف الکل و سیگار، مصرف بیش‌ازاندازه غذاهای سرخ‌ شده و استفاده از پروتئین‌های حیوانی اشاره کرد.

کاهش چربی خون با غذا
بیشتر بخوانید:

به‌طورکلی درصورتی‌که علائم چربی خون بالا را مشاهده کردید، بهتر است برای تشخیص دقیق‌تر و پیشگیری از بروز خطرات کلسترول بالا اقدام کنید. فراموش نکنید که عدم توجه به نشانه‌های افزایش چربی خون، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگری مانند مشکلات قلبی شود. از مهم‌ترین نشانه‌های چربی خون بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس گرفتگی و خستگی بدن، سردردهای مکرر و احساس سنگین شدن سر، خشکی دهان، احساس درد در کف و ساق پا، گر گرفتگی و بالا رفتن حرارت بدن به‌خصوص در ناحیه کف پا، سوزش کف پا، احساس خواب‌آلودگی، سرگیجه به همراه صدا دادن گوش‌ها، تعریق بیش‌ازاندازه بدن و تورم و پف کردن صورت تعدادی از رایج‌ترین علایم چربی خون بالا در افراد است.

خطرات جدی چربی خون بالا

چربی خون بالا می‌تواند مشکلات دیگری را هم برای بدن ایجاد کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرترواسکلروز

تصلب شرایین یا گرفتگی رگ‌ها از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات جدی چربی خون بالا است. این مشکل باعث سفت شدن رگ‌ها و ایجاد پلاک‌های چربی در مسیر خون می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا فشار زیادی به دیواره رگ‌ها وارد شود و درنهایت جریان خون در بدن محدود شود. گرفتگی رگ‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

حمله قلبی با فشار خون بالا

حمله قلبی

از دیگر مشکلات بالا رفتن چربی خون، بروز حملات قلبی است. زمانی که جریان خون در بدن محدود شود، قلب نمی‌تواند خون کافی دریافت کند و ممکن است حمله قلبی رخ دهد. به همین دلیل است که بالا رفتن چربی خون می‌تواند خطری جدی برای زندگی و سلامتی فرد باشد.

بیماری‌های شریانی

بیماری‌های شریان محیطی نیز از دیگر خطرات جدی چربی خون بالا است. ریزش شدید موها، احساس بی‌حسی و ضعف پاها، شکستن ناخن‌ها و درد در نواحی مختلف بدن می‌تواند از نشانه‌های مشکلات شریانی محیطی باشند.

بیشتر بخوانید:

اختلال در بینایی

زمانی که چربی خون بیش‌ازاندازه افزایش پیدا کند، می‌تواند منجر به اختلال در خون‌رسانی به چشم‌ها شود. درنهایت باعث آسیب‌دیدگی عصب چشم می‌شود. به همین دلیل درصورتی‌که به‌موقع برای تشخیص و درمان چربی خون بالا اقدام نشود، ممکن است منجر به کاهش قدرت بینایی یا حتی کوری شود.

دل درد

از دیگر مشکلات بالا رفتن چربی خون، بروز اختلال در عملکرد کبد، کلیه، طحال، پوست و… می‌باشد که ممکن است منجر به بروز دردهای شدید شکمی ‌شوند.

کبد چرب

بیماری کبد چرب را مرگ خاموش می‌نامند. درصورتی‌که چربی خون به‌موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به بروز بیماری کبد چرب شود که خود این بیماری زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و بیماری‌هاست.

عوارض کبد چرب
بیشتر بخوانید:

درد قفسه سینه

زمانی که خون‌رسانی به قلب به‌درستی انجام نشود، قلب دچار گرفتگی می‌شود و به‌خوبی پمپاژ نمی‌کند. درنهایت فرد درد ناراحت‌کننده‌ای را در ناحیه قفسه سینه احساس خواهد کرد.

اختلال در نعوظ

همان‌طور که گفته شد بالا رفتن چربی خون منجر به اختلال در خون‌رسانی به اندام‌های مختلف می‌شود؛ بنابراین ممکن است به دلیل جریان خون نامناسب در دستگاه تناسلی، فرد دچار اختلال در نعوظ شود.

ایجاد سنگ کیسه صفرا

از دیگر مشکلاتی‌که چربی خون بالا برای فرد ایجاد می‌کند، اختلال در عملکرد کیسه صفرا است. افزایش چربی خون می‌تواند تعادل کیسه صفرا را بهم بزند و درنهایت باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود.

سکته مغزی

از خطرناک‌ترین و جدی‌ترین مشکلات بالا رفتن چربی خون، اختلال در خون‌رسانی به مغز است که می‌تواند منجر به بروز سکته مغزی و مرگ شود.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

8 نظر

  1. سلام
    تنگط نفس دارم و به پشتم میندازه گرفتگی در قلب دارم
    نفخ دارم
    قرص چربی که میخورم بهتر میشم
    امکان داره جربی بالا باشه

    1. سلام منیژه جان
      برای تشخیص چربی خون باید آزمایش بدهید
      لطفا به پزشک عمومی مراجعه کنید

    2. سلام ممنون ازمطالب مفیدتون .من قبلا کبدم چرب بود الانم چربی خونم بالاست بهمین دلیل موهای سرم خیلی کم پشت شده بنظرشما اگرهایی خونم هم درمان بشه موهام به حالت اولش برمیگرده یانه پرپشت نمیشه؟

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید